Ostatnie miesiące roku to wyjątkowo intensywny czas dla całego rynku e-commerce. Listopadowe wyprzedaże w ramach Black Friday, które trwają często przez cały tydzień, Cyber Monday, a potem gorączkowe zamawianie zakupów na święta Bożego Narodzenia – to nie tylko wyzwanie sprzedażowe, ale i marketingowe oraz logistyczne dla wszystkich e-sklepów. To także doskonała okazja do poszukania klientów za granicą.
Polski e-commerce widzi potencjał rozwoju sprzedaży cross-border. Ponad 50% ankietowanych firm rozpoczęło w minionym roku handel za granicą – wynika z badania przeprowadzonego przez Strix. Koniec roku może być zatem doskonałą okazją do poszukiwania nowych miejsc zbytu. Zwłaszcza, że e-konsumenci z krajów Europy Centralnej i Środkowej zamawiają znacznie więcej zagranicznych przesyłek niż w pozostałych miesiącach. Dla przykładu – w Czechach w okolicach Black Friday jest to niemal o 1/4 więcej, a w okresie przedświątecznym – dwukrotnie więcej. Na Słowacji – odpowiednio o prawie 30% i 80% więcej, na Węgrzech o 1/3 i 2/3 więcej, podobnie w Rumunii.
Świąteczny pik u naszych sąsiadów
Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia – w tych państwach cena jest wciąż bardzo istotnym czynnikiem w procesie zakupowym. Równie ważna jest szybkość i możliwość wyboru opcji dostawy. Klienci są przyzwyczajeni, że ich towar dociera do nich w ciągu 1-3 dni roboczych. Jeśli dostawa jest bezpłatna lub koszty są niskie, akceptują również dłuższy czas dostawy, zwykle do 5 dni roboczych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z naszych obserwacji wynika, że np. w Czechach największą popularnością cieszą się dostawy do automatów paczkowych Z-BOX i punktów odbioru znajdujących się w dogodnych lokalizacjach. Możliwość wyboru i elastyczność to czynniki mające znaczący wpływ na ponowny wybór danego sklepu – mówi Justyna Andreas, dyrektor zarządzająca Packeta Poland.
Dostarczaj z Packetą przed świętami
Trudno wyobrazić sobie święta bez prezentów pod choinką. Często kupujemy je jednak na ostatnią chwilę i może się zdarzyć, że nie dotrą one na czas. Dlatego warto pamiętać o zakupach z odpowiednim wyprzedzeniem i wybrać dostawcę gwarantującego terminowość.
Zależy nam na tym, aby ułatwić polskim e-sklepom handel na zagranicznych rynkach, chcemy też zachęcać do takiego kroku sklepy, które jeszcze się na to nie zdecydowały. Jak co roku oferujemy atrakcyjne, gwarantowane terminy dostaw, by zagraniczni klienci polskich sklepów byli zadowoleni ze swoich zakupów i wrócili po kolejne. Końcówka roku to idealny moment na to, aby dotrzeć do klientów poza granicami Polski – mówi Justyna Andreas, dyrektor zarządzająca Packeta Poland.
Wszystko w jednym miejscu
Pamiętaj o tym, że każdy rynek jest inny, więc ścieżka dostarczenia przesyłki do klienta będzie wyglądała w poszczególnych krajach zupełnie inaczej. Dlatego też, prowadząc e-sklep, warto wybrać partnera oferującego usługi umożliwiające obsługę płatności oraz zarządzanie dostawami i zwrotami z poziomu jednego interfejsu – API, a także dysponującego rozbudowanym i zautomatyzowanym systemem logistycznym, który zapewni sprawną dostawę przesyłek.
Dzięki takiemu rozwiązaniu e-sklep nie musi samodzielnie szukać dostawców na poszczególnych rynkach, weryfikować jakości i standardów ich usług czy zasięgu działania, negocjować cen z wieloma potencjalnymi partnerami, podpisywać wielu umów, co jest nie tylko czasochłonne, ale też generuje koszty.
Warto podjąć współpracę z partnerem, który może dostarczyć e-sklepowi niezbędną infrastrukturę, wsparcie oraz elastyczne formy dostawy w przystępnych cenach i za pomocą jednego, zintegrowanego modułu, który wystarczy tylko uruchomić.
Materiał partnera