Ostatnie tygodnie roku to dla sklepów internetowych bardzo pracowity czas. Black Friday, Cyber Monday i święta napędzają ruch. Ale gdy emocje związane z wyprzedażami już opadną, warto poświęcić chwilę na analizę danych z tego okresu. Jakie narzędzia się sprawdziły, a co mogło pójść lepiej? Jak prezentuje się baza kontaktów? Co zrobić, aby utrzymać wyniki na równie wysokim poziomie przez cały rok? Przeczytaj krótki poradnik.
Dane, dane i jeszcze raz dane
Wspomniany na początku okres ofert promocyjnych to skarbnica wiedzy dla każdego właściciela e-commerce. Nic tak nie weryfikuje strategii i wykorzystywanych narzędzi jak większy ruch i liczba zakupów na stronie. I choć sceptycy mogliby powiedzieć, że to tylko kilka tygodni w roku, a ruch napędzany jest rabatami, to mimo wszystko warto dopilnować dokładnej analizy i zmienić czasowe zainteresowanie w stałych klientów.
Dobra baza kontaktów
Nic tak nie zachęca do zakupów jak atrakcyjne ceny. Zweryfikuj więc wskaźnik open rate wysyłanych przez Ciebie newsletterów z informacjami o promocjach. Być może niektórzy odbiorcy od dawna nie otwierają Twoich wiadomości. Jeśli duże obniżki ich nie skusiły, to czas na „higienizację” bazy i usunięcie tych osób z listy. To działanie poprawi .
Kolejny aspekt to nowi klienci, czyli szansa, której nie możesz przegapić. Bez względu na to, czy pojawili się na stronie Twojego sklepu tylko na chwilę, czy zrobili zakupy, warto zabiegać o ich uwagę i budowanie relacji. Możesz wykorzystać do tego kilka funkcji marketing automation.
Co warto przetestować
W e-sklepie, który odnotowuje większy ruch i oferuje produkty, które klienci mogą kupować regularnie, bez automatyzacji marketingu trudno będzie o dobre wyniki. Jeśli w swoim e-commerce masz już zastosowane takie rozwiązania, zweryfikuj ich skuteczność i wyciągnij wnioski.
Przed Black Friday z pewnością wysyłałeś newslettery czy wiadomości SMS z informacjami o promocjach – sprawdź, ile osób kliknęło w link, dokonało zakupu czy skorzystało z kodu rabatowego. Przygotowałeś dedykowane bannery lub pop-upy? Przeanalizuj statystyki kliknięć.
Po zakończeniu promocji zacznij testować też nowe narzędzia, żeby wycisnąć jak najwięcej ze świeżych kontaktów. Z czego możesz skorzystać?
1. Program lojalnościowy
Klienci lubią niższe ceny zawsze, nie tylko w Black Friday. Dlatego nabywcom, którzy zrobili u Ciebie zakupy, warto okazać wdzięczność i proponować zniżki również poza sezonem promocji.
Dzięki programom lojalnościowym pokazujesz klientowi, że zależy Ci na budowaniu długotrwałej relacji i że doceniasz jego dotychczasową aktywność w sklepie. Ponadto wydłużasz tym samym średni czas od pierwszego do ostatniego zakupu, bo im częściej dany klient będzie robił u Ciebie zakupy, tym więcej na tym zyska. A to, jakie nagrody i rabaty oferujesz, zależy tylko i wyłącznie od Twojej wyobraźni!
2. Rekomendacje
W ustawieniu takiej kampanii niezbędny jej . Jego mechanizmy uczą się gustu klienta. Na podstawie zebranych informacji wysyłają mu rekomendowane produkty, bazując na tych, które wcześniej przeglądał, dodał do koszyka lub kupił. Buduje to większe przywiązanie klienta do marki i pokazuje, że dbasz o jego zainteresowanie produktami.
3. After sale
To kolejny ciekawy scenariusz do wykorzystania, kiedy chcesz zmienić jednorazowego klienta w stałego kupującego. Możesz wykorzystać go na różne sposoby. Zaraz po zakupie wyślij wiadomość z podziękowaniem i kodem rabatowym na kolejne zakupy.
Pokaż klientowi, że o nim pamiętasz. Kilka tygodni od sfinalizowanej transakcji zachęć do ponownego odwiedzenia sklepu, wysyłając spersonalizowaną wiadomość.
Dobrym pomysłem jest także pokazanie nowości na stronie. Klienta od jakiegoś czasu nie było w sklepie, więc warto zachęcić go do ponownych odwiedzin.
Podsumowanie
Na dobre wyniki w e-commerce składa się wiele czynników i nie ma gotowego przepisu na to, jak je osiągnąć. Warto jednak wykorzystywać takie okazje jak Black Friday i starać się przez kolejne miesiące kuć żelazo, póki gorące. .
Analizowanie wyników, testowanie nowych narzędzi, śledzenie trendów, a przede wszystkim budowanie relacji z klientami pomoże wskaźnikom sprzedaży regularnie piąć się w górę.
Materiał partnera