Jedną z ważniejszych decyzji, które trzeba podjąć przed uruchomieniem sklepu internetowego lub zmianą jego silnika, jest wybór platformy. Z jednej strony warto zwrócić uwagę na jej funkcje w zakresie obsługi zamówień i zarządzania zawartością sklepu. Z drugiej należy mieć świadomość, że platforma ma znaczenie w procesie pozycjonowania – może je ułatwiać lub utrudniać. Przed podobnymi wyborami stają właściciele e-sklepów, którzy rozwijają biznes. Dowiedz się, jak nie narazić się na dodatkowe koszty i komplikacje związane z konsekwencjami takiej decyzji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to znaczy, że platforma jest „SEO friendly”,
- jakie są rodzaje platform e-commerce,
- które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojego sklepu,
- jakie błędy w pozycjonowaniu sklepów pojawiają się najczęściej.
Idealna platforma e-commerce powinna być jak najlepiej dopasowana do Twoich potrzeb, ale jednocześnie musi spełniać jeszcze czyjeś wymagania – wyszukiwarki Google. Jak pogodzić oczekiwania człowieka i robota? Czy to w ogóle możliwe?
Platforma przyjazna dla SEO – co to oznacza?
Zanim przeanalizuję wybrane platformy sklepowe, zdefiniuję pojęcie „SEO friendly”, czyli „przyjazny dla SEO”. W procesie optymalizacji sklepu pod kątem pozycjonowania niezbędne jest przeprowadzenie działań takich, jak:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- optymalizacja metadanych,
- ustawienie przyjaznych adresów URL,
- realizacja przekierowań i wdrożenie linków kanonicznych,
- określenie nagłówków H1 na każdej podstronie,
- eliminacja zduplikowanych treści,
- zadbanie o wiele innych technicznych aspektów.
SEO friendly oznacza w tym wypadku możliwość wdrożenia optymalizacji na poziomie panelu zarządzania sklepem, bez konieczności działania w skrypcie sklepu i bez umiejętności programistycznych. Pozycjonowanie bazuje m.in. na zoptymalizowanej i bogatej treści, dlatego platforma SEO friendly powinna ułatwiać dodawanie tekstów na każdej podstronie, także do kategorii produktowych. Istotna jest również możliwość dołożenia opcji zarządzania treściami – opisami produktów i kategorii oraz blogiem.
Przed omówieniem poszczególnych platform warto wspomnieć jeszcze o rodzajach rozwiązań dostępnych na rynku. Najważniejsze cechy najpopularniejszych z nich zebrałem w ramce 1.
Jak wybrać najlepszą platformę do swojego e-sklepu?
Większość małych i średnich e-sklepów w Polsce decyduje się na gotowy system. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Przede wszystkim sklep można uruchomić szybko, stosunkowo tanio (przynajmniej w porównaniu z wdrożeniem własnego oprogramowania) i wykorzystać do tego doświadczenia innych. Oczywiście, jak zawsze każdy kij ma dwa końce, dlatego przed podjęciem decyzji warto poznać dokładnie wady i zalety platform e-commerce.
PrestaShop
PrestaShop to bezpłatne rozwiązanie typu open source, które ma otwarty silnik sklepu – co oznacza, że każdy może wprowadzać w nim zmiany. Platforma może być wzbogacana dzięki instalowaniu wtyczek. Niestety wiele z nich jest płatnych.
Podstawowe kroki pozycjonowania sklepu – takie jak optymalizacja metadanych, budowa struktury linkowania wewnętrznego, wdrożenie przyjaznych adresów URL – wykonasz z wykorzystaniem standardowych opcji platformy PrestaShop. Jej plusem jest duży wybór wtyczek i dodatków, które ułatwiają wdrażanie optymalizacji.
WooCommerce
Kolejnym bezpłatnym rozwiązaniem jest WooCommerce, czyli rozszerzenie WordPressa, które umożliwia zarządzanie sprzedażą na tej platformie. Sklep, który korzysta z WooCommerce, jest tak samo dobrze przystosowany do pozycjonowania jak WordPress.
Pierwszym krokiem w wyborze platformy powinna być instalacja wtyczki SEO, np. popularnej Yoast SEO. Przeprowadza ona użytkownika przez proces optymalizacji całej witryny i jej poszczególnych podstron. Co istotne, wtyczka Yoast SEO jest bezpłatna. Istnieje oczywiście możliwość wykupienia wersji premium, ale dla początkującego użytkownika wersja podstawowa jest wystarczająca.
WooCommerce również ma otwarty silnik sklepu – tzn. każdy może wprowadzać w nim zmiany. Ten moduł do silnika WordPressa jest przeznaczony dla blogów i małych stron. W mojej ocenie to najgorsze rozwiązanie dla sklepu internetowego spośród opisywanych w tym zestawieniu.
Shoper
Panel obsługi sklepu Shoper zawiera funkcje, które umożliwiają przeprowadzenie podstawowej optymalizacji metadanych, takich jak title i description. W panelu CMS dostępne jest także okno na meta keywords, czyli na frazy kluczowe, widoczne tylko w kodzie strony. Obecnie meta keywords są uważane za nieskuteczne i często pomijane przez algorytmy wyszukiwarek. Jest to dobry przykład na to, że nie zawsze opcje do SEO, udostępniane przez panele administracyjne sklepów czy stron internetowych, są zgodne z aktualnymi trendami pozycjonowania.
Ta platforma ma zamknięty silnik sklepu. To znaczy, że zmiany w nim może wprowadzać tylko support Shopera. Podstawowe zmiany w wyglądzie strony (templatkach) można wprowadzać samodzielnie.
Shopify
Producent twierdzi, że pozycjonowanie sklepu Shopify jest przystępne z powodu wielu dodatkowych funkcji platformy. Skupia się jednak przede wszystkim na optymalizacji treści. Warto docenić fakt, że umożliwia łatwe prowadzenie bloga dla sklepów internetowych. Content to jednak za mało, aby móc pozycjonować sklep. Ważne są także aspekty techniczne.
Silnik sklepu w Shopify jest zamknięty, a więc wszelkie zmiany wprowadza w nim tylko support platformy. Samodzielnie można zmieniać wyłącznie podstawowe rzeczy w wyglądzie strony.
Magento
Platforma Magento została dobrze przygotowana do przeprowadzania optymalizacji technicznej. Ma otwarty silnik sklepu, dzięki czemu wszelkie zmiany można w nim wprowadzać samodzielnie. Z łatwością zmodyfikujesz metadane, nagłówki i ustawisz przyjazne adresy URL. Warto jednak zwrócić uwagę, że Magento samo nadaje domyślne metadane stronom. O ile powielone description w najgorszym wypadku zniechęci użytkownika do odwiedzin, ponieważ nie poinformuje go, co znajduje się na stronie, o tyle powtórzony meta title jest już czynnikiem negatywnie wpływającym na pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania.
Shoplo
Platforma bliźniaczo podobna do Shopera. Inaczej wygląda, ale pod względem możliwości CMS jest prawie identyczna.
Posiada zamknięty silnik sklepu – zmiany może wprowadzać w nim tylko Shoplo i wiąże się to z opłatami. Natomiast podstawowe rzeczy w wyglądzie strony można zmieniać samodzielnie.
IAI-Shop
Zgodnie z opisem platformy IAI-Shop na stronie dystrybutora jest to oprogramowanie dla pozycjonerów. Co więcej, klienci IAI-Shop uzyskują bezpłatny dostęp do wskazówek optymalizacyjnych. Dzięki temu wiele podstawowych działań SEO mogą wykonać samodzielnie.
Podobnie jak Shopify i Shoplo, IAI-Shop ma zamknięty silnik sklepu. A więc zmian może w nim dokonywać wyłącznie support.
Jakie są najczęstsze błędy w pozycjonowaniu sklepu?
Pojawienie się w top 10 wyników Google’a nie jest łatwym zadaniem. Wiedza i znajomość funkcji oraz możliwości platform sklepowych w kontekście pozycjonowania to nie wszystko. Należy wystrzegać się też błędów, które skutecznie oddalają od nas perspektywę obecności na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Niektóre są popełniane świadomie, inne wynikają właśnie z niewiedzy i nieznajomości funkcji platform sklepowych. Informacje o błędach w pozycjonowaniu sklepu internetowego, których musisz unikać, znajdziesz w ramce 3.
Pozycjonowanie a platformy e-commerce – podsumowanie
Powyższa analiza to wynik moich codziennych doświadczeń z pozycjonowaniem e-sklepów. Na pewno warto zauważyć, że większość tych platform dynamicznie się zmienia. To, co dziś dla pozycjonerów i właścicieli sklepów jest uciążliwe, za jakiś czas może przestać istnieć. Wiele błędów w sklepach internetowych wynika przede wszystkim z niewiedzy sprzedawców, a nie z funkcji platformy.