Przed nami gorący okres sprzedażowy. Nikt nie ma co do tego wątpliwości, że dla wielu z nas listopad i grudzień to czas, który kojarzy się nie tylko z częstszymi zakupami, ale i szansą na upolowanie produktów w zdecydowanie niższych cenach. Wszystko to dzięki zdobywającym coraz większą popularność w Polsce akcjom promocyjnym, takim jak Black Friday i Cyber Monday. Warto jednak wspomnieć, że ten czas nie jest jedynie szansą dla kupujących! To idealny moment również dla wszystkich tych, którzy świadczą swoje usługi w zakresie e-commerce.
Polacy w tym czasie kupują więcej i chętniej. I w dużym stopniu robią to właśnie przez internet. Według szacunków PwC w 2022 r. wartość brutto sprzedaży online wyniesie 105 mld złotych. Dla porównania w 2021 r. wynik ten był szacowany na 83 mld złotych.
Jak widać tendencja wybierania zakupów online jest mocno zwyżkowa.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
I chociaż mogłoby się wydawać, że galopująca inflacja oraz spadek wartości złotego przyczynią się jednak do jej spadku, to dane dla sektora e-commerce napawają optymizmem. Wiele wskazuje na to, że polscy konsumenci pod koniec tego roku nie tylko nie zrezygnują z zakupów online, ale i będą je robić chętniej niż kiedykolwiek. A wszystko to dzięki znacznym rabatom oraz szybkiej i wygodnej możliwości porównania asortymentów oraz cen, co w obliczu słabnącej złotówki z pewnością będzie dodatkowo napędzać sprzedaż internetową.
Jeśli więc prowadzisz własny biznes, dołóż wszelkich starań, by wykorzystać swoją szansę jak najlepiej.
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
- Zadbaj o swoich klientów. Większości z nich zależy przede wszystkim na wygodzie. I to właśnie o tym pomyśl w pierwszej kolejności.
- Sprawdź, czy opisy i zdjęcia produktów przekazują wszystkie ważne informacje na ich temat. Nie każ swoim klientom szukać istotnych dla nich szczegółów, bo szybko zniechęcą się do zakupu w Twoim sklepie. Uzupełnij je więc, podkreślając przy okazji zalety sprzedawanych rzeczy. Zainspiruje to kupujących i sprawi, że szybciej i łatwiej podejmą decyzję o zakupach.
- Daj klientom możliwość wyboru różnych form płatności. Twoi klienci są różni, mają różne przyzwyczajenia, dlatego nie ograniczaj wyboru zapłaty za produkt jedynie do tradycyjnego przelewu. To ich zniechęci. Dziś szybki przelew, płatność kartą i BLIK to podstawa, więc koniecznie zadbaj o wydajną i tanią bramkę płatniczą.
Przykład
Bramka płatnicza Paynow oferowana przez mBank potrafi w najgorętszym okresie obsłużyć ponad 200 transakcji na sekundę. Paynow to obecnie najszybsza i najnowocześniejsza bramka płatności na rynku, której bezpieczeństwo gwarantowane jest przez bank. Możesz liczyć na pomoc we wdrożeniu tej bramki płatniczej do swojego sklepu i co ważne, jest to też jedna z najtańszych obecnie bramek płatniczych na rynku – nie ponosisz żadnej stałej opłaty.
- Zapewnij kilka opcji dostawy, tak by każdy mógł wybrać tę, która mu najbardziej odpowiada. Jeśli oferujesz na przykład szybką wysyłkę w ciągu 24 godzin – głośno to zaakcentuj. Poszukaj sposobu na obniżenie kosztów pakowania i wysyłki, np. kupuj większą partię opakowań z wyprzedzeniem lub dodaj nową opcję dostarczenia. I przede wszystkim nie próbuj zarabiać dodatkowo na opłatach związanych z wysyłką – Twoi klienci doskonale wiedzą, jakie są koszty przesyłek pocztowych, kurierskich czy do paczkomatów. Każda dobra relacja opiera się na zaufaniu, rób więc tak, by go nie stracić.
- I najważniejsze: zadbaj o atrakcyjną cenę. Czynnikiem, który w najbliższym czasie będzie najbardziej wpływać na decyzje zakupowe Twoich klientów, będzie inflacja. Wpłynie to na rezygnację z niepotrzebnych wydatków, jak i na poszukiwanie najkorzystniejszych ofert cenowych i tańszych zamienników rzeczy kupowanych cyklicznie. Dlatego tak ważna będzie tu cena, jaką zaproponujesz za oferowany przez siebie produkt. Oczywiście, jej wysokość po rabacie nie powinna schodzić poniżej rentowności, ale rabat powinien być odczuwalny dla klienta. I powinien też być autentyczny: z badań przeprowadzonych w poprzednich latach wynika, że cena nawet co dziesiątego produktu w promocji była wyższa niż wcześniej. Taki zabieg jest doskonałym sposobem na utratę klientów i zrażenie ich do siebie.
Co jeszcze powinno pomóc w sprzedaży w ostatnim kwartale tego roku?
- Atrakcyjny asortyment, najlepiej w promocji.
- Przygotowanie strony sklepu z odpowiednim wyprzedzeniem.
- Zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, z której dany sklep skorzysta, zapewni stabilność i ciągłość zakupów po stronie klienta.
- Uruchomienie kampanii produktowych i remarketingowych w social mediach, które mogą pomóc w generowaniu zamówień.
- Odpowiednie pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej.
- Zatrudnienie dodatkowej pomocy do obsługi zamówień.
- Przygotowanie odpowiedniej komunikacji, czy to na czas Black Friday czy Świąt Bożego Narodzenia. Uwzględnij w tym komunikację bezpośrednią, jaką może być na przykład newsletter skierowany do Twoich klientów. To idealny sposób na to, by przekazać im wszystkie najważniejsze informacje, zachęcić do zakupów w Twoim sklepie i zbudować więź ze swoimi konsumentami. Skorzystaj z tej możliwości.
- Zapewnienie płynności transakcji, która jest konieczna do ukończenia cyklu zakupowego. Nikt nie chce się męczyć podczas zakupów, dlatego proces płatności w Paynow został maksymalnie uproszczony. Nawet w przypadku nieudanej płatności Twój klient nie będzie musiał składać nowego zamówienia i ponownie przechodzić przez cały proces zakupowy. Wystarczy, że kliknie w przycisk „Ponów płatność” po nieudanej transakcji, by stworzyć od razu nową płatność z możliwością zmiany metody płatności. Wygodne, prawda? I o to właśnie chodzi w zakupach online.
Materiał partnera