W poprzednim numerze poruszyłem kwestie dotyczące optymalizacji aukcji na platformie eBay pod kątem SEO, wymieniłem też kilka najważniejszych czynników mających wpływ na pozycję aukcji w wynikach wyszukiwania. Jak z pewnością się domyślasz, również Amazon ma swój specjalny algorytm, dzięki któremu po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych użytkownicy otrzymują takie, a nie inne oferty. Czy można wpłynąć na to, aby Twoja oferta była lepiej widoczna? Czy algorytm Amazona działa tak samo jak algorytm Google’a czy eBaya?

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym wyszukiwarka Amazona różni się od wyszukiwarki Google’a,
- co decyduje o wysokiej pozycji produktu w wynikach wyszukiwania na Amazonie,
- co i jak optymalizować, aby poprawić widoczność oferty na Amazonie,
- jak zbudować tytuł oferty, by zachęcał do kliknięcia,
- czym są bullet points i dlaczego warto je wykorzystywać,
- dlaczego warto oferować darmową wysyłkę,
- czy opłaca się korzystać z Amazon FBA i Amazon Prime.
Każdy, kto zamierza kupić telewizor, buty czy nowego smartfona w internecie, zaczyna od wpisania słów kluczowych w wyszukiwarce. Otrzymuje długą listę wyników, które mają mu pomóc w podjęciu decyzji o zakupie. W wypadku Google’a istotnym czynnikiem wpływającym na to, co się pojawi w wynikach wyszukiwania na samym szczycie, jest m.in. zgodność zawartości strony ze słowami kluczowymi wpisanymi przez użytkownika.
Jak działa algorytm wyszukiwarki Amazona?
W wyszukiwarce Amazona oprócz słów kluczowych ważny jest także potencjał zakupowy towaru. Platforma ocenia produkt pod kątem tego, jak duże jest prawdopodobieństwo, że klient go kupi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na Amazonie panuje prosta zasada: „Znajdź, kup, zachowaj”. Sprowadza się ona do trzech punktów:
- Klient musi wybrać ofertę spośród wielu, które zostały mu przedstawione.
- Klient musi się zdecydować na zakup towaru.
- Klient musi być zadowolony z produktu i nie korzystać z opcji zwrotu.
Znaczącą różnicą między algorytmem Amazona a algorytmem Google’a jest to, że w Google’u na wypozycjonowanie oferty w niektórych sytuacjach może Ci przyjść długo poczekać. Ranking produktów na Amazonie jest aktualizowany co godzinę, dlatego duża liczba sprzedanych produktów w krótkim czasie daje dobrą pozycję w rankingu. I tu powstaje samonapędzająca się machina: dużą sprzedaż można uzyskać, gdy jest się wysoko w rankingu, ale wysoką pozycję w rankingu uzyskuje się przez wysoką sprzedaż (ilustracja 1). Jak zatem wpaść w jej tryby?
Ilustracja 1 – Samonapędzająca się machina wysokiej pozycji na Amazonie
Czynniki, które wpływają na widoczność Twojej oferty na Amazonie
Na Amazonie podobnie jak na eBayu można, a nawet trzeba zadbać o odpowiednią optymalizację oferty, aby algorytm uznał, że jest ona wartościowa, a potencjalny klient mógł ją znaleźć i kupić produkt. Często wystarczy wprowadzić kilka zmian, aby poprawić ranking swoich produktów. W dalszej części artykułu przedstawię najważniejsze czynniki, które mogą znacząco wpłynąć na poprawę widoczności Twojej oferty na Amazonie.
Tytuł
Podobnie jak na eBayu oraz w Google’u tytuł to jeden z najważniejszych czynników wpływających na zwiększenie wskaźnika CTR oferty. Powinien on zawierać najważniejsze cechy produktu, takie jak:
- marka,
- model,
- rozmiar,
- kolor itp.
Tytuł powinien też zachęcać, aby w niego kliknąć. Użycie słów kluczowych ma tu strategiczne znaczenie. Należy pamiętać także o tym, że tytuł to zarazem link do podstrony ze szczegółowym opisem oferty. Amazon pozwala konstruować dość długie tytuły, co nie oznacza, że warto w nich upychać słowa kluczowe ponad miarę. W takiej sytuacji tytuł staje się mniej czytelny i może wręcz zniechęcać do kliknięcia właśnie w niego.
Bullet points
Amazon daje możliwość użycia pięciu bullet points.
Za ich pomocą można opisać szczególne cechy produktu i go wyróżniające, a także uzupełnić informacje, które nie zmieściły się w tytule. W bullet points warto umieścić najczęściej używane słowa kluczowe. Zwykle opisuje się w nich cechy od najbardziej ogólnych do tych najbardziej szczegółowych (ramka poniżej). Algorytm Amazona zwraca szczególną uwagę na ten element, warto więc jak najlepiej wykorzystać jego potencjał.
Zdjęcia
Tu działa ta sama zasada co na eBayu, czyli obraz mówi więcej o produkcie niż słowa. Zaleca się użycie od sześciu do ośmiu zdjęć o rozdzielczości min. 1000 × 1000 pikseli. Podobnie jak w wypadku bullet points warto pokazać przedmiot od najbardziej ogólnego ujęcia do najdrobniejszych szczegółów.
Opis produktu
Jest to często zaniedbywany, ale też bardzo istotny element oferty. Opis produktu to miejsce na ponowne użycie słów kluczowych, ale również na tekst czysto marketingowy, odnoszący się do potrzeb klienta i zawierający wezwanie do działania.
Cena
Cena jest zwykle ostatecznym czynnikiem, który decyduje o tym, czy towar zostanie zakupiony. Najniższa cena zawsze będzie najbardziej kusząca, ale pod warunkiem że potencjalnego kupującego nie będą odstraszać pozostałe czynniki. Jednocześnie zbyt niska cena, odbiegająca od średniej ceny danego produktu, może się wydawać podejrzana i zniechęcać do zakupu.
Czas wysyłki
Dzisiejsi klienci sklepów internetowych są niecierpliwi. Chcą, żeby towar był dostępny w magazynie, gotowy do wysyłki i żeby dotarł do nich najpóźniej w ciągu 48 godz. od zakupu. Algorytm Amazona doskonale wie, czego chcą jego użytkownicy, i zwraca dużą uwagę również na czas wysyłki.
Koszt wysyłki
Amazon przy określaniu pozycji oferty w wynikach wyszukiwania bierze pod uwagę nie tylko cenę produktu, lecz także koszt wysyłki. Marketplace nie pozwoli sprzedawcy na manipulowanie nim w taki sposób, aby zaniżyć cenę towaru i odbić to sobie wysokimi kosztami transportu. Podobnie jak na eBayu preferowana jest darmowa wysyłka.
Ranking bestsellerów
Amazon stale aktualizuje ranking najczęściej sprzedających się produktów w danej kategorii. Jeżeli umieścisz swoje towary we właściwej grupie i będą się one dobrze sprzedawać, Twoja oferta ma szansę znaleźć się wśród najlepiej sprzedających się produktów w danej kategorii. Dzięki temu będziesz bardziej zauważalny, a ponieważ klienci często kupują to co inni, wzrosną Twoje szanse na jeszcze większą sprzedaż.
Amazon FBA i Prime
Usługa FBA (Fulfillment by Amazon), polegająca na tym, że Twoje towary są magazynowane w centrach logistycznych marketplace’u, daje gwarancję, że towar w magazynie jest dostępny, a czas dostawy będzie bardzo krótki. Towary z magazynów Amazona sprzedają się zdecydowanie lepiej. Przekonałem się o tym, gdy oferowałem ten sam produkt w tej samej cenie zarówno z magazynu Amazona, jak i z własnego magazynu. Ten pierwszy sprzedał się niemal od razu. Podobnie towary oznaczone logo „Prime” również mają większą szansę na promocję ze strony platformy.
Oceny produktu
Klienci mają możliwość oceny zakupionych produktów. Te, które są dobrze oceniane przez kupujących, będą również polecane przez samego Amazona.
Oceny sprzedawcy
Oprócz produktów kupujący mogą oceniać samych sprzedawców. Oferta wystawców z najlepszymi ocenami ma szanse pojawić się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dobre oceny mogą się przyczynić także do tego, że to Twoja oferta znajdzie się w Buy Boxie (ilustracja obok).
Zwroty
Aby towar mógł być polecany przez Amazona, klienci muszą być z niego zadowoleni. Oprócz oceny produktu dodatkowym wskaźnikiem branym pod uwagę jest częstotliwość, z jaką klienci decydują się skorzystać z prawa do zwrotu towaru. Duży procent zwrotów przekreśla szanse na dobre pozycje w rankingu.
Podsumowanie
Wysokie miejsce w rankingu Amazona to podstawowy czynnik wpływający na sukces sprzedażowy. Im wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że klienci dokonają zakupu, a im więcej zakupionych towarów, tym lepsze miejsce w rankingu. To samonapędzająca się machina, swoiste perpetuum mobile.
Jednym ze sposobów na to, aby wpaść w jej tryby, jest optymalizacja oferty pod kątem SEO. W tym celu należy przede wszystkim zadbać o to, aby Twój produkt był odpowiedzią na słowa kluczowe wpisane przez potencjalnego klienta w wyszukiwarce Amazona. Drugim zadaniem jest zachęcenie go do zakupu w taki sposób, aby prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji było jak największe. Systematyczna praca mająca na celu optymalizację SEO Twojej oferty na Amazonie z pewnością się do tego przyczyni.
Ilustracja 2 – Widok oferty, która znalazła się w Buy Boxie Amazona. Po kliknięciu przycisku „Dodaj do koszyka” klient kupuje produkt u sprzedawcy, który obecnie wygrywa w Buy Boxie