Rynek niemiecki jest niezwykle atrakcyjny dla przedsiębiorców. Wyróżnia się dużym popytem, jest otwarty na handel cross-border, a konsumenci nie obawiają się kupować od sprzedawców z zagranicy. To handlowy raj zarówno dla przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić sprzedaż transgraniczną, jak i dla platform typu marketplace, które taki handel umożliwiają jak np. eBay. Jednak decydując się na sprzedaż poza swój kraj, warto na chwilę zagłębić się w jego kulturę, poczytać analizy e-commerce dotyczące trendów sprzedażowych oraz zwyczajów konsumentów. Przede wszystkim jednak należy sprawdzić, jak wyglądają przepisy mogące wpływać na nasz biznes. Wszyscy, którzy sprzedają towary na rynek niemiecki lub dopiero myślą o rozpoczęciu takiej działalności, powinni zwrócić uwagę na nowe regulacje dotyczące prawa podatkowego.
Co wnoszą nowe przepisy?
Zgodnie z nowymi przepisami podatkowymi platformy typu marketplace w Niemczech mogą odpowiadać za zobowiązania VAT nieuregulowane przez przedsiębiorców, którzy sprzedają za ich pośrednictwem. Platformy muszą uzyskać od nich zaświadczenie zgodne z §22f niemieckiej ustawy o VAT (UStG), a także gromadzić określone dane sprzedawców oraz udostępniać je na wniosek niemieckiego urzędu skarbowego. Dane te obejmują:
- nazwę firmy lub imię i nazwisko sprzedawcy, adres,
- numer podatkowy (Steuernummer) oraz, jeśli jest on dostępny, numer identyfikacyjny VAT (Umsatzsteuer-Identifikationsnummer – niemiecki odpowiednik NIP) nadawany przez niemiecki federalny urząd skarbowy,
- datę ważności zaświadczenia zgodnego z § 22f UStG, które potwierdza rejestrację podatkową w Niemczech (Bescheinigung nach §22f UStG),
- miejsce, z którego mają być transportowane lub wysyłane towary oraz miejsce odbioru przesyłek,
- datę oraz wysokość obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w Niemczech.
Platformy są zobowiązane gromadzić powyższe informacje, jeżeli sprzedawca ma obowiązek rejestracji do VAT w Niemczech, nawet jeśli dany przedsiębiorca nie jest podmiotem gospodarczym.
Aby uniknąć komplikacji, przedsiębiorca powinien sprawdzić swoje zobowiązania podatkowe, a w przypadku wątpliwości skonsultować się z doradcą podatkowym specjalizującym się w temacie VAT, zarejestrować się jako płatnik VAT w Niemczech i wystąpić o wydanie mu zaświadczenia Bescheinigung nach § 22f UStG.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kiedy sprzedawca zobowiązany jest do rejestracji do VAT w Niemczech i wystąpienia o zaświadczenie?
Zazwyczaj każda firma lub przedsiębiorca, który spełnia co najmniej jedno z poniższych kryteriów, ma obowiązek rejestracji do VAT w Niemczech:
- sprzedawca ma zarejestrowaną działalność/spółkę w Niemczech,
- sprzedawca magazynuje towar na terenie Niemiec,
- rocznie przedsiębiorca sprzedaje i wysyła do klientów indywidualnych w Niemczech towary o sumarycznej wartości większej niż 100 tys. euro (za pośrednictwem wszystkich swoich kanałów) z innego kraju Unii Europejskiej.
Przedsiębiorcy, którzy już zarejestrowali się jako płatnicy VAT w Niemczech, powinni wystąpić o wydanie im zaświadczenia z § 22f UStG. Jeśli niektórzy sprzedawcy nie są pewni, czy dotyczą ich zmiany w prawie podatkowym w Niemczech, powinni skonsultować się z doradcą podatkowym wyspecjalizowanym w niemieckich przepisach o VAT. Warto jak najszybciej podjąć stosowne kroki, ponieważ nowe regulacje obowiązują już od 1 października br. Wszyscy przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do wymogów w wyznaczonym terminie, mogą spotkać się z ograniczeniem sprzedaży nałożonym przez platformę.
Co zrobić, gdy już mam zaświadczenie?
Przedsiębiorcy otrzymują zaświadczenie w formie papierowej. Należy je zeskanować i przesłać platformie, na której prowadzona jest sprzedaż. W przypadku eBay można to zrobić według tych instrukcji. Jeśli sprzedawca posiada numer NIP, należy zapisać go na swoim koncie, aby platforma mogła wyświetlać go w ofertach sprzedaży na eBay.de (zgodnie z wymogami prawnymi).