Bramka płatnicza od dawna nie jest już rozwiązaniem zarezerwowanym wyłącznie dla sklepów internetowych. Zresztą sam termin „sklep internetowy” to pojęcie znacznie szersze niż kilka lat temu. Czy w takim razie jak najtańsza obsługa standardowych metod płatności – tj. BLIKA, szybkich przelewów i płatności kartą – jest wszystkim, czego należy wymagać od operatora bramki?
Warto spojrzeć szerzej na e-płatności oraz przeanalizować potrzeby i rozwiązania, które w zależności od specyfiki Twojej sprzedaży należy zweryfikować i przedyskutować na etapie wyboru bramki płatniczej.
Wpływ bramki płatniczej na konwersję
„Konwersja” to słowo klucz w sprzedaży internetowej. Jak bramka płatnicza może wpłynąć na jej poprawę? Przede wszystkim przez zapewnienie szerokiej gamy metod płatności, jasny sposób zapłaty oraz możliwość „uratowania” transakcji, np. za pomocą wysłania e-maila z statusem płatności przez bramkę. W czasie zakupów może się wydarzyć milion rzeczy, które oderwą płatnika od transakcji, dlatego przejrzysty e-mail z linkiem może pomóc ją dokończyć.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Informacja na temat statusu transakcji wraz z możliwością zmiany metody płatności w bramce imoje
Źródło: imoje
Drugi ważny element, który wpływa na konwersję, to możliwość zmiany metody płatności podczas robienia e-zakupów.
Przykład
Wyobraź sobie, że sprzedajesz drogą elektronikę, a kupujący wybiera metodę płatności z niskim limitem i nie może jej zmienić na inną. Jedyna droga w takiej sytuacji to złożenie zamówienia od nowa, co może skutkować utratą potencjalnego klienta. Rozwiązaniem jest możliwość zmiany wybranej metody, co zwiększa szansę na dokończenie transakcji.
Przykładowy e-mail ze statusem płatności
Źródło: imoje
Funkcje dopasowane do potrzeb
Kolejne zagadnienie dotyczy specyficznych towarów i usług, które są oferowane w internecie. Jeśli sprzedajesz bilety na wydarzenie (szkolenie, koncert czy wyjazd wakacyjny) i nie chcesz zablokować całości sprzedaży przez jedną osobę, rozwiązaniem może być ważność linków płatniczych (to dobrze znana narzędzie choćby w sprzedaży biletów komunikacyjnych, które można skorelować np. z odjazdem pociągu).
Wskazówka
Ważność linków płatniczych to funkcja, którą możesz wykorzystać również do czasowych promocji w swoim e-biznesie. Jeśli chcesz grać promocjami, niezbędne będzie zastosowanie ważności płatności, tak aby asortyment, który chcesz sprzedać w lepszej cenie, mógł trafić do jak największej liczby klientów.
Spójny wizerunek e-commerce
Zapewne chcesz, aby Twój e-sklep był kojarzony z określoną kolorystyką i innymi elementami wizualnymi. Tymczasem wybór zestandaryzowanej bramki płatniczej może prowadzić do odwrotnej sytuacji. Możliwość dopasowania wyglądu bramki do Twoich oczekiwań jest bardzo ważna, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę chęć budowania spójnego wizerunku marki.
Zapamiętaj
Dzięki umieszczeniu własnego logo na paywallu oraz w e-mailu z potwierdzeniem statusu płatności dajesz klientowi poczucie bezpieczeństwa całej transakcji, ale też przyzwyczajasz go do swojej marki. Zabieg ten pomoże Ci utrzymać konwersję na wysokim poziomie, ale też ją zwiększyć. Przy okazji wyboru bramki płatniczej warto więc sprawdzić, czy ma ona możliwość personalizacji, ponieważ wciąż nie jest to standard na rynku.
Sprzedaż B2C i B2B a bramka płatnicza
Jak wiadomo, w sprzedaży online występują różne wartości koszyka oraz różne kategorie płatników (indywidualni i firmowi). Dlatego warto się zastanowić, jaka metoda płatności będzie najlepiej konwertowała w Twoim e-biznesie.
W przypadku standardowych koszyków o wartości 100–300 zł większość płatników wybiera BLIKA, na co wskazują dane rynkowe. Ale co w sytuacji, gdy oprócz B2C prowadzisz również (albo wyłącznie) sprzedaż B2B? Czy tam też będzie miał zastosowanie standardowy układ płatności? Oczywiście, że nie.
Wskazówki
- Warto porozmawiać z dostawcą płatności o jego rynkowych doświadczeniach i skorzystać z praktyk, które mogą zwiększyć Twoją sprzedaż. Dobrze sprawdzić możliwości bramki pod kątem pozycjonowania metod płatności dla poszczególnych serwisów, aby dostosować pierwszą metodę do wartości koszyka oraz rodzaju płatnika.
- W okresie promocji dobrze jest mieć w zanadrzu również takie metody, które pozwolą sfinansować większy zakup, czyli płatność odroczoną (buy now, pay later) dla klientów indywidualnych oraz firmowych i opcję finansowania w postaci rat oraz leasingu w przypadku większych kwot.
- Wybór bramki powinien również zależeć od jej dotychczasowego rozwoju – jeśli operator dostarcza najnowsze technologicznie rozwiązania płatnicze, to warto mieć je jak najszybciej. Często nowe opcje płatności mogą przynieść ruch do sklepu ze stron promujących innowacyjne metody.
Sprzedaż zagraniczna a bramka płatnicza
Podczas rozmów z potencjalnym dostawcą należy też zwrócić uwagę na wspólny rozwój. Jeżeli zamierzasz sprzedawać za granicą, upewnij się, czy dostawca płatności obsługuje również inne waluty. Dzięki temu w przypadku startu na nowym rynku nie będzie konieczności wdrażania i poznawania nowego systemu płatności.
Wskazówka
Dobrze jest sprawdzić, w jakich językach dostawca obsługuje płatników, tak aby klient z zagranicy mógł być poprowadzony przez cały proces w swoim ojczystym języku.
Podsumowanie
Przy wyborze operatora bramki płatniczej cena jest oczywiście istotna, ale równie ważne są aspekty, o których wspomniałem powyżej. Odpowiednie poznanie Twojego biznesu przez dostawcę bramki płatniczej pozwoli mu lepiej zrozumieć specyfikę działalności oraz dopasować poszczególne funkcje bramki do Twoich potrzeb.
Wskazówka
Warto porozmawiać o niestandardowych rozwiązaniach – być może operator bramki płatniczej ma w planach funkcje, jakich e-sklep poszukuje, lub wręcz zostanie zainspirowany do stworzenia rozwiązania szytego na miarę danego e-commerce.
W imoje niejednokrotnie podczas rozmowy z klientem wspólnie kreowaliśmy nowe kanały sprzedaży przez zastosowanie rozwiązań, które na pierwszy rzut oka mogły nie przykuć uwagi e-sklepu podczas poszukiwań bramki płatniczej. Czasem wręcz pomysły merchantów pozwalały nam w taki sposób budować bramkę, aby otrzymali oni funkcjonalność, która wpisuje się w ich biznesplan. Warto więc czerpać z rynkowych doświadczeń dostawców, którzy mają styczność z dużą liczbą różnych e-biznesów.
Materiał partnera