Dobre dane, czyli jakie? Według ostatniego raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce w 2020 roku” 68% e-kupujących informacje znalezione w internecie zachęcają do wizyty w sklepie stacjonarnym. Niezmiernie istotne jest więc, aby dane produktowe, które klient widzi w internecie, były wiarygodne, kompletne i rzetelne, a produkt był jednoznacznie zidentyfikowany.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym są dane produktowe i dlaczego warto o nie zadbać,
- jakie są korzyści z używania numerów GTIN,
- dlaczego warto wprowadzić numery GTIN na kartach produktów,
- jak poprawić jakość własnych baz produktowych.
Wszyscy znamy grę „znajdź różnicę”. Gracz widzi dwa niemal identyczne obrazki i na podstawie porównania elementu po elemencie ma znaleźć 5, 10 czy 15 różnic. Taka zabawa jest dobra do ćwiczenia koncentracji uwagi, nie sprawdzi się jednak, gdy rozwijasz sklep internetowy czy wystawiasz swoje produkty na internetowych platformach sprzedażowych, walczysz o klienta i wyższą sprzedaż.
Dobrej jakości dane produktowe. Dobre, czyli jakie?
Zacznijmy od tego, czym są dane produktowe.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Dane produktowe to wszystkie informacje, które pozwalają precyzyjnie opisać produkty, a przez stworzenie ich zdigitalizowanej wersji przygotować tzw. cyfrowe bliźniaki. Dobrze przygotowane informacje produktowe są kluczowe w kreowaniu pozytywnych doświadczeń klientów.
W sprzedaży tradycyjnej konsument w kontakcie z produktem wykorzystuje wszystkie swoje zmysły. Może produktu dotykać, powąchać go, zmierzyć, a nierzadko także spróbować. W przestrzeni internetowej klienci oceniają produkt tylko na podstawie tego, co widzą czy słyszą. I od jakości tego, co widzą, zależy Twój sukces lub porażka. To, czy klient kupi produkt, czy też porzuci koszyk i nigdy do Ciebie nie wróci.
Wskazówka
Słabej jakości dane produktowe generują koszty, w tym koszty zwrotów. Warto więc zadbać o stworzenie dobrej jakości własnego katalogu produktowego. Każdy produkt w Twoim katalogu powinien mieć swój własny identyfikator – takie ID produktu.
Korzyści z używania numerów GTIN
Jedynym identyfikatorem występującym na rynku, mającym zasięg globalny, jest numer GTIN (dawniej kod EAN), czyli Globalny Numer Identyfikacji Produktowej, który w sposób jednoznaczny, i to w skali światowej, identyfikuje produkt. Taka identyfikacja jest niezbędna do poprawnej budowy katalogów produktowych. A poprawny katalog produktowy zwiększa zadowolenie klienta, który szybciej znajdzie produkt z uwzględnieniem ważnych dla niego cech. Z numerem GTIN masz większe szanse na to, że klient wyszuka Twój produkt i go kupi.
W numerze GTIN zaszyta jest również informacja o firmie, która jest właścicielem marki produktu oznaczonego tym identyfikatorem. Stosowanie go wzmacnia potwierdzenie oceny autentyczności produktu.
GTIN jest jednym z atrybutów wyszukiwania w Google’u. Algorytmy wyszukiwarki biorą go pod uwagę od kilku lat. Z badań Google’a wynika, że zastosowanie identyfikatora GTIN przy opisie oferty umożliwia lepsze łączenie danych produktowych z frazami wpisanymi przez użytkowników do wyszukiwarki. W związku z tym strony internetowe sprzedawców mają nawet o 40% więcej odsłon, a to z kolei przekłada się na wzrost konwersji do 20%. Z tego powodu amerykański koncern w lutym 2017 r. wprowadził obowiązek stosowania GTIN w Google Ads i Google Shopping w Polsce. To spowodowało również, że coraz więcej sklepów internetowych wprowadza numery GTIN na kartach produktów.
Wskazówka
Każdy przedsiębiorca, który jest producentem, importerem czy właścicielem marki, powinien zadbać o to, aby wszystkie jego produkty miały numer GTIN. Możesz go uzyskać, zgłaszając się do GS1 Polska (www.gs1pl.org) – jednej ze 115 organizacji krajowych, które zarządzają standardami GS1.
Otwarta platforma eProdukty
Jeśli chcesz stworzyć własny katalog produktowy na potrzeby sklepu internetowego, skorzystaj z otwartej platformy eProdukty (http://www.eprodukty.gs1.pl/), którą zarządza GS1 Polska. Na platformie można zweryfikować własną bazę produktową, przeszukać lub pobrać bazę produktową.
Główną zaletą korzystania z platformy eProdukty jest przede wszystkim możliwość zweryfikowania i poprawienia jakości własnych baz produktowych. A to z kolei oznacza eliminację błędnych zapisów i zdublowanych produktów w bazie danych, mniejszą pracochłonność przy przyjmowaniu towaru do magazynu i jego późniejszym wydawaniu, mniej problemów i szybszą weryfikację produktu na marketplace’ach. Dobrze przygotowana i uporządkowana baza produktowa pozwala na sprawną i skuteczną digitalizację posiadanych danych oraz lepsze planowanie procesów logistycznych.
Wskazówka
Na eProduktach znajduje się ponad 36 mln produktów zidentyfikowanych numerem GTIN z prefiksem 590 (prefiks nadawany przez GS1 Polska), a już wkrótce eProdukty połączą się z Globalnym Rejestrem GS1, co pozwoli polskim przedsiębiorcom na weryfikację także innych, zagranicznych numerów GTIN.
Standard GS1 SmartSearch
Dobre dane produktowe to także uporządkowane dane strukturalne strony internetowej. Dane strukturalne to dane zapisane przy wykorzystaniu zestawu specjalnych znaczników, za pomocą których oznaczane są typy treści zamieszczone w witrynie, tak by zostały one właściwie zrozumiane przez roboty wyszukiwarek.
Dane strukturalne pozwalają wyszukiwarkom prawidłowo zinterpretować, jaki rodzaj zawartości znajduje się w określonym fragmencie podstrony i jakie jest jej znaczenie. Znaczniki danych strukturalnych umieszczone na stronie internetowej pomagają wyszukiwarkom zrozumieć zawarte na niej informacje i dostarczają bogatsze wyniki wyszukiwania. Warto więc, przy porządkowaniu danych strukturalnych, zaimplementować standard GS1 SmartSearch (jedyne oficjalne rozszerzenie schema.org), czyli standard opisu produktu dla twórców stron internetowych.
Wskazówka
GS1 SmartSearch obejmuje zestaw standardowych znaczników i wytycznych do opisu danych na stronach internetowych, tak aby treści oznaczone w ten sposób były łatwiej znajdowane przez wyszukiwarki. GS1 SmartSearch bazuje na numerze GTIN i zawiera ponad 300 atrybutów opisujących produkty z różnych kategorii.
Numer GTIN staje się obowiązkowym atrybutem produktowym również na marketplace’ach. Platformy takie jak Amazon, eBay czy Allegro muszą znaleźć sposób na skuteczniejsze zarządzanie ogromnymi katalogami produktów, dlatego potrzebują od sprzedawców jednoznacznych identyfikatorów produktów. Dzięki lepszemu zrozumieniu tego, co sprzedaje się na tych platformach, mogą wprowadzić udoskonalenia, które ułatwią klientom wyszukanie i porównanie, a w rezultacie pozytywnie wpłyną na proces zakupów.
Ten artykuł pochodzi z e-booka „Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w internecie w 2021 roku”.