O największych wyzwaniach, zmianach, trendach i innowacjach w e-commerce na przełomie 2024 r., o nowych rozwiązaniach technologicznych i planowaniu ekspansji zagranicznej rozmawiamy z Tomaszem Łysoniem – FullStack marketerem w Merce.com SA. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Zmiany, trendy i innowacje w e-commerce w 2024 roku
Myślę, że najsilniejszym trendem w 2024 r. (oprócz rozwiązań bazujących na AI) pozostanie rozwój sprzedaży poprzez kanały mobilne. Dane wskazują, że 95% najważniejszych rynkowych graczy zainwestowało w rozwój mobilnych rozwiązań. Warto dodać, że 74% z nich podkreśla, iż nakłady te cechuje wysoki wskaźnik ROI.
Choć aplikacje istnieją od wielu lat, ich posiadanie było dotychczas zarezerwowane głównie dla liderów rynku – ze względu na wysokie koszty. Wszystko zmieniło się za sprawą headless e-commerce, które zakłada, że warstwa prezentacji aplikacji lub sklepu (front-end) jest oddzielona od zaplecza technicznego (back-end). Wdrożenia tego typu pozwalają na uruchomienie w ramach wykorzystania jednego kodu źródłowego wielu storefrontów (w tym aplikacji mobilnych). To znacznie obniża koszty wdrożenia kolejnych rozwiązań, a co za tym idzie – wejścia na rynki zagraniczne.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Obecnie sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców działających w e-commerce jest jednoczesne skupienie się na wielu kanałach sprzedaży. Jest to w pełni uzasadnione – badania potwierdzają, że aż 73% klientów używa więcej niż jednego kanału w procesie zakupowym
Największe wyzwania i trudności dla ikomersiaków w 2024 roku
Obecnie sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców działających w e-commerce jest jednoczesne skupienie się na wielu kanałach sprzedaży. Jest to w pełni uzasadnione – badania potwierdzają, że aż 73% klientów używa więcej niż jednego kanału w procesie zakupowym. W związku z tym sprzedawcy od wielu lat starają się wdrażać omnichannel, łącząc ze sobą sklep internetowy, aplikacje mobilne, platformy marketplace, własne sklepy offline czy dystrybutorów.
Utrzymanie, rozwój i optymalizacja (również pod kątem UX) wszystkich punktów sprzedaży stanowi ogromne wyzwanie dla sprzedawców. Zbyt długi lub skomplikowany proces zakupowy jest powodem, dla którego ponad 26% potencjalnych kupujących porzuca swoje koszyki.
Nowe, skuteczne rozwiązania technologiczne dla e-commerce w 2024 roku
Branża e-commerce jest szczególnie dynamiczna, w związku z tym podmioty w niej działające powinny wykorzystywać rozwiązania technologiczne, które pozwolą w szybki i niskokosztowy sposób dostosować się do zachodzących zmian. Odpowiedzią na to w mojej ocenie jest komponowalna architektura systemów IT, która bazując na architekturze MACH, pozwala szybko adaptować się do potrzeb rynku i zachowywać konkurencyjność.
Warto też wspomnieć o dostarczaniu platform e-commerce w modelu CI/CD, który pozwala na nieustanny rozwój i ciągłe wprowadzanie aktualizacji bez konieczności zatrzymania sprzedaży. Obecnie na rynku nie ma wielu tego typu dostawców e-commerce, a warto zainteresować się ich ofertą, bowiem takie rozwiązanie niweluje powstawanie długu technologicznego.
Na co zwracać uwagę przy wdrażaniu nowych rozwiązań
Moim zdaniem należy się skupić na tym, aby dostawca oprogramowania dla e-commerce miał doświadczenie w realizacjach, które uwzględniają specyfikę i potrzeby biznesowe merchantów. Firma IT powinna być partnerem, który oferuje wsparcie analityczne, a przede wszystkim proaktywnie razem ze sprzedawcami poszukuje wszystkich możliwości wykorzystania funkcji oprogramowania. Nie pozwól, aby firma IT ograniczała swoją rolę jedynie do wdrożenia rozwiązania.
Najnowsze trendy i innowacje w obszarze marketingu i PR
W obecnej rzeczywistości w obszarze komunikacji na znaczeniu będą zyskiwały kursy i szkolenia dotyczące wykorzystania AI w biznesie. Sztuczna inteligencja zadomowiła się w branży na stałe, a analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że firmy, które wdrożyły rozwiązania bazujące na AI, zazwyczaj deklarują, iż po odpowiednim przeszkoleniu dzięki nowej technologii ich pracownicy są bardziej produktywni.
Wiadomo, że narzędzia AI nie rozwiążą wszystkich problemów, ale mogą być niezwykle pomocne np. w budowaniu briefów czy planów działań.
Podstawowe kroki w procesie planowania ekspansji międzynarodowej dla firmy zamierzającej prowadzić sprzedaż zagraniczną
Wdrażanie ekspansji zagranicznej do strategii e-biznesu warto rozpocząć od zebrania jak największej ilości informacji oraz poszukiwania godnych zaufania partnerów biznesowych z zakresu consultingu (m.in. prawnego) oraz technologii. Ponad 36% badanych przedsiębiorców wskazuje, że głównym powodem rezygnacji z ekspansji zagranicznej są wyzwania i problemy z wdrażaniem rozwiązań IT.
Nie można też zapominać o logistyce, która w sprzedaży międzynarodowej jest niezwykle istotna. Dobrze nawiązana współpraca pozwala dostarczyć przesyłki klientom na drugim końcu Europy nawet w 24 godz.
Jakie bariery handlowe mogą napotkać firmy podczas wchodzenia na rynki międzynarodowe i jak można je pokonać
Firmy, które wchodzą na rynki zagraniczne, mogą napotkać sporo wyzwań. Przede wszystkim warto pamiętać, że każdy rynek jest inny i inne są potrzeby klientów z Węgier, a inne tych z Wielkiej Brytanii. W związku z tym merchanci po obraniu kierunku ekspansji powinni szczegółowo poddać analizie wszystkie zachowania konsumenckie w docelowym kraju.
Uwzględniłbym tutaj również zainteresowania grupy docelowej względem mediów, ponieważ ułatwi to przyszłe działania outbound marketingowe. Dlaczego to jest aż tak istotne? Badania jasno wskazują blokery – aż 52% przedsiębiorców deklaruje, że problemem jest długi proces budowania marki na zagranicznym rynku, a dla 54% przedsiębiorców sporym wyzwaniem jest m.in. zbyt małe doświadczenie w kampaniach marketingowych na rynkach innych niż polski.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.