W e-commerce szybkość ładowania strony jest kluczowa. Według badań Amazona każde 100 ms opóźnienia może zmniejszyć sprzedaż o 1%. Sprawdź, jak zoptymalizować wydajność strony, aby zwiększyć sprzedaż bez dużych nakładów finansowych.
Choć platformy o otwartym kodzie, takie jak Magento Open Source, PrestaShop, WooCommerce, oferują dużą szybkość i elastyczność sklepu online, to z czasem ich wydajność często okazuje się niewystarczająca.
Bywa, że rozwiązania zaimplementowane natywnie w silniku e-commerce są zwyczajnie „niszczone” przez wtyczki i nie do końca mają dobrze wprowadzone personalizacje. Zwykle proponowane i jedyne rozwiązanie tej sytuacji brzmi: „potrzebujesz więcej zasobów i lepszych serwerów”.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Zwiększenie mocy serwerów nie zawsze rozwiązuje problemy, a ostatecznie prowadzi do wysokich kosztów bez znaczących korzyści. Czasem wręcz jest powodem tzw. replatformingu, czyli zmiany platformy e-commerce.
W tym artykule poznasz najważniejsze aspekty optymalizacji wydajności sklepu, dzięki którym Twoja platforma e-commerce będzie mogła działać szybciej, a koszty związane z utrzymaniem sklepu znacznie się zmniejszą.
Optymalizacja kodu back-endu: dostrajanie silnika
Zacznijmy od back-endu. W dużym uproszczeniu jest to wszystko, co dzieje się w tle na serwerze, zanim przeglądarka internetowa otrzyma od niego odpowiedź i wyświetli klientowi gotową stronę WWW.
Każdy moment, w którym klienci muszą czekać na załadowanie się treści: od wyświetlenia karty produktu po złożenie zamówienia, oznacza, że w tle dzieje się masa dodatkowych operacji. Konieczne jest spojrzenie pod maskę i rozłożenie tego silnika na części proste, aby znaleźć zatory w kodzie. Nazywa się to profilowaniem kodu.
Zapamiętaj
Profilowanie to proces analizy kodu w celu znalezienia w aplikacji wąskich gardeł, które ją spowalniają. To bardzo techniczne zagadnienie. Ostatecznie jednak sprowadza się do określenia, co należy zrobić na poziomie architektury sklepu internetowego (włącznie ze wszystkimi zintegrowanymi elementami systemu), aby przyśpieszyć jego działanie. W kolejnym kroku przystępuje się do implementacji zmian, które nie zawsze muszą być wykonane po stronie aplikacji e-commerce. Wąskie gardła mogą być również „na zewnątrz”.
Na bazie mojego doświadczenia wskażę kluczowe elementy, które wpływają na wydajność aplikacji. Zamieszczone screeny (z aplikacji Blackfire) pochodzą z dwóch sklepów opartych na platformie Magento Open Source (ramka).
Optymalizacja front-endu
Po stronie front-endu (tego, co widzi użytkownik) również możesz wykonać sporo pracy optymalizacyjnej po to, aby aplikacja była bardziej responsywna. Wyróżniam tutaj dwa najważniejsze czynniki:
- Minimalizowanie żądań HTTP – każdy element Twojego sklepu: od obrazów po skrypty, wymaga połączenia z serwerem i pobrania każdego pliku (żądanie HTTP). Niekontrolowany rozwój platformy może prowadzić do sytuacji, w której plików są setki, a ilość danych koniecznych do pobrania sięga wielu megabajtów.
- Optymalizacja obrazów i multimediów – duże, niezoptymalizowane obrazy mogą znacznie spowolnić Twoją witrynę. Użyj narzędzi do kompresji obrazu i formatów nowej generacji, takich jak WEBP, aby zmniejszyć rozmiar plików bez utraty jakości. „Leniwe” ładowanie również może pomóc. Wczytywanie obrazów tylko wtedy, gdy znajdują się one na ekranie widocznym dla użytkownika, znacznie poprawia responsywność serwisu
Dzięki wskazanym działaniom uzyskasz szybką i responsywną stronę, która lepiej się pozycjonuje. Dodatkową korzyścią z optymalizacji front-endu jest mniejsze obciążenie serwera (z powodu mniejszej liczby pobieranych plików).
Sposób na optymalizację front-endu w Magento
Jednym z nowoczesnych rozwiązań do optymalizacji front-endu w Magento jest Hyvä Theme. To alternatywny front-end, który został zaprojektowany z myślą o uzyskaniu dużej szybkości i wydajności strony.
Wskazówka
Minimalizacja żądań HTTP nie jest łatwym procesem i zależy od silnika, na którym opiera się Twoja platforma e-commerce. Źródło problemu mogą stanowić kupione tematy oraz wtyczki firm trzecich. Również sama platforma czasem używa nieaktualnych już technologii. Wówczas zastanów się nad zmianami w celu optymalizacji strony.
Dzięki minimalistycznemu podejściu Hyvä redukuje liczbę żądań HTTP, skraca czas ładowania strony i obniża obciążenie serwera. Zamiast korzystać z ciężkich bibliotek JavaScript, program opiera się na prostszym kodzie, co przekłada się na lepszą wydajność.
Zapamiętaj
Implementacja Hyvä może być kluczowym krokiem w kierunku optymalizacji sklepu internetowego. Uzyskasz w ten sposób większe konwersje i obniżysz koszty zarówno wdrożenia zmian, jak i ich utrzymania.
Zyskaj przewagę dzięki optymalizacji
Optymalizacja Twojej platformy e-commerce to inwestycja, która zdecydowanie Ci się zwróci. Poprawa szybkości działania e-sklepu przekłada się na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach, wyższą sprzedaż i niższe koszty utrzymania serwerów. Nie czekaj – skontaktuj się z nami już dziś i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc zoptymalizować sklep internetowy.
Materiał partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.