Sezon wzmożonej sprzedaży w e-commerce zbliża się wielkimi krokami, a przygotowanie sklepu internetowego do nadchodzących pików sprzedażowych jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Dowiedz się, jak to zrobić i maksymalnie wykorzystać okresy zwiększonego ruchu oraz jak współpracować z dostawcami paczek, aby zapewnić klientom pełną satysfakcję.
Sezon wzmożonej sprzedaży w e-commerce rozpoczyna się już pod koniec sierpnia i trwa niemal nieprzerwanie do końca roku. Piki występują praktycznie jeden po drugim i obejmują różne branże:
- Back to school – przypada na koniec sierpnia i wrzesień, obejmuje artykuły szkolne i papiernicze, książki czy ubrania.
- Zmiana pór roku z letniej na jesienno-zimową – w zależności od pogody przypada na październik i listopad i obejmuje branżę modową.
- Black Friday – przypada na listopad i obejmuje praktycznie cały e-commerce.
- Okres świąteczny – trwa nieprzerwanie przez cały grudzień, ze szczytem dwa tygodnie przed Bożym Narodzeniem, i obejmuje prawie wszystkie branże.
- Wyprzedaż noworoczna – zaczyna się w ostatnim tygodniu grudnia i trwa przez cały styczeń.
Pomiędzy powyższymi są jeszcze mniejsze akcje w sprzedaży internetowej, takie jak choćby wyprzedaż letnia czy Halloween, które zyskuje coraz większą popularność w kalendarzu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
Jeżeli chcesz maksymalnie wykorzystać okres wzmożonego ruchu, musisz się do niego odpowiednio przygotować. Logistyka stanowi jeden z filarów e-commerce, dlatego e-sklepy powinny blisko współpracować z dostawcami paczek. W ORLEN Paczce odpowiadamy na potrzeby sprzedawców i wspólnie dbamy o zadowolenia klienta z procesu zakupowego.
Wraz z Mateuszem Wojdą ze sklepu Made in Lab przeanalizowaliśmy, w jaki sposób sklep internetowy powinien się przygotować do okresu zwiększonej sprzedaży.
Zapewnij klientom szeroki wybór metod dostawy
Z analiz sklepu Made in Lab wynika, że firmy logistyczne mają ogromny wpływ na cały proces zakupowy, od momentu złożenia zamówienia aż po jego odbiór. Efektywność i niezawodność usług logistycznych bezpośrednio wpływają na satysfakcję klientów i ich doświadczenie zakupowe. Sklep powinien oferować wybór kilku firm kurierskich, aby sprostać preferencjom kupujących.
Zapamiętaj
Klienci mają różne oczekiwania dotyczące odbioru zamówień. Niektórzy preferują tradycyjną dostawę do domu, inni z kolei coraz częściej korzystają z punktów odbioru, które pozwalają na elastyczne odebranie zamówienia w dogodnym czasie i wybranym miejscu.
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Logistyka i dostawy. Klucz do e-sukcesu” aż 34% konsumentów rezygnuje z zakupu, ponieważ metody dostawy nie spełniają ich oczekiwań. Często wskazywanym problemem z dostawami jest brak preferowanego operatora logistycznego. Dlatego warto zadbać o dywersyfikację nie tylko w zakresie rodzaju usługi (kurier lub automat paczkowy), lecz także konkretnych dostawców.
Dostosuj zaplecze magazynowe
Podstawą sukcesu sprzedażowego jest zapewnienie odpowiednich stocków magazynowych, a także ciągłość w łańcuchu dostaw.
Wskazówka
Przeanalizuj bieżącą sprzedaż oraz trendy z poprzednich lat, aby oszacować ilość towaru w magazynie. Postaw na pewniaki z poprzednich lat, ale również uwzględnij nowości w kategorii.
– Czwarty kwartał jest niezwykle istotnym okresem dla naszego sklepu ze względu na dynamiczny wzrost zamówień związany z Black Friday oraz intensywnym sezonem zakupów przedświątecznych. W celu skutecznego przygotowania się na ten okres planujemy działania logistyczne z wyprzedzeniem. Zwiększamy nasze zasoby przez rekrutację dodatkowych pracowników magazynowych, co pozwala nam efektywnie obsłużyć zwiększoną liczbę zamówień – mówi Mateusz Wojda.
Wskazówka
Zadbaj o procesy operacyjne w magazynie. Zwiększona liczba zamówień powinna zostać obsłużona zgodnie z deklarowanymi terminami. W tym newralgicznym okresie nie powinno być przestojów, dlatego zapewnij odpowiednią liczbę ergonomicznych stanowisk do pakowania. Kluczowe jest również zadbanie o materiały, takie jak kartony, wypełnienia czy taśmy. Klienci w okresie przedświątecznym zwracają szczególną uwagę na bezpieczeństwo swoich zakupów, dlatego prawidłowe zapakowanie przesyłki jest istotne w procesie obsługi zamówień.
Usprawnij współpracę z kurierem
– W Made in Lab współpracujemy ściśle z firmami kurierskimi, ustalając częstsze podjazdy po paczki. W tym okresie również odbieranie ich w weekendy jest dla nas standardem. Wszystkie te działania są po to, aby zapewnić klientom szybką i niezawodną realizację zamówień. Dzięki solidnemu przygotowaniu logistycznemu nie tylko eliminujemy ryzyko opóźnień w dostawach, lecz także podnosimy poziom satysfakcji klientów. Wiemy, że ich zadowolenie jest kluczem do lojalności, co przekłada się na długoterminowy rozwój naszej marki – mówi Mateusz Wojda.
Terminowość dostaw gra kluczową rolę w ocenie jakości całego procesu zakupowego. W pikach sprzedażowych, a zwłaszcza tym przedświątecznym, należy przywiązywać szczególną wagę do obietnicy, jaką składa się klientowi. Jeśli na stronie pokazujesz, że paczka dotrze „jutro”, to zrób wszystko, aby nie złamać danego słowa.
Zapamiętaj
Czas dostawy obejmuje nie tylko sam transport, lecz także czas potrzebny na spakowanie paczki. Uwzględnij godziny graniczne dla każdej firmy logistycznej. ORLEN Paczka jest firmą o ogólnopolskim zasięgu i ma partnerskie podejście do współpracy z e-sklepami. Godziny graniczne tej usługi znajdziesz po wpisaniu swojego kodu pocztowego na stronie www.orlenpaczka.pl/odbiory-kurierskie. Pamiętaj, że w ORLEN Paczce nie zapłacisz za odbiór paczek przez kuriera.
Wykorzystaj metody dostawy, aby sprzedawać więcej
Właściciel Made in Lab potwierdza, że promocje na metody dostawy zdecydowanie przekładają się na wzrost sprzedaży. Klienci często postrzegają niższe koszty dostawy lub darmową dostawę jako istotną wartość dodaną, co zachęca ich do finalizacji transakcji. Różnorodne opcje promocji zwiększają elastyczność i atrakcyjność oferty, przyciągają więcej klientów i skłaniają ich do częstszych zakupów.
Wskazówka
W szczycie sezonu zaoferuj klientom obniżony próg darmowej dostawy u najkorzystniejszego cenowo operatora logistycznego. Dzięki temu wyróżnisz swoją ofertę na tle innych sklepów.
Klienci bardzo często porównują koszyki zakupowe w różnych sklepach i wybierają ten, w którym łączna wartość zamówienia jest najniższa. Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024” aż siedmiu na dziesięciu klientów porzuca koszyk zakupowy – nie trać tej sprzedaży.
Współpracuj ze sprawdzonym dostawcą
ORLEN Paczka to wiarygodny i solidny operator logistyczny. Usługa jest partnerem Allegro w programie Allegro Delivery, a tym samym metodą dostawy wymaganą w pakiecie Smart!.
Wskazówka
Sprzedajesz na Allegro i nadajesz ORLEN Paczką? Włącz ją również w swoim e-sklepie. Przesyłki nadawane do automatów paczkowych i punktów odbioru ORLEN Paczki zarówno z Allegro, jak i e-sklepu odbierze ten sam kurier ORLEN Paczki. Współpracuj ze sprawdzonymi dostawcami.
Odbiory kurierskie w ORLEN Paczce są bezpłatne, bez minimum logistycznego. ORLEN Paczka posiada własną sieć logistyczną, uwzględniającą 24 centra logistyczne, centralną sortownię i flotę kurierów w obrandowanych samochodach.
– Naszą współpracę z ORLEN Paczką oceniam bardzo pozytywnie. Cenimy sobie wiele aspektów tej współpracy, które przyczyniają się do jej efektywności i satysfakcji naszych klientów. Po pierwsze kwestie związane z obsługą są na wysokim poziomie. Handlowcy są profesjonalni i pomocni. Nasz przedstawiciel handlowy jest zawsze dostępny do pomocy i szybko odpowiada na zapytania oraz potrzeby związane z logistyką. ORLEN Paczka nie tylko spełnia nasze oczekiwania pod względem logistycznym, ale również przyczynia się do budowania pozytywnego doświadczenia klientów sklepu. Profesjonalizm i elastyczność firmy są kluczowe dla udanej współpracy i zadowolenia zarówno naszego, jak i naszych klientów – podsumowuje Mateusz Wojda.
Materiał partnera