Instagram to ogromny potencjał dla e-commerce. Możesz tu prezentować swój asortyment, angażować społeczność i skutecznie sprzedawać. Sprawdź, których sklepów internetowych konta na Instagramie eksperci od social mediów polecają podczas swoich szkoleń jako dobre przykłady.
Szukasz inspiracji, jak skutecznie i kreatywnie prowadzić profil sklepu internetowego na Instagramie? Na jakie elementy zwrócić uwagę, żeby przyciągać obserwujących, zapadać im w pamięć i sprzedawać produkty? Zobacz, jak swoje konta prowadzą przedstawiciele m.in. X-kom, NAOKO, Skład Prosty i Many Mornings. Dorota Woźniczka, Artur Jabłoński, Dominik Cisoń, Mateusz Puszczyński i Julia Kałużyńska wskazali kilka przykładów takich polskich kont sklepów internetowych na IG, którymi dzielą się z uczestnikami swoich szkoleń i prezentują je jako dobre praktyki.
Chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie wykorzystywać Instagrama w e-commerce oraz efektywnie planować działania marketingowe i promocyjne dla e-sklepu? Sięgnij po „EwP” nr 9 o skutecznym marketingu i promocja sklepu internetowego.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
24 przykłady polskich e-sklepów, które inspirują na Instagramie
Dorota Woźniczka – team leader & senior social media specialist w agencji Social Tigers. Szkoleniowiec z zakresu social media, influencer marketingu i fotografii produktowej. Ma doświadczenie branżach: gastronomicznej, usługowej, beauty, fashion & lifestyle, zarówno po stronie agencji, jak i klienta. W chwilach wolnych od obsługi kanałów społecznościowych realizuje sesje zdjęciowe.
Jeśli chodzi o dobre praktyki, mam wrażenie, że oczy wszystkich marketerów są zwrócone w stronę dużych, globalnych marek. Natomiast ja lubię wyszukiwać niewielkie, polskie marki, których działania marketingowe są często bardziej przemyślane niż w przypadku wielkich korporacji.
- Monika Kamińska (@monikakaminska_official)
Ten profil to crème de la crème, jeśli chodzi o komunikację marketingową (nie tylko na Instagramie). Bardzo regularna komunikacja na Instagram Stories — pokazywanie ubrań na różnych sylwetkach, w ciekawych zestawieniach, zdradzenie backstage sesji i prowadzenia biznesu. Ogromnie ciekawe akcje edukacyjne (stories, ebooki) i dedykowane użycie hasztagów, pod którymi zbierają się osoby wyznające podobne wartości (np. brak poliestru w szafie).
- Vincent Roset (@vincent_roset)
Vincent Roset to kolejna polska, młoda marka z sektora fashion, która wykorzystuje cały wachlarz możliwości, jakie daje Instagram. Mam na myśli regularną, konsekwentną komunikację, udane współprace z mikro i makro influencerami oraz stały, bardzo zindywidualizowany kontakt z odbiorcami. Ciekawy trik — wykorzystanie opcji „bliscy znajomi” i udostępnianie unikatowych treści / ofert tylko dla wybranych.
- BEMIST (@bemist.co)
BEMIST to mikromarka, która specjalizuje się w produkcji naturalnych świec sojowych. Dlaczego o niej wspominam? Agata, właścicielka BEMIST, zrzesza wokół siebie zaangażowaną grupę odbiorców, dając im „coś więcej” niż same produkty. Dzięki temu twórczyni marki buduje ogromną lojalność klientów. W moim odczuciu globalni giganci często skupiają się jedynie na czystej sprzedaży, nie dając potencjalnym klientom wartości dodatkowej. Przez to potencjalni klienci stają się „odchodzą” do konkurencji.
- Provocater (@provocater_official)
Provocater to przykład profilu, gdzie marka stawia przede wszystkim na inspirację użytkownika i skupienie wokół siebie zaangażowanej grupy odbiorców. Zdecydowaną część publikacji stanowią zdjęcia, w których pokazane są zastosowania produktu, ale bez nachalnego lokowania. Nawet jeśli pojawiają się tam oferty sprzedażowe, są maksymalnie dopasowane do „sąsiednich” treści. Dzięki dużemu aktywności obserwatorów, marka może wykorzystać remarketing i sprzedawać produkty w innych kanałach.
Artur Jabłoński – konsultant ds. e-marketingu i szkoleniowiec. Specjalizuje się w projektowaniu i prowadzeniu efektywnych kampanii reklamowych w internecie. Autor bloga arturjablonski.com i właściciel agencji digitalk.pl.
- X-kom (@xkompl)
W moim odczuciu profil sklepu x-kom.pl na Instagramie jest jednym z najlepiej prowadzonych w Polsce. Posty budzą duże zaangażowanie społeczności, relacje są zaplanowane i ubrane w ramówkę, a prowadzący konto zdążyli wybudować swoje marki osobiste w oczach klientów sklepu.
- GoPro (@gopropl)
Profil GoPro skupia się nie na produkcie, lecz na zdjęciach i filmach wykonanych za pomocą sprzętom. To doskonały przykład, jak sprzedawać dzięki „why” oraz „how” zamiast standardowego „what”.
- Local Heroes (@localheroes)
Local Heroes to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek odzieżowych skierowanych do nastolatków i młodych dorosłych. Wyróżnia ją styl komunikacji oraz spójna identyfikacja marki. W nienachalny sposób pokazuje na Instagramie to, co ma najlepszego.
- slowhop.com (@slowhop_com)
Estetyka, estetyka i jeszcze raz estetyka. Kiedy przeglądam profil slowhop, mam ochotę od razu zarezerwować wyjazd za pośrednictwem tego serwisu.
- NAOKO (@naoko.store)
Profil marki NAOKO jest jednym z lepszych przykładów udanych współprac z influencerami, które służą do budowy świadomości i wizerunku marki. Spójny layout i nienachalna sprzedaż produktu przez profil firmowy, zaowocowały jednym z najlepiej prowadzonych kont społecznościowych marki modowej w Polsce.
Dominik Cisoń – koordynator ds. edukacji e-commerce platformy sklepów internetowych Shoper. Wspomaga właścicieli e-sklepów, moderuje portal edukacyjny uniwersytet.shoper.pl, prowadzi szkolenia, zajmuje się komunikacją automatyczną oraz bloguje na dominikcison.pl o – wciąż świeżej na polskim rynku – branży customer success.
- Nadzwyczajnie (@nadzwyczajnie_pl)
Absolutna perfekcja, jeśli chodzi o estetykę i spójność. To profil sklepu, na którym nie uświadczysz zdjęcia „z innej parafii”, a słowa założycieli sklepu „Porcelana to nasza pasja” czy „Dbamy o każdy szczegół”, ewidentnie nie są rzucane na wiatr.
- Deep Breath (@deep_breath_pl)
Profil sklepu prowadzonego przez Agatę Hincyngier i Patryka Barglika – pozytywnych – jak o sobie mówią – „sportowych świrów”, którzy znają się na treningach i zdrowej kuchni. Świetny przykład tego, jak sprawdzone, merytoryczne treści w połączeniu z marką osobistą mogą zaowocować pomysłem na e-biznes.
- Skład Prosty (@skladprosty)
Kosmetyki z zaakcentowanym w nazwie sklepu prostym, bezpiecznym składem zaprezentowane w miłych dla oka aranżacjach. Alicja Puszczyńska – właścicielka Składu Prostego – doskonale przekuła swoje doświadczenie w branży kosmetycznej na e-biznes. Niezależnie od kanału promocji, produkt jest w pewnym sensie wtórny. Alicja pokazuje, że liczą się idea i zasady, które mu towarzyszą, a te mogą być bardzo… proste.
- Lajtowa Mama (@lajtowa_mama_living)
Już sama nazwa sklepu i profilu – jak to mówi autorka – „przyprawia o radość”. To wyjątkowy, pełen rodzinnego ciepła profil z ciekawą historią. Przekonaj się, że nawet tak nietypowy produkt jak dekoracyjny przyprawnik, można fantastycznie lokować w profilu na Instagramie.
- Room 99 (@room99pl)
Room 99 to sklep z tekstyliami dla domu, który doskonale wdraża dobre praktyki biznesowej obecności na Instagramie. Czytelne bio, korzystanie z relacji, menu z relacji wyróżnionych, oznaczanie produktów i atrakcyjne zdjęcia – sprawdź, jak promować piękny wystrój wnętrz!
Mateusz Puszczyński – współwłaściciel agencji Hello Social. Od 10 lat związany z marketingiem online. Wcześniej zajmował się strategią socialmediową i jej wdrażaniem w Allegro. Zwolennik biznesowego podejścia do mediów społecznościowych; prywatnie jednoosobowy dział marketingu w e-commerce jego osobistej żony – Składzie Prostym.
- Many Mornings (@manymornings)
Przypuszczam, że łatwiej prowadzi się konto na Instagramie, kiedy ma się ciekawy i przyciągający wzrok produkt. Jednak i tak uważam, że ten profil jest dobrze zarządzany. W centrum są oczywiście skarpetki w każdej możliwej roli i na wszystkie nadarzające się okazje, ale nie brakuje choćby fajnych stories z produkcji czy spójnej z charakterem marki akcji charytatywnej „Jesteśmy dumni z bycia różnymi”.
- Pani Swojego Czasu (@paniswojegoczasu i @paniswojegoczasu_official)
Przykład może trochę nietypowy, bo e-commerce nie jest tu jedynym elementem. Profil w interesujący sposób pokazuje, jak można budować sprzedaż w dłuższej perspektywie, bazując na wiedzy, eksperckości i wartościowych treściach, a nawet w sporym „oderwaniu” od samego produktu.
- NAOKO (@naoko.store)
Fajna, spójna graficznie i estetyczna komunikacja. Dobrze wykorzystany potencjał Instastory. W archiwum zachowany między innymi przyjazny FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.
- home&you (@homeandyou_official)
Ciekawy pomysł z ukrywaniem promocji w kolejnym zdjęciu w karuzeli. Dobrze zagospodarowane Instastory, w których można znaleźć kreatywnie „ograne” zapowiedzi promocji lub świąteczną kartkę do zamówienia w prezencie.
- Skład Prosty (@skladprosty)
Tu odrobina prywaty z mojej strony, bo w ten projekt jestem zaangażowany osobiście. Skład to dzieło mojej żony i uważam, że całkiem udane również na Instagramie. Komunikacja w dużej mierze opiera się na eksperckiej wiedzy. Profil przez katalog produktów wykorzystuje potencjał sklepu na Instagramie. Drzewko linków umieszczone w bio pozwala użytkownikowi przenosić się równocześnie do kilku podstron w e-sklepie.
Julia Kałużyńska – head of social media, od 2016 r. kieruje działem social media communication w Bluerank. Z branżą digital związana od 10 lat. Zajmowała stanowiska managerskie w agencjach, odpowiedzialne za ePR/social media. Fascynuje ją zmienność środowiska social mediów i jego szerokie spektrum możliwości dla marketerów. Członkini Grupy Roboczej Social Media IAB. Posiada DIMAQ.
- ECHO (@echo_poland)
Bardzo cenię markę za cykl „Poradnik z Echo”, w którym znajdziesz dobry przykład, jak efektywnie wykorzystać video w Insta Stories do zaprezentowania produktów i możliwości stylizacji. Dzięki konfiguracji sklepu na Instagramie, od razu po obejrzeniu relacji możesz przejść na stronę np. z prezentowaną sukienką i dokonać zakupu.
- Reserved (@ reserved)
Reserved współpracuje z topowymi instagramowymi influencerkami modowymi, jak np. Jestem Kasia czy Cajmel. Widać, że marka ma przemyślaną strategię działań w tym serwisie społecznościowym i skupia się w swojej komunikacji do młodych kobiet. Dodatkowy plus za rozbudowany sklep na Instagramie.
- Dzieńdobry(@dziendobrysklep)
Doceniam za spójną i oryginalną identyfikację wizualną. Produkty marki wyróżniają się oryginalnym wzornictwem, a grafiki publikowane na Instagramie doskonale to podkreślają.
- Indigo Nails (@indigonails)
Wyróżniam ten profil za wiele treści inspiracyjnych, prezentujących stylizacje manicure oraz za wykorzystywanie user generated content i dbanie o oznaczenie wszystkich użytych produktów z oferty Indigo.
- IOSSI (@iossi.natural.skin.care)
Panuje przekonanie, że na Instagramie można znaleźć jedynie krótkie treści. Marka IOSSI świetnie łamie ten stereotyp i pokazuje, że można publikować również dłuższe formy tekstowe. W ten sposób lepiej prezentuje zalety produktów i buduje ekspercki wizerunek marki z dziedziny kosmetyków naturalnych.
Warto doczytać:
- 12 sposobów na skuteczne działania e-sklepu w social mediach na 12 miesięcy roku.
- Krótki przewodnik po najnowszych zmianach i funkcjach na Instagramie w 2020 roku.
- Analiza danych w relacjach na Instagramie. Wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę.
- LinkedIn w praktyce: przegląd najciekawszych polskich stron firmowych.
- Emocje, zdjęcia i efemeryczny content, czyli jak sprzedawać na Instagramie.
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto słuchać.
- Instagram w praktyce. Najbardziej inspirujące polskie konta firmowe.