Prowadzenie sklepu internetowego może być bardzo dochodowym biznesem, ale w obecnej rzeczywistości staje się coraz droższe, trudniejsze i bardziej złożone. W efekcie każda przewaga jest dzisiaj na wagę złota. Dowiedz się, na jakie trendy w e-commerce warto zwrócić uwagę, aby odnosić sukcesy na rynku handlu elektronicznego.
Zebranie w jednym miejscu wszystkich wskazówek dla sprzedawców jest trudnym zadaniem. Na szczęście PWC przygotowało krótkie zestawienie trendów i megatrendów, które w ostatnim czasie wywierają ogromny wpływ na rynek e-commerce.
Inteligentne rozwiązania
Motorami rozwojowymi handlu elektronicznego są uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja. Występują one w reklamie i marketingu – przy personalizacji, segmentacji i targetowaniu przekazów. Swoje zadanie spełniają również w logistyce i łańcuchu dostaw, gdzie ustalają odpowiednie predykcje i optymalizują zasoby. Podobnie jest w sprzedaży, płatnościach czy nawet w generowaniu treści. Rozwijają się także sklepy autonomiczne, których polskim prekursorem jest Żappka Store.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kolejna cyfrowa rewolucja
Z dużym rozmachem realizowane są też strategie metaversowe i skupiające się na Web 3.0. W ostatnich dwóch latach giganci ścigali się o to, kto jako pierwszy dostarczy coraz to wymyślniej nazwany zestaw słuchawkowy AR. Oprócz samej technologii wizualizacji wyścig koncentruje się na interfejsach obsługi, które są zdolne integrować systemy znane z internetu i świata niecyfrowego.
Na razie powstają coraz bardziej realistyczne odzwierciedlenia przedmiotów i ludzi. Google pracuje też nad swoim starline i wrażeniem teleobecności, co w e-commerce mogłoby posłużyć jako świetny element obsługi posprzedażowej. Coraz częściej dyskutuje się też o blockchainie w umowach oraz wykorzystaniu stablecoinów i NFT, które skromnie, ale pojawiają się już w formach płatności. Jedną z najbardziej znanych platform do tworzenia takich rozwiązań jest NFTify.
Potencjał marketplace’ów
Michał Kreczmar z PwC podkreśla także wzrost zaangażowania w marketplace’y. Każdy większy sklep powinien niedługo mieć własny marketplace – traktowany jako otwarta giełda dla wszystkich chętnych sprzedawców lub oparty na ręcznym doborze partnerów. Co więcej, marketplace pośredniczy w sprzedaży, więc może pobierać prowizję, a także pozwala na analizę rynku i konkurencji bezpośrednio z własnego sklepu. Co ważne dla sprzedawców, marketplace’y są łatwe w automatyzacji i zarządzaniu.
Fintechizacja e-commerce
To zjawisko polegające na coraz większej integracji systemów finansowych z zasobami zarządzanymi przez firmę. Można zaobserwować rozwój własnych usług finansowych czy cyfrowych portfeli, generujących własne karty kredytowe, rabatowe czy gwarancyjne. Wzrasta zainteresowanie crowdfundingiem, a klienci masowo korzystają z płatności odroczonych czy mobilnych, które przybierają coraz wygodniejszy wymiar – nawet BLIK jest już zbliżeniowy.
Sprzedaż na żywo
Z analiz PWC wynika, że trochę mniejsze znaczenie ma live commerce, co może zależeć bardziej od charakteru danej firmy niż samego trendu. W końcu sprzedawanie na streamie przez influencera z pewnością przyniesie lepszy rezultat niż zwyczajowy vlog agencyjny czy firmowy.
Sprzedaż inicjowana na żywo może stanowić nawet od 10 do 20 procent całego e-commerce do 2026 roku. W samym tylko 2022 roku prognozuje się wzrost sprzedaży w tym kanale o 246 miliardów dolarów. W Polsce bardzo ciekawym przykładem kreatywnego połączenia wideo z live była akcja marki Lou. Wykorzystała ona wideo na swojej stronie do zebrania pytań od klientek i odpowiadała na temat najróżniejszych aspektów prowadzonych przez nich biznesów. Takie działania dają dostęp do analityki, spłaszczają lejek sprzedażowy do minimum oraz zwiększają zaangażowanie klientów – tłumaczy Kamila Gębik, autorka książki „Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w internecie?”.
Liczy się content
Sprzedawcy zauważają też, jak ważny jest content marketing i UX writing. Wykorzystują coraz nowsze sztuczki neurokognitywne, aby skupić na sobie uwagę użytkownika. Według Karoliny Wachol-Sulejewskiej, jednej z prelegentek marcowego Mobile Trends Conference, czas ten trwa nie dłużej niż 8 sekund. Ponadto poleca ona zainteresowanie się grafikami 3D w mediach społecznościowych oraz zbudowanie procesu opartego o mikrointerakcje z urządzeniem mobilnym.
Dodatkowo polecam wszystkie działania związane z marketing automation, które pomogą oszczędzić czas i sprawią, że użytkownik otrzyma bardziej spersonalizowane komunikaty, adekwatne do jego zainteresowań. Cross-selling i up-selling zwiększą średnią wartość koszyka zakupowego – mówi Kamila Gębik, prelegentka podczas Mobile Trends for Experts.
Dołącz do uczestników Mobile Trends for Experts
Jedną ze ścieżek tematycznych kolejnej odsłony konferencji Mobile Trends for Experts jest #mobileCommerce, na której handlowcy internetowi będą dzielić się dobrymi praktykami z tego zagadnienia.
W gronie prelegentów znaleźli się między innymi:
- Kamila Gębik z KAMMEDIA.PL,
- Kamil Grzejek i Ilona Leoniewska z ESCOLA,
- Artur Jabłoński z digitalk,
- Bartek Bilicki ze SmartVerum,
- Jonasz Gajewski z 4F,
- Mike Korba z User.com,
- Krzysztof Marzec z DevaGroup,
- Łukasz Kosman i Mateusz Wojtczak z LeanCode,
- MARCIN ŁAZIŃSKI z mBank,
- Agnieszka Wojtaszek z InPost.
- Sylwia Zabielska,
- Artur Kurasiński z kurasisnki.com,
- Michał Szmigielski z AtomStore,
- Antonina Grzelak z Mr Receipt Sp. z o.o. | PanParagon
- Kamil Brzezinski z Google,
- Filip Iwanski z goodylabs.
- Sylwia Kaska z YOC,
- Weronika Gładych i Artur Grochowski z adrino,
- Paweł Cudzich z iteo,
- Adam Weber z Pomelody,
- Katarzyna Tomczyk-Czykier z Crédit Agricole CIB.
Na konferencji poznasz jeszcze zagadnienia z m-bankingu, UX, marketingu i zarządzania projektami mobile.
Wydarzenie objęte jest akredytacją DIMAQ, więc możesz uzyskać 10 punktów za uczestnictwo.
Konferencja odbędzie się 25 i 26 października w Warsaw Plaza Hotel w Warszawie. Więcej informacji znajdziesz na stronie 2022.mobiletrends.pl.
„E-commerce w Praktyce” i „Marketer+” są patronami medialnymi Mobile Trends for Experts. Z kodem rabatowym „EWP10” otrzymasz zniżkę na dowolny pakiet.