O zmianach, trendach i wyzwaniach pod kątem podatków w sprzedaży zagranicznej i prawa w e-commerce na półmetku 2024 r. opowiadają Arkadiusz Szczudło – CEO Creativa Legal oraz Konrad Cichoń starszy prawnik w Creativa Legal. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Kluczowe zmiany w prawie, które dotyczą rynku e-commerce
- Dyrektywa omnibus. Wprowadziła m.in. nowe obowiązki związane z ogłaszaniem obniżek cen oraz udostępnianiem opinii klientów.
- Dyrektywy: cyfrowa i towarowa. Skutkują m.in. nowymi zasadami odpowiedzialności sprzedawców za wady produktów cyfrowych i fizycznych.
- Akt o Usługach Cyfrowych (DSA). Nałożył na sklepy internetowe obowiązki związane z moderowaniem dostępnych w nich treści (w tym opinii i komentarzy klientów).
Warto cyklicznie weryfikować aktualność regulaminu, co pozwoli uniknąć problemów prawnych oraz pytań i wątpliwości klientów
Jakie są największe wyzwania i trudności w dostosowaniu działalności e-sklepu do regulacji prawnych
Z punktu widzenia e-commerce najtrudniejsze do wdrożenia są z reguły zmiany prawne wymagające technicznej modyfikacji sklepu. Jednym z przykładów takiej zmiany była konieczność wprowadzenia przez sklepy systemów wyświetlających najniższą cenę przecenionych produktów w okresie 30 dni przed obniżką.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ponadto sporym wyzwaniem są również wymagane przez prawo zmiany w organizacji pracy sprzedawcy. Przykładowo: wraz z wejściem w życie najnowszych przepisów dotyczących reklamacji sklepy internetowe zostały zobowiązane do odbierania od klientów reklamowanych produktów.
Odpowiedzią na powyższe wyzwania powinno być skorzystanie przez sprzedawcę z profesjonalnego wsparcia technicznego oraz prawnego.
Sprzedawca może zastrzec w regulaminie, że prawem właściwym dla umowy jest prawo polskie. Musi przy tym pamiętać, że takie zastrzeżenie nie może pozbawiać konsumenta ochrony przysługującej mu na mocy przepisów obowiązujących w jego państwie
Najczęstsze błędy, które popełniają sklepy internetowe
Z uwagi na dość częste zmiany prawa dotyczącego sklepów internetowych jednym z najczęściej spotykanych błędów jest nieaktualny regulamin. Warto cyklicznie weryfikować aktualność regulaminu, co pozwoli uniknąć problemów prawnych oraz pytań i wątpliwości klientów.
W związku z wejściem w życie nowych zasad dotyczących obniżek cen dość często można trafić na sklepy, które stosują je nieprawidłowo. W kartach przecenionych produktów brakuje np. informacji o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed obniżką albo jest ona prezentowana w niewłaściwy sposób (np. bardzo małą czcionką).
O czym należy pamiętać pod kątem prawnym, gdy prowadzi się sprzedaż cross-border
Gdy klientem polskiego sprzedawcy jest konsument z innego państwa UE, prawem właściwym dla zawartej między nimi umowy sprzedaży jest prawo państwa stałego pobytu konsumenta.
Aby tego uniknąć, sprzedawca może zastrzec w regulaminie, że prawem właściwym dla umowy jest prawo polskie. Musi przy tym pamiętać, że takie zastrzeżenie nie może pozbawiać konsumenta ochrony przysługującej mu na mocy przepisów obowiązujących w jego państwie. Natomiast z uwagi na wysoki stopień harmonizacji ochrony konsumenckiej w państwach UE przypadki powoływania się przez konsumentów na przepisy swojego państwa są w praktyce bardzo rzadkie.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.