Mnogość danych wcale nie zapewnia ich przydatności. Jednoznaczną identyfikację produktów na skalę globalną gwarantuje tylko „paszport produktowy” oparty na standardach GS1.

Żyjemy w świecie, w którym to dane napędzają biznes, zarówno offline, jak i online. Jednak pomimo ich bogactwa i dostępności sprzedawcy detaliczni i marketplace’y mają czasem problem z jednoznaczną weryfikacją oferowanych produktów. Dzieje się tak zazwyczaj przez brak dostępu do jednego, zaufanego źródła informacji. Gdy dane produktów są nieprawidłowe lub ich brakuje, tracą nie tylko sklepy, lecz także konsumenci.
Rozwiązaniem jest globalny rejestr danych produktowych, który pozwala jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: „Czy to faktycznie taki produkt, za jaki go uważam?”. Takie rozwiązanie wprowadziło GS1, które oferuje usługę Verified by GS1. Bazuje ona na unikatowym numerze GTIN, czyli Globalnym Numerze Jednostki Handlowej, który wraz z sześcioma innymi atrybutami produktowymi tworzy tzw. paszport produktowy. System jest obecnie wprowadzany stopniowo na całym świecie, przy wsparciu wielu międzynarodowych właścicieli marek i sprzedawców detalicznych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Turecki Migros: nigdy więcej „tajemniczych produktów”
Jednym z beneficjentów Verified by GS1 jest Migros – czołowa sieć supermarketów i e-commerce w Turcji. Jak wielu detalistów, spotkała się ona z przypadkami ponownego wykorzystania numeru GTIN w odniesieniu do nowego towaru. Niejasna tożsamość produktu zakłóca proces realizacji zamówień, spowalnia uzupełnianie zapasów i marnuje czas pracowników po obu stronach.
W 2019 r. firma zwróciła się do właścicieli marek z prośbą o umieszczenie jej towarów w bazie Verified by GS1 jako jedynym źródle zaufanych informacji o produktach. Dzięki temu może weryfikować swój asortyment i budować reputację u swoich klientów.
Dziś podczas wprowadzania nowego produktu na listę pracownicy sieci Migros porównują dane, które mają w pliku, z informacjami uzyskanymi z Verified by GS1. Kierownictwo firmy zaczęło też otrzymywać automatyczne raporty z systemów analizy biznesowej, np. wskazujące procent produktów z kompletnymi i dokładnymi danymi.
eMAG: sprawdzone dane zawsze pod ręką
Problem z identyfikacją produktów dotyczy także handlu online. Ponieważ kupujący w sieci nie mogą obejrzeć ani dotknąć artykułu, bardzo ważna jest możliwość wygodnego sprawdzenia jego nazwy, opisu czy zdjęcia bez przechodzenia tam i z powrotem między stronami. Do tego dołącza kwestia weryfikacji autentyczności towaru i wychwytywania ewentualnych podróbek.
Z takimi wyzwaniami w kwestii „tożsamości” produktów mierzył się eMAG – pionier w rumuńskim sektorze handlu detalicznego online.
Żeby rozwiązać te problemy, w 2017 r. dodano obowiązkowe pole numeru GTIN do nowego formularza dla sprzedawców w pierwszych kilku kategoriach. Ponadto od końca 2019 r. są oni zobowiązani do uzyskania GTIN od GS1 i wskazania go w prawie wszystkich nowych kategoriach produktów.
Dziś eMAG korzysta z Verified by GS1, aby uwierzytelnić produkty przed zatwierdzeniem oferty. Jeśli ten sam numer GTIN zostanie wykryty przy innym towarze, automatyczny proces rejestracji w bazie jest zatrzymywany, a konflikty są rozwiązywane przez pracownika.
Metro i P&G: porządek w danych dzięki Verified by GS1
Właściciele marek są odpowiedzialni za przesyłanie danych o produktach do platformy Verified by GS1, a detaliści uzyskują dostęp do tych danych i wykorzystują je, choć nie porównują regularnie list produktów. Przez to ani detalista, ani producent nie mają pełnych informacji o wzajemnych ofertach. Skorzystanie z Verified by GS1 może im uświadomić tę sytuację, jak pokazuje poniższy przykład współpracy Metro i P&G.
W listopadzie 2020 r. firma Metro – w Polsce właściciel sieci Makro Cash and Carry – porównała dane o produktach Procter & Gamble zamieszczone w jej własnych systemach z danymi udostępnionymi przez P&G w Globalnym Rejestrze GS1 dla rynku niemieckiego. Okazało się, że w bazach danych firmy Metro znajdowały się 632 jednostki produktowe (SKU) marki Procter & Gamble, podczas gdy w bazie Verified by GS1 po stronie P&G znaleziono tylko 91% z nich. Podobne analizy, z analogicznymi wynikami, przeprowadzono w Belgii, we Francji, w Niemczech, Indiach, Holandii, Rumunii i Turcji.
Przykład
Projekt pomógł firmie P&G ustalić priorytety pracy nad jakością danych. Zwrócił również uwagę na to, jak właściwości produktów – np. masa, model, typ opakowania – zmieniają się z czasem
Uświadomiło to producentowi kosmetyków, że musi wyraźniej informować detalistów, takich jak Metro, o tego typu zmianach, tak aby jego partnerzy mogli zaktualizować swoje bazy danych.
Zaufanie zaczyna się od „legitymowania” produktu
Verified by GS1 to baza wszystkich numerów GTIN z całego świata, obejmująca ponad 160 mln produktów. Dane produktowe są wprowadzane do niej przez uczestników GS1 – producentów i właścicieli marek – a GS1 potwierdza legalność numerów GTIN. Dzięki temu wszyscy interesariusze mają gwarancję, że repozytorium spełnia najwyższe standardy zgodności.
Zapamiętaj
Dostęp do globalnej bazy produktów z usługą Verified by GS1 zapewnia platforma eProdukty, dostępna pod adresem: www.eprodukty.gs1.pl, administrowana przez GS1 Polska.
Za jej pomocą można zweryfikować własną bazę produktową i sprawdzić, czy numery GTIN przechowywane w zewnętrznych bazach są prawidłowe i rzeczywiście odpowiadają wskazanym produktom.
Użytkownik, który chce korzystać z usługi Verified by GS1, importuje do systemu własną bazę, a jako wynik weryfikacji otrzymuje plik zawierający informację o poprawności i legalności numeru GTIN oraz dane o produkcie przypisanym do tego numeru Jeżeli towar ma uzupełnione wszystkie obowiązkowe atrybuty oraz dodane zdjęcie, w opisie pojawi się znaczek Verified by GS1.
W przypadku bazy administrowanej przez GS1 Polska (wszystkie numery GTIN zaczynające się od prefiksu 590) użytkownik może ją przeszukać i pobrać po wskazaniu konkretnej, interesującej go kategorii produktowej. Wyszukiwarka pozwala na zawężanie wyników wyszukiwania z użyciem numeru GTIN, nazwy produktu, marki, nazwy firmy (właściciela marki lub producenta), NIP-u firmy (właściciela marki lub producenta), kategorii GPC (Global Product Classification). Wyniki wyszukiwania można pobrać do pliku CSV. Platforma eProdukty udostępnia również interfejs API.
eProdukty
Polscy przedsiębiorcy będą mogli udostępniać dane o produktach klientom i partnerom handlowym na całym świecie. Przyniesie to oczywiste oszczędności czasu i kosztów, a także pomoże zwiększyć wydajność logistyczną i magazynową. Podniesie też renomę i wiarygodność polskich towarów na arenie międzynarodowej.
Platforma eProdukty może odmienić funkcjonowanie wszystkich branż. Z dostępu do globalnych danych na wyciągnięcie ręki skorzystają detaliści, klienci i dostawcy.
Materiał partnera