Pandemia oraz inflacja znacznie wpłynęły na zachowania konsumentów. Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że 58% respondentów zamierza przenieść zakupy do sieci, a aż 79% uznaje e-commerce za najatrakcyjniejszy kanał, pozwalający robić racjonalne zakupy. Warto więc przyjrzeć się porzuconym koszykom i usprawnić ścieżkę zakupową za pomocą rozwiązań w obszarze płatności.
1. Poznaj swoich klientów i stosuj dopasowane metody
Umiejscowienie metod płatności w procesie zakupowym ma znaczenie. Badania potwierdzają, że ciągle najbardziej rozpoznawalnym sposobem płacenia w internecie są szybkie przelewy, lecz już w podziale na grupy wiekowe wyraźnie widać, że wyraźnie tracą one na rzecz płatności mobilnych, takich jak BLIK.
Wskazówka
Różne pokolenia mają różnie preferencje. Osoby starsze coraz bardziej otwierają się na zakupy online. Należy nie tyle zapewnić im szeroki dostęp do różnych metod, ile zadbać o widoczność tych opcji. Z kolei najmłodsi kupujący najczęściej korzystają z płatności mobilnych i zwracają większą uwagę na to, jakie możliwości oferuje e-sklep. Oczywiście wszystko zależy od tego, kto robi zakupy – i z tą myślą należy dostosowywać checkout do klientów.
2. Wysyłaj e-mail przypominający
Usługa imoje w sposób automatyczny przypomina o niesfinalizowanej transakcji. Klient dostaje e-mailem gotowy link kierujący do dokończenia konkretnej operacji. Dzięki temu nie musi wracać do sklepu oraz przechodzić całego procesu zakupowego od początku. Dodatkowo można ustawić termin ważności linku oraz czas, po jakim taki e-mail ma być wysyłany.
Wskazówka
Dzięki płatnościom imoje klienci o wiele chętniej decydują się dokończyć zamówienie, które z jakiegoś powodu zostało przerwane. Pomyłka przy autoryzacji, niestabilne łącze internetowe czy najzwyklejszy chwilowy brak prądu nie stanową problemu w obliczu korzystania z tej funkcji.
3. Wyeksponuj BLIKA, udostępniaj Google Pay i Apple Pay
Według badania Gemiusa „E-commerce w Polsce 2022” w dalszym ciągu najbardziej rozpoznawalną opcją płatności w sieci są szybkie przelewy. Jednocześnie z roku na rok umacnia się pozycja płatności mobilnych (np. BLIKA), które są preferowane przez niemal 6 na 10 badanych. Odsetek ten zwiększa się szczególnie w najmłodszej grupie wiekowej. Tam wyraźnie widać, że płatności mobilne są popularniejsze niż szybkie przelewy.
Wskazówka
- Jeśli masz klientów, którzy chętnie korzystają z płatności mobilnych, warto zaproponować im również zupełną nowość na rynku – Visa Mobile. To wygodna opcja, ponieważ nie trzeba przepisywać danych karty, a wystarczy się posłużyć numerem telefonu.
- Aby zautoryzować płatność, należy ją potwierdzić w swojej bankowości online. Na razie z tej opcji mogą korzystać klienci banków: ING, BPD, KBS, Nest Bank oraz SKOK, ale niebawem dołączą kolejne. Osoby posiadające aplikacje innych banków mogą potwierdzić płatność w aplikacji Visa Mobile.
4. Zaproponuj powracającym klientom opcję zapisania karty
Proces tokenizacji – czyli zastąpienie danych karty klienta specjalnym tokenem – sprawia, że dane są unikatowe i mogą być używane tylko przez uprawnionego sprzedawcę do konkretnej transakcji.
W kontekście zakupów w sieci szczególnie ważnym walorem tej metody płatności jest dodatkowe bezpieczeństwo, jakie zapewnia chargeback. Dzięki temu kupujący może zareklamować płatność nie tylko w sklepie, lecz także w banku lub w innej instytucji, która wydała kartę płatniczą.
Zapamiętaj
Tokenizacja niweluje ryzyko niepowodzenia w końcowej fazie procesu płatniczego oraz maksymalnie go skraca. Lojalizuje również klientów, co w konsekwencji zmniejsza ryzyko porzucania koszyków.
5. Zwróć szczególną uwagę na mobile
Rola smartfonów w zakupach online rośnie. Jak wskazuje badanie Gemiusa, są one wykorzystywane w tym celu już nieznacznie częściej niż komputery przenośne, a wśród osób do 24. roku życia telefon jest zdecydowanie głównym urządzeniem do robienia zakupów online.
Trzy główne problemy podczas e-zakupów w kanale mobilnym, na jakie wskazują kupujący, to: niewygodne formularze na stronach internetowych, niedostosowanie witryn do używanych urządzeń oraz nieodpowiednia wielkość czcionki.
Wskazówka
Warto zaprojektować stronę tak, aby automatycznie dopasowywała się ona do ekranów smartfonów, a co za tym idzie – wybór metod płatności był prezentowany w odpowiedni sposób.
6. Oferuj odroczone płatności
Jeszcze dwa lata temu można było mówić o BNPL jako o nowości. Obecnie jest to standard, który na stałe wpisał się w obraz polskiego e-commerce.
Jak wynika z raportu „Koszyk Roku 2022”, blisko 75% największych sklepów internetowych w Polsce udostępnia którąś z form odroczonych płatności dostępnych na rynku. Ze względu na trudne czasy i potencjalną chęć odkładania płacenia na później oferowanie BNPL to zdecydowanie dobre posunięcie. Jest to dla klientów o wiele łatwiejsze i wygodniejsze niż procedura zakupów na raty oferowana przez sklepy stacjonarne.
Zapamiętaj
Główne zalety BNPL to możliwość finalizowania zamówień bez posiadania na koncie odpowiedniego salda, a także wygoda, szybkość oraz bezpieczeństwo. Odroczone płatności są też alternatywą dla zamówień za pobraniem, ponieważ pozwalają zapłacić za towar dopiero po otrzymaniu przesyłki.
Wyżej wymienione aspekty mogą mieć duże znaczenie w kontekście porzuconych koszyków, ponieważ ok. 15–20% niezdecydowanych klientów powraca do zakupów, gdy widzi możliwość odroczonych płatności. Warto więc zapewnić te formy w swoim e-sklepie oraz odpowiednio wcześnie komunikować taką możliwość (np. już na karcie produktu).
Zapamiętaj
Podczas analizowania problemu porzuconych koszyków trzeba pamiętać o efekcie ROPO (research online, purchase offline). To zjawisko polegające na oglądaniu i poszukiwaniu informacji na temat produktu w sieci, a następnie finalizacji zakupu w sklepie stacjonarnym.
Kategorie, których głównie dotyczy ten efekt, to np. RTV i AGD, materiały budowlane i wykończeniowe, obuwie, produkty farmaceutyczne. Należy go zatem rozpatrywać przez pryzmat charakteru prowadzonego biznesu oraz branży.
Podsumowanie
Porzuconych koszyków nie da się całkowicie wyeliminować, jednak wdrożenie powyższych rozwiązań pomoże uszczelnić proces zakupowy oraz pozwoli Ci poszerzać grono zadowolonych, powracających klientów.
Materiał partnera