Nieodpowiednie pakowanie przesyłek zwiększa ryzyko uszkodzeń produktów kupowanych online. Aż 73% osób, które otrzymały niewystarczająco zabezpieczoną paczkę, niechętnie poleciłoby sklep internetowy, w którym dokonało zakupu. Zadbaj o pozytywne doświadczenia zakupowe Twoich klientów – sprawdź, czy nie popełniasz błędów podczas przygotowywania zamówionych towarów do wysyłki.
Pakowanie zamówień może zadecydować o tym, czy klient będzie zadowolony i czy poleci Cię dalej. Poznaj 10 błędów, których należy unikać podczas pakowania zamówień w sklepie internetowym. Poniższa lista pomoże Ci odpowiednio zabezpieczyć sprzedane produkty. Wykorzystaj ją jako listę kontrolną przed wysyłką towaru.
1. Pakowanie zamówień w używany karton
Unikaj pakowania produktów w karton uszkodzony lub z drugiej ręki. Twoim klientom może się nie spodobać, że ich nowy zakup został włożony do opakowania używanego wcześniej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Używanie zbyt dużego kartonu
Gdy pakujesz produkt, uwzględnij jego specyfikę – nie stosuj takiego samego kartonu do pakowania zamówień,
np. produktów spożywczych, elektronicznych, płynnych i stałych.
Opakowanie o nieprawidłowych wymiarach powoduje powstanie dwóch problemów:
- po pierwsze zwiększa ryzyko uszkodzenia produktu, który może uderzać o ściany kartonu – a z tego wynika konieczność stosowania zbyt dużej ilości materiału wypełniającego (patrz: błąd numer 3),
- po drugie karton, który zawiera za dużo wypełniaczy, więcej waży i ma większy rozmiar, dlatego jego transport i wysyłka są droższe.
Wybieraj kartony o odpowiednich wymiarach, spersonalizowane i dostosowane do wysyłanego produktu. Być może będzie to trochę więcej kosztować, ale za to unikniesz przepłacania za transport i zmniejszysz liczbę produktów zwracanych z powodu uszkodzeń.
Ilustracja 1 Narzędzie online, za którego pomocą dobierzesz optymalny rozmiar opakowania
3. Stosowanie zbyt dużej ilości wypełniaczy do kartonów
Żeby dobrze zabezpieczyć przesyłkę i uniknąć uszkodzeń lub pogorszenia jakości towaru, stosuj wypełniacze dostosowane do specyfiki produktu. Nie używaj ich jednak zbyt dużo. Karton wyłożony bezużytecznym wypełnieniem będzie się kojarzył z marnotrawstwem i bałaganem.
WskazówkaDopasuj materiały wypełniające do specyfiki pakowanych i wysyłanych produktów. Będą one wymagały innej ochrony przed wstrząsami w zależności od tego, czy są kruche, niebezpieczne, czy elektroniczne, wysyłane pojedynczo albo partiami. Podczas wyboru wypełniacza pustych przestrzeni w paczce uwzględnij również sposób transportu przesyłki.
4. Nieprzemyślany sposób transportu
Rodzaj transportu jest także istotny w wyborze rodzaju opakowania zamówień i materiału wypełniającego. Jeśli go nie przemyślisz, istnieje ryzyko dostarczenia klientowi uszkodzonej przesyłki.
Sprawdź, w jaki sposób jest przewożona Twoja paczka – czy to przesyłka paletowa, czy serwis jest obsługiwany przez pocztę, czy firmę kurierską. W zależności od wybranego rodzaju przewoźnika paczka będzie traktowana w inny sposób – wywierany na nią nacisk oraz ryzyko uszkodzeń mogą się wtedy znacznie różnić.
5. Dołączanie do kartonu dokumentów bez odpowiedniego zabezpieczenia
Pogniecione dokumenty nie sprzyjają pozytywnemu odbiorowi marki przez klientów. Zadbaj o najwyższą jakość swoich przesyłek i niezbędne dokumenty – takie jak faktury – wkładaj do specjalnej, foliowej koperty. Zadbasz w ten sposób o dobry wizerunek marki.
WskazówkaArtykuły, które nie ulegną stłuczeniu, takie jak ubrania czy tekstylia, mogą być wysyłane w foliowych kopertach zwrotnych. Natomiast elektronika czy inne delikatne i kruche produkty najlepiej pakować w karton zwrotny, który zamortyzuje wstrząsy. Dzięki tym rozwiązaniom zminimalizujesz ryzyko uszkodzeń swoich produktów oraz straty finansowe.
6. Załączanie kopert zwrotnych do wszystkich przesyłek
Koperty zwrotne ułatwiają odsyłanie zamówień i są mile widziane przez klientów. Jednak nie zawsze są też dostosowane do specyfiki zwracanego produktu. Wyobraź sobie szklaną karafkę odesłaną w cienkiej kopercie…
Optymalnym rozwiązaniem jest wysyłka produktów w dostosowanym opakowaniu zwrotnym.
7. Chaotyczne pakowanie zamówień
Szybkie tempo realizacji dużej liczby zamówień w wypadku wielu zleceń prowadzi czasem do błędów w adresowaniu lub pominięć podczas kompletowania zawartości paczek.
PamiętajPrzed wysyłką paczki pamiętaj o:
- sprawdzeniu zawartości przesyłki: numeru referencyjnego produktu, liczby artykułów,
- odpowiednim oddzieleniu poszczególnych elementów produktu, aby uniknąć ich uszkodzeń,
- zastosowaniu odpowiedniego materiału do wypełnień pustych przestrzeni, zwłaszcza gdy w kartonie znajduje się kilka produktów.
8. Stosowanie zbyt dużej ilości taśmy klejącej
Rodzaj taśmy klejącej dobierz do rodzaju kartonu. Zadbaj, aby Twój klient nie miał – mogących wywołać irytację – problemów z rozpakowaniem zamówienia. Pamiętaj, że zbyt duża ilość taśmy klejącej skomplikuje otwarcie paczki i zwiększy ryzyko uszkodzenia kartonu, co uniemożliwi jego ponowne wykorzystanie w celu ewentualnego odesłania przesyłki.
9. Oszczędzanie na etykietach informacyjnych
Produkty delikatne, niebezpieczne, elektroniczne oraz te wysyłane do innych krajów są bardziej narażone na uszkodzenia. W bezproblemowym przejściu przez różne etapy dostawy i w dotarciu do miejsca przeznaczenia w idealnym stanie pomoże zastosowanie odpowiednich etykiet.
10. Doprowadzanie do wyczerpania zapasów
Wyobraź sobie, co się stanie, gdy wyczerpie się zapas wypełniaczy do kartonów. Zostaną Ci tylko dwie opcje:
- wysłanie produktu bez materiałów ochronnych, co wiąże się z ryzykiem jego uszkodzenia,
- owinięcie produktu w gazetę i rozczarowanie klienta w momencie otwierania przesyłki.
Z kolei wyczerpanie zapasu odpowiednich kartonów spowoduje konieczność pakowania zamówień w większy karton i użycia większej ilości wypełniaczy. Żeby zawsze dysponować odpowiednimi opakowaniami, zadbaj o właściwe zarządzanie produktami w magazynie.
Podsumowanie
Odpowiednie pakowanie zamówień i profesjonalna dostawa produktów to kluczowe czynniki wpływające na pozytywne doświadczenie klienta. Jeżeli wyeliminujesz błędy opisane powyżej, wysyłane przez Ciebie paczki dotrą do Twoich klientów w nienaruszonym stanie, a ci – zadowoleni z ich jakości – chętniej polecą Twój sklep znajomym.
Ilustracja 2 Czas składania zwykłego kartonu i kartonu z automatycznym dnem
Potrzebujesz profesjonalnej porady na temat opakowań?
Skontaktuj się z firmą RAJA pod nr. tel.: 801 55 3000*, lub przez e-mail: poczta@rajapack.pl.
Skorzystaj również z 10% rabatu na zamówienie w sklepie internetowym rajapack.pl.
Wpisz kod** na stronie koszyka: ECOMMERCE10.
* Koszt według taryfy operatora.
** Kod obowiązuje do 30.09.2019 r.