O największych wyzwaniach w e-commerce B2B, najczęściej popełnianych błędach w prowadzeniu e-sklepu B2B, a także przykładach skutecznych działań polskich marek w e-handlu B2B na półmetku 2024 r. opowiada Wojciech Popiela – Co-founder firmy Webmetric, specjalista od UX i optymalizacji konwersji. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Stwierdzenie, że przedstawiciele firm to chłodni, ściśle logiczni kupujący, jest tylko częściowo prawdą. Redukcja „tarcia” przy zakupie okazuje się tak samo ważna jak w świecie B2C
Największe wyzwania w e-commerce B2B
- Stworzenie dobrego środowiska pracy. Takiego, które zapewni wszystkie niezbędne funkcje dla B2B: siatkę rabatową, kredyty kupieckie, programy lojalnościowe, zarządzanie powtarzalnymi zakupami, przygotowywanie wycen, monitorowanie stanów magazynowych czy materiały do promocji nowości na rynku.
- Sprawnie działająca platforma. Kluczowe jest sprawienie, aby nie pomagała ona jedynie Tobie, ale również Twoim kontrahentom obsługiwać ich klientów. Jeśli platforma jest nie tylko miejscem zakupów, lecz także narzędziem codziennej obsługi własnych procesów, sprzedaż staje się znacznie łatwiejsza.
Gdy optymalizowałem dużą hurtownię instalacyjną, to poznanie przyzwyczajeń i sposobu pracy klientów oraz dostosowanie się do tych procesów okazało się strzałem w dziesiątkę. Przykładowo: oddanie klientom narzędzia do tworzenia wycen i zestawień materiałowych prowadziło w prosty sposób do kliknięcia opcji „Zamów produkty z wyceny”.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie są najczęściej popełniane błędy w prowadzeniu e-sklepu B2B
- Wiara, że klienci B2B sami sobie ze wszystkim poradzą i niczego nie warto im ułatwiać.
- Przeświadczenie, że sposoby optymalizacji konwersji zupełnie nie działają. Stwierdzenie, że przedstawiciele firm to chłodni, ściśle logiczni kupujący, jest tylko częściowo prawdą. Redukcja „tarcia” przy zakupie okazuje się tak samo ważna jak w świecie B2C.
Przykłady skutecznych działań polskich marek w e-handlu B2B
Automatyzacja procesów zakupowych przez skutecznie zaprojektowane platformy i kontakt online to domena takich marek jak Selesto, Adsystem.pl czy Systell. Gdy współpracuję z nimi, to wiem, jak wiele zasobów wkładają one w poznawanie potrzeb i budowanie przewagi konkurencyjnej. Wywiady z interesariuszami i testy użyteczności to tylko pierwsze z brzegu przykłady.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.