Decyzję o rozpoczęciu sprzedaży online na rynkach zagranicznych powinna podjąć każda firma, która myśli strategicznie o rozwoju i poszerzaniu zasięgu. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy ekspansji zagranicznej i jak zwiększyć swoje możliwości sprzedażowe.
Choć rynek e-commerce w Polsce wyraźnie się umocnił od 2020 r., to według badań nasi zachodni sąsiedzi wciąż wydają znacznie więcej na e-zakupy niż Polacy. Średnie i duże polskie e-biznesy coraz częściej zwracają uwagę na te dane i budują swoje marki za granicą, gdzie konwersje są bardziej satysfakcjonujące. Warto więc nie zostawać w tyle za konkurencją i wdrożyć strategię cross-border. Przestrzeganie przy tym kluczowych zasad pozwoli Ci zwiększyć szanse na sukces.
1. Poznaj nowy rynek
Przed rozpoczęciem działalności na rynku zagranicznym dokładnie zbadaj jego specyfikę. Może Ci w tym pomóc głęboki research lub zatrudnienie e-commerce managera z kraju, w którym chcesz sprzedawać.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Musisz zrozumieć preferencje kulturowe i zachowania zakupowe, a także wykonać analizę konkurencji i dostępnych kanałów dystrybucji. Każdy kraj ma swoje własne przyzwyczajenia, które wynikają z trendów, jakie narzucają tam najwięksi gracze e-commerce. Konsumenci będą chętniej wybierać takie e-sklepy, które te trendy respektują.
Przykład
Na rynku zachodnim liczy się np. przejrzystość platformy e-commerce, dlatego niemiecki klient chętniej kupi coś w e-sklepie, który przypomina Amazona, a klient azjatycki wybierze wielokolorową platformę, która wizualnie jest przeciwieństwem minimalizmu.
2. Weź pod uwagę wymogi prawne i kwestie podatkowe
Każdy kraj może mieć (i często ma) inne wymagania prawne dotyczące e-commerce, takie jak dyrektywy regulujące ochronę danych osobowych czy przepisy dotyczące handlu elektronicznego, a także kwestie podatkowe.
Zapamiętaj
Ważne jest, aby dokładnie przeanalizować przepisy i dostosować działania do lokalnych norm prawnych. Unikanie problemów związanych z nieprawidłowym rozliczaniem podatków czy niezrozumieniem prawa może oszczędzić firmie strat finansowych.
3. Wybierz odpowiednie płatności i dostawy
Solidne przygotowanie do ekspansji zagranicznej wymaga również wyboru odpowiednich metod płatności i dostaw, a także procesów zwrotów. RMA (return merchandise authorisation) to równie ważny element e-commerce – badania wykazują, że ponad 90% konsumentów, którzy mieli styczność z łatwym zwrotem towaru, deklaruje, że w przyszłości ponownie skorzysta z usług sprzedawcy.
Zapamiętaj
Konieczne jest zbadanie, jakie systemy płatności są najpopularniejsze w danym kraju oraz jakie metody dostawy i zwrotów są preferowane przez tamtejszych klientów. Dobór najpowszechniejszych rozwiązań zwiększy Twoje szanse na wyższą konwersję.
4. Działaj elastycznie
Warto podchodzić do cross-borderu metodą małych kroczków. Jeśli posiadasz prosperujący e-sklep na rynku polskim, możesz na początek stworzyć jego kopię na innym rynku i zmienić tylko kluczowe elementy, które wymagają personalizacji z uwagi na różnice kulturowe. A może masz już jakieś doświadczenie w sprzedaży na innych rynkach?
Przykład
Marka FAKRO, dla której wdrożenie na sześciu rynkach europejskich wykonali eksperci z Fast White Cat, najpierw zdecydowała się otworzyć e-commerce w tych krajach, w których sprzedawała już swoje produkty offline – po to, aby zniwelować ryzyko działania na kompletnie nieznanym terytorium. Uzupełnienie tradycyjnej działalności e-sprzedażą było doskonałym pomysłem, a ekspansja okazała się łatwiejsza z uwagi na świadomość marki w tych państwach (case study tego wdrożenia możesz zobaczyć na stronie: bit.ly/3VKstxq).
5. Analizuj i korzystaj z (cudzych) doświadczeń
Jeśli Twoja marka ma po raz pierwszy pojawić się na nowych rynkach, wdrażaj ekspansję stopniowo i skupiaj się na ciągłej, dogłębnej analizie skuteczności podejmowanych działań. Badaj swoje ruchy, analizuj konwersje i przychody, obserwuj konsekwencje każdej decyzji.
Wskazówka
Jeśli temat cross-borderu jest Ci zupełnie obcy, warto znaleźć e-commerce software house, który ma doświadczenie w uruchamianiu platform e-commerce także na dużych, wymagających rynkach. Takie wdrożenie w rękach zespołu z pokaźnym portfolio będzie bezpieczniejszą decyzją z punktu widzenia Twojego biznesu, na pewno obciążoną mniejszym ryzykiem.
Materiał partnera