Już od początku działania misją platformy inFakt było ułatwianie pracy przedsiębiorcom, a celem systemu Blue Media – przyśpieszanie i automatyzowanie wszystkich czynności związanych z finansami. Firmy połączyły swoje siły ponad rok temu i zaproponowały przedsiębiorcom szybkie płatności dostępne w aplikacji inFakt. To pierwsze rozwiązanie tego typu na polskim rynku.

Przedsiębiorca bezpośrednio z poziomu serwisu inFakt ma możliwość opłacenia podatków czy należności ZUS. Dodatkowo może przyśpieszyć otrzymanie należności za wystawiane przez siebie faktury dzięki unikatowemu linkowi umożliwiającemu płatność, który jest widoczny w treści wiadomości e-mail wysyłanej do kontrahenta razem z fakturą.
Opis partnerów wdrożenia
InFakt
Aplikacja inFakt to program do fakturowania i samodzielnej księgowości, a jednocześnie platforma, dzięki której przedsiębiorca może uzyskać kompleksowe wsparcie księgowego w ramach usługi Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego. Platforma InFakt minimalizuje wysiłek, który przedsiębiorca musi wkładać w sprawy urzędowo-księgowe. Daje też większą pewność, że poszczególne czynności zostały wykonane właściwie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Płatności online Blue Media
Płatności online Blue Media to kompleksowe rozwiązanie do obsługi transakcji elektronicznych i wsparcia sprzedaży online dla każdego. Narzędzie Blue Media jest kompatybilne z najbardziej zaawansowanymi systemami rozliczeniowymi oraz zapewnia największą wydajność systemu płatności online.
Wyzwania
Przed integracją z Blue Media klienci platformy inFakt, którzy chcieli zamknąć swój miesiąc księgowy, musieli:
- zalogować się na platformie inFakt i sprawdzić wysokość podatków oraz należności wobec ZUS,
- zalogować się do banku, przekopiować dane z platformy inFakt i zrobić tradycyjne przelewy,
- wrócić na platformę inFakt i tam zaznaczyć deklaracje jako opłacone.
Procedura ta wydała się pomysłodawcom nowego rozwiązania zbyt skomplikowana, dlatego zaczęli oni szukać sposobu na skrócenie całego procesu dokonywania płatności do niezbędnego minimum. Uważali, że przedsiębiorca powinien mieć możliwość wykonania wymienionych wyżej czynności w jednym miejscu.
Ilustracja 1
Przykładowa strona przedsiębiorcy umożliwiająca szybkie opłacenie ZUS
Rozwiązanie
W idealnym świecie przedsiębiorca loguje się do swojego systemu księgowego, wybiera opcję „zapłać” i na tym proces się kończy. Pozostałe czynności – takie jak pobieranie danych czy oznaczanie deklaracji jako zapłacone – powinny być wykonywane w jego imieniu w tle.
Blue Media i inFakt dostrzegły wiele powiązań między księgowością a płatnościami i postanowiły wspólnie wprowadzić tę wizję w życie. Współpraca firm zaowocowała maksymalnie prostym rozwiązaniem.
W wypadku faktur kosztowych przedsiębiorca klika przycisk „Zapłać teraz z inFakt” i przechodzi bezpośrednio do bramki płatności. Tam wystarczy kliknąć w link prowadzący do płatności i wybrać bank, w którym przedsiębiorca ma rachunek.
Nowe rozwiązanie dotyczy również dokumentów sprzedażowych wystawianych przez przedsiębiorców korzystających z aplikacji inFakt. W momencie wystawienia faktury przychodowej (sprzedażowej) klienci inFakt mogą włączyć szybkie płatności Blue Media. Do każdej faktury zostaje wówczas wygenerowany unikatowy link umożliwiający płatność, który jest widoczny w treści wiadomości e-mail wysyłanej do kontrahenta razem z fakturą (ilustracja 2).
Ilustracja 2
Przykładowa wiadomość z linkiem do szybkich płatności
Proces wdrożenia
Po stronie firmy inFakt nad wdrożeniem pracował doświadczony zespół IT, składający się z kilku deweloperów oraz testera. Dodatkowo potrzebne było wsparcie zespołu odpowiedzialnego za projektowanie produktu i marketing oraz działu administracyjno-prawnego. W Blue Media również zaangażowano kilkuosobowy zespół.
Pod koniec maja 2017 r. inFakt wdrożył pierwsze szybkie płatności Blue Media. Na bieżąco obserwowano zainteresowanie klientów i na podstawie tych spostrzeżeń integrowano kolejne płatności wszędzie tam, gdzie ci ich potrzebowali. Początkowo szybkie płatności za faktury i podatki mogły być realizowane wyłącznie do kwoty 4300 zł (1000 euro). Limit wynikał z przepisów AML (anti-money laundering) i braku szczegółowej wiedzy o beneficjencie rzeczywistym. Po wdrożeniu pierwszych szybkich płatności pojawiło się wiele próśb od klientów o zniesienie limitów. Przedsiębiorcy, którzy opłacają podatki kwartalnie, zwłaszcza VAT, często nie mieścili się w wyznaczonym limicie, co dla firm Blue Media i inFakt było motywacją do pracy nad jego zniesieniem.
Na kolejnym etapie, w czerwcu 2018 r., limit zlikwidowano. Wprowadzono rozwiązanie polegające na tym, że to Blue Media (licencjonowana instytucja płatnicza) w imieniu klientów firmy inFakt świadczy usługi płatności dla odbiorców, dzięki czemu limity na przyjmowanie płatności za faktury nie obowiązują. Jest to rozwiązanie analogiczne do systemów płatności, które Blue Media oferuje małym i średnim e-sklepom działającym na gotowych platformach e-commerce, takich jak Shoper czy Shoplo.
Obecnie przedsiębiorcy, dzięki płatnościom Blue Media, mogą już bezpośrednio z poziomu platformy inFakt:
- opłacać podatki i należności ZUS,
- przyjmować płatności od swoich klientów,
- opłacać swoje koszty.
Klienci nie płacą dodatkowo za możliwość korzystania z szybkich płatności Blue Media. Opcja ta jest dla nich dostępna w ramach ceny usługi inFakt.
Efekty wdrożenia
Efekty wprowadzenia szybkich płatności do aplikacji inFakt są stale obserwowane i analizowane. Główny cel – ograniczenie do minimum liczby koniecznych do wykonania przez przedsiębiorcę kroków – został osiągnięty. Wprowadzenie szybkich płatności daje realną oszczędność czasu. Nie bez znaczenia są też prostota, wygoda i intuicyjność rozwiązania. Umożliwienie dokonania szybkich płatności na poziomie wystawianej faktury wpływa również na wizerunek przedsiębiorcy w oczach jego kontrahentów. Pokazuje, że firma jest nowoczesna i otwarta na nowe technologie.
Partnerzy integracji, po porównaniu czerwca 2017 r. (czyli pierwszego miesiąca po wdrożeniu) z czerwcem 2018 r., odnotowali ponad 70-krotny wzrost wartości transakcji przeprowadzonych przez klientów firmy inFakt za pomocą integracji z Blue Media. W 2018 r. widoczny jest stały, ok. 20-proc. wzrost popularności płatności wśród użytkowników platformy inFakt w każdym miesiącu.
Dalsze plany
Zachęcony popularnością rozwiązania wdrożonego we współpracy z Blue Media, inFakt planuje nadal rozwijać swoje produkty funkcjami łączącymi księgowość z płatnościami i sprawami formalnymi. Wszystko po to, by przedsiębiorca mógł działać błyskawicznie, bezpośrednio z poziomu aplikacji.
Artykuł powstał we współpracy z Blue Media i inFakt.