„Mimo że praca jest intensywna, nie zapominam o work-life balance oraz przerwach, aby od spotkań i ustaleń dokonywanych online fizycznie nie zwariować” – o swojej pracy zawodowej i pasjach opowiada Jarosław Uczkiewicz, dyrektor ds. e-commerce i digital w spółce Ferax, poprzednio związany z przedsiębiorstwem Kross S.A., na cyfrowym rynku obecny od 1999 roku.

To trzecia odsłona cyklu, w którym zadajemy te same pytania różnym ikomersiakom. Tym razem odpowiedział na nie Jarosław Uczkiewicz, dyrektor ds. e-commerce i digital w spółce Ferax.
Na dobry początek powiedz parę słów o sobie – czym się obecnie zajmujesz i jakie są Twoje zainteresowania?
Obecnie jestem dyrektorem ds. e-commerce i digital w Ferax. To spółka, która jest największym polskim producentem damskiej bielizny i rajstop (pod marką Gatta) oraz produkuje markowe skarpetki (Wola). Po pracy zawodowej interesuję się sportem – czynnie (jazda na rowerze MTB i gravelowym, pływanie, nordic walking) oraz jako kibic – a poza tym polityką, ekonomią, gotowaniem i… kotami.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie były Twoje początki w świecie e-commerce?
Pierwszym krokiem był zakup telewizora, chyba w 2004 roku, na – jak mi się wtedy wydawało – ceneo.pl. A tak bardziej na serio, to w branży, ówcześnie zwanej jako internetowa, jestem od roku, w którym nie było nawet Google’a (tak, tak, był taki okres), czyli 1997, kiedy zacząłem pracę w jednej z fundacji internetowych. Potem była praca w e-marketingu takich firm jak NBP oraz TFI Skarbiec, przygoda z wp.pl oraz Grupą PKP, a następnie Kross. Sam siebie określam mianem cyfrowego dinozaura.
Jak obecnie wygląda Twój przeciętny dzień w pracy?
Uwielbiam pracę w e-commere! Wszystko dzieje się bardzo szybko, dynamicznie i często coś nie działa. 🙂 Zanim wciągnie mnie i mój zespół machina dedlajnów, mitingów i innych elementów składowych madejowego łoża, zaczynamy dzień tzw. statusem e-commerce w Gatta/Wola. Oczywiście w wersji zdalnej, jako że nasz zespół pracuje w naszym ulubionym systemie – rozproszonym. Jest to najważniejszy element każdego dnia pracy, poprzedzony analizą wyników sprzedażowych za poprzedni dzień, struktury sprzedaży oraz podstawowych wskaźników w e-commerce. Raz w tygodniu mamy dłuższe spotkania (też zdalnie) z naszym softwarehouse’em EENGINE oraz agencją interaktywną Adlike.
Często czas wypełnia mi raportowanie dla zarządu, w tym przygotowywanie prezentacji, współpraca z prawnikami, działem marketingu, product managerami oraz licznymi freelancerami, z usług których często korzystamy.
Mimo że praca jest intensywna, nie zapominam o work-life balance oraz przerwach, aby od spotkań i ustaleń dokonywanych online fizycznie nie zwariować. Pracuję zdalnie, ale jako że jestem z Warszawy, a siedziba spółki znajduje się w Zduńskiej Woli, to kilka dni w miesiącu tam przebywam.
Który ze swoich codziennych obowiązków lubisz najbardziej, a który mógłby nie istnieć?
Najbardziej lubię część analityczną procesu e-commerce oraz wdrożenia online. Nie jestem fanem raportowania oraz predykcji sprzedaży i przekuwania tego w plany. Niemniej nie ma elementu zbyt mocno negatywnie oddziałowującego na mnie w tym obszarze.
Z jakiego osiągnięcia w swojej karierze jesteś najbardziej dumny?
Do takiej kategorii zaliczyłbym kilka udanych realizacji: budowa w Kross największego w Europie producenckiego systemu sprzedaży rowerów online (zaczynaliśmy od kilkuset sztuk rocznie, by po dwóch latach odnotowywać skok sprzedaży w wielu tysiącach procent), znaczący wzrost realizacji planu sprzedaży w Gatta.pl oraz szereg zmian w systemach sprzedaży biletów w PKP Intercity, z których większość czytelników wciąż korzysta. Z innej beczki – dwukrotna organizacja dni otwartych NBP, jako że kiedyś zajmowałem się także organizacją eventów.
Gdyby nie e-commerce, to…
Chciałbym zawodowo grać w piłkę lub jeździć na rowerze MTB. A poza sportem chyba najbliżej mi do marketingu, choć nie ukrywam, że nowe technologie to jest to, co lubię najbardziej.
A w jakim kanale socialmediowym można najczęściej Cię spotkać?
To moja bajka bardziej pod kątem zawodowym. Nie jestem specjalnie aktywnym użytkownikiem. Ostatnio coraz bardziej widać mnie na LinkedInie.
Jakie jest Twoje największe marzenie – zarówno zawodowe, jak i osobiste? Co chciałbyś zmienić?
Podobno nie ma marzeń, są tylko zadania do realizacji. Ja marzę, aby polska drużyna piłkarska na mistrzostwach świata w końcu zagrała trzeci mecz w grupie „o coś”. A zawodowo to chciałbym, aby świat dostrzegł, jak bardzo Polska jest mocna cyfrowo oraz w e-commerce, a nie tylko odkrywał, jak wspaniałe są Amazon czy Zalando. Uważam, że jako Polska cyfrowo jesteśmy w ścisłej czołówce.
To teraz coś z serii „nie ma głupich pytań”: lustro czy lodówka?
Jest prawda czasu i prawda ekranu, a film jest najważniejszą ze sztuk! (Dla mniej zaangażowanych filmowo czytelników – to cytaty z filmu „Miś” Stanisława Barei).
Jakie wskazówki zawodowe dałbyś sobie 5-10 lat temu?
Miałem możliwość wybrania pigułki w określonym kolorze i tego nie żałuję.
Jarosław Uczkiewicz
Na rynku cyfrowym od 1999 roku, kiedy rozpoczął pracę dla Fundacji Episkopatu Polski „Opoka”, w której został dyrektorem ds. marketingu i rozwoju, a następnie członkiem zarządu. Od 2004 roku w NBP, gdzie wprowadzał cyfrowy marketing oraz nowe technologie, a także zajmował się organizacją eventów. Od 2008 roku przez kilka lat w Funduszu Inwestycyjnym „Skarbiec”, następnie (dwukrotnie) w dziale akcji specjalnych portalu wp.pl.
Przez blisko trzy lata pracował dla największego polskiego dystrybutora marek Clarks i Ecco. W latach 2019-2022 w Kross S.A., gdzie zbudował system oraz zespół dla największego rowerowego producenckiego e-commerce w Polsce oraz wprowadził markę Kross na rynki zagraniczne oraz marketplace’y. Obecnie jako freelancer pracuje dla spółki Ferax (marki Gatta i Wola) jako dyrektor ds. e-commerce i digital.
Chcesz sprawdzić inne nasze Wywiadówki? Zajrzyj tutaj.