Branża B2B stoi dziś w obliczu zmian. W polskim e-commerce można zauważyć coraz większe zainteresowanie platformami B2B – w przedsiębiorstwach zarówno handlowych, jak i przemysłowo-produkcyjnych. Na kształt i formę wdrażanych rozwiązań w ostatnim czasie wpływa przede wszystkim trend konsumeryzacji sprzedaży B2B online. Wynika to głównie z faktu, że zakupy w modelu B2B są robione przez klientów, którzy doświadczenia związane z kupowaniem online zdobywają w sklepach internetowych. Przenoszą zatem swoje oczekiwania dotyczące interakcji z aplikacją, jej użytecznością czy sposobem prezentowania danych na platformy B2B. To właśnie dlatego platformy dostosowują sposób prezentacji towarów, a także ich dostępność, metody płatności i wysyłki do standardów znanych z B2C. Coraz więcej przedsiębiorstw oferujących swoje produkty kontrahentom biznesowym decyduje się na wdrożenie właśnie takich rozwiązań adaptowanych z segmentu e-commerce B2C .
Platforma B2B jako wsparcie na wielu polach
SIG Sp. z o.o. – lider dystrybucji specjalistycznych materiałów i systemów budowlanych – jako firma międzynarodowa widział wdrożenie kanału e-commerce B2B w szerokim kontekście: jako istotny element modelu biznesowego, będący solidnym wsparciem w obsłudze kontrahentów. Celem projektu było przede wszystkim wypełnienie niszy przez udostępnienie nowoczesnego narzędzia online zarówno klientom, jak i handlowcom w taki sposób, aby zaspokojone zostały ich potrzeby.
E-commerce
Wykonana przez Grupę Unity platforma e-commerce B2B miała być też kolejnym krokiem SIG w realizacji strategii omnichannel commerce, mającej na celu uspójnienie procesów obsługi klienta. Dzięki rozbudowanym funkcjom rozwiązanie wdrożone przez Grupę Unity uwzględniło potrzeby wszystkich odbiorców (samej firmy i zróżnicowanych grup jej klientów, takich jak firmy wykonawcze, produkcyjne czy dystrybucyjne).
Dzięki budowie platformy e-commerce SIG poszerzył swoją ofertę o nowy kanał sprzedaży i kontaktu z klientami, co stało się kolejnym czynnikiem dającym mu przewagę rynkową nad konkurentami, niekorzystającymi jeszcze z możliwości sprzedaży w sieci. Jednocześnie – w związku z rozwojem rynku, rosnącą świadomością klientów oraz zmieniającymi się potrzebami specyficznej grupy docelowej – jednym z ważnych celów budowy platformy było zapewnienie konsumentom nieograniczonego w czasie dostępu do pełnej oferty firmy, włącznie z aktualnym stanem magazynowym oraz cennikiem personalizowanym z myślą o każdym z klientów.
Platforma stała się też łatwym w obsłudze narzędziem wykorzystywanym przez handlowców w pracy poza oddziałami firmy, w bezpośredniej sprzedaży u klientów. Dodatkowo stanowi wartościowe wsparcie dla samych kontrahentów SIG. Możliwość kontroli wydatków na poszczególnych budowach, którą daje funkcja akceptacji zamówień, może stanowić narzędzie do planowania, ale też zapewniać przewagę nad konkurencją.
Ilustracja 1 – Platforma e-commerce B2B dla SIG Sp. z o.o.
Źródło: www.sig.plIstotnym aspektem wdrożenia platformy B2B była optymalizacja pod kątem SEO. Widoczność w wynikach wyszukiwania miała znaczenie przede wszystkim dlatego, że aplikacja łączy w sobie funkcje: strony wizerunkowej firmy, katalogu produktów oraz portalu transakcyjnego. To czynnik odróżniający platformę SIG od wielu aplikacji B2B, które są zamkniętymi portalami przeznaczonymi wyłącznie dla autoryzowanych użytkowników. Dzięki otwartemu podejściu SIG skoncentrował się nie tylko na obsłudze aktualnych klientów, lecz także na pozyskaniu nowych za pomocą strony WWW.
Integracje
Odzwierciedlenie procesów biznesowych na platformie było możliwe nie tylko dzięki jej funkcjom, lecz także dzięki jej integracji z obecną architekturą IT – systemem ERP, w którym były dostępne: elementy typu PIM, zaawansowany mechanizm integracji w obszarze atrybutów, a także w zakresie stanów magazynowych we wszystkich oddziałach czy moduł zarządzania cenami, oparty na integracji z rozbudowaną siatką umów handlowych i rabatowych, przekładającej się na logikę cen w systemie.
Wyzwania i technologie
Z uwagi na przejmowanie przez klientów wzorców ze standardowych sklepów internetowych systemy B2B są obecnie coraz bardziej zbliżone do systemów e-commerce B2C. Od strony technologicznej wymagają jednak kompleksowego i wielowymiarowego podejścia, uwzględniającego potrzeby obsługi i komunikacji z wieloma różnymi systemami.
Ilustracja 2 – Przejrzysta karta produktu,
dostosowana do potrzeb grupy docelowej
Analiza i projektowanie
Współpracę z firmą SIG oparliśmy na solidnym zrozumieniu wysublimowanych potrzeb firmy działającej w bardzo wymagającej branży. Na bazie analizy powstało rozwiązanie szyte na miarę, które stało się stabilnym fundamentem dalszego rozwoju e-sprzedaży oraz solidnym wsparciem w procesach biznesowych. Przede wszystkim jednak dało kontrahentom możliwość bezproblemowego planowania i robienia zakupów.
Platforma B2B na PHP szyta na miarę
Jako optymalne rozwiązanie, które w pełni odpowiedziało oczekiwaniom klienta, wybraliśmy budowę platformy B2B w technologii PHP. Długoletnia współpraca z wieloma firmami B2B i wynikające z niej doświadczenie w tworzeniu tego typu rozwiązań pozwoliło na wdrożenie potrzebnych funkcji i dostosowanie platformy do wymagań specyficznej grupy docelowej i kontekstu biznesowego SIG oraz zapewnienie skalowalności i wydajności aplikacji.
Zaawansowana integracja platformy z systemem klasy ERP za pomocą szyny danych
Zaprojektowaną i wdrożoną platformę sprzedażową zintegrowano z posiadanym przez klienta systemem ERP. Wykorzystano w tym celu szynę danych ESB – rozwiązanie open source, umożliwiające elastyczne, skalowalne łączenie aplikacji, a przede wszystkim bezpieczny przepływ danych między systemami w czasie rzeczywistym. To szczególnie ważne w wypadku prezentacji indywidualnych cenników, wymiany informacji o produktach i zamówieniach czy aktualizacji stanów magazynowych online.
Serwer cen
To obszar, w którym następuje wyliczanie cen produktów w zależności od kontekstu, takiego jak np. indywidualne warunki cenowe wynikające z siatki rabatowej czy obsługa promocji. Takie rozwiązanie pozwala na spójną prezentację ceny na całej platformie z rozróżnieniem na poszczególne kanały sprzedaży. Serwer cen zapewnia możliwość sortowania i filtrowania produktów po cenie dobranej indywidualnie dla każdego klienta.
Jakimi funkcjami wyróżnia się to rozwiązanie?
Model sprzedaży B2B wymaga bardzo specyficznych funkcji. Z uwagi na relacyjne podejście do transakcji ważna jest tu możliwość personalizacji ofert, cenników oraz warunków praktycznie z myślą o każdym kliencie. Działalność firmy na rynku budowlanym narzuciła kolejne wymogi. Oprócz mechanizmów typowych dla standardowych platform e-commerce rozwiązanie dla SIG ma więc wiele funkcji wprowadzonych tylko ze względu na potrzeby tej firmy (ramka poniżej).
Projekty e-commerce według metod zwinnych
Projekt dla SIG Sp. z o.o. przeprowadziliśmy jako Grupa Unity według metod zwinnych zarządzania Agile PM (w warstwie deweloperskiej – Scrum), co ułatwiło elastyczne podejmowanie decyzji i przyniosło szybkie efekty prowadzonych prac. W projektach IT elastyczność oraz otwartość na zmieniające się warunki jest już właściwie podstawą efektywnych działań.