Rok 2024 przyniósł dynamiczny rozwój rynku e-commerce, w którym dwa trendy wyróżniają się jako kluczowe dla dalszego wzrostu i sukcesu firm: sztuczna inteligencja oraz lojalność klienta. Analiza raportów e-Izby oraz opinie liderów rynku wskazują, że te dwa aspekty wzajemnie się uzupełniają i tworzą idealną bazę do budowania przewagi konkurencyjnej.
AI i automatyzacja – fundamenty przyszłości e-commerce
W 2024 r. technologie oparte na sztucznej inteligencji stały się niemal wszechobecne. W opinii badanych liderów rynku e-commerce, których odpowiedzi znalazły się w raporcie e-Izby „Dyrektor e-Commerce Roku 2024”, sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w optymalizacji procesów biznesowych oraz w codziennej obsłudze klienta – aż 9 na 10 badanych firm inwestuje w jej rozwój.
Zapamiętaj
- AI znajduje zastosowanie zarówno w personalizacji oferty, jak i prognozowaniu zachowań klientów, co pozwala firmom na precyzyjniejsze podejmowanie strategicznych decyzji.
- Sztuczna inteligencja zyskuje też na znaczeniu w obszarze zarządzania lojalnością klienta. Systemy AI pomagają lepiej rozumieć potrzeby konsumentów oraz dostosowywać ofertę w sposób, który przyczynia się do budowania autentycznej relacji, co jest niezbędne do tworzenia długotrwałych więzi.
Automatyzacja – jako część rozwoju AI – pozwala nie tylko na usprawnienie procesów wewnętrznych, lecz także na poprawę komfortu zakupów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Przykład
Wykorzystanie inteligentnych czatbotów, rekomendacji opartych na analizie zachowań użytkowników czy dynamiczne zarządzanie cenami za pomocą algorytmów AI – to przykłady wdrożeń, które pomagają utrzymać tempo rozwoju e-commerce w wymagającym otoczeniu biznesowym.
Lojalność klienta – autentyczność jako klucz do sukcesu
W dobie cyfryzacji, kiedy klienci mają niemal nieograniczony dostęp do różnorodnych ofert, wyzwaniem staje się utrzymanie ich lojalności. Jak wynika z raportu e-Izby „Dekada polskiego e-commerce”, konsumenci coraz bardziej oczekują od sklepów internetowych nie tylko najlepszej ceny, lecz także autentyczności i relacji budowanej na szczerości i personalnym podejściu do ich potrzeb.
Liderzy rynku e-commerce wskazują, że inwestowanie w lojalność klienta jest obecnie jednym z najważniejszych elementów strategii rozwoju.
Zapamiętaj
Budowanie relacji z kupującym opiera się na zaangażowaniu w dostarczanie mu doskonałej obsługi oraz konfigurowalnej oferty, która uwzględnia indywidualne preferencje. Klienci chcą być również nagradzani za swoją aktywność konsumencką, stąd pewne jest to, że rynek czeka intensywny rozwój programów lojalnościowych.
Powracający klienci jako cel działań marketingowych
Powracający klienci stanowią najważniejsze źródło przychodów w wielu firmach, a strategie zorientowane na ich ponowne zaangażowanie stają się coraz bardziej wyrafinowane. Według analiz e-Izby jednym z głównych trendów w 2024 r. jest zastosowanie hiperpersonalizacji, która pozwala firmom na precyzyjne dostosowanie oferty do preferencji nabywców na podstawie ich wcześniejszych wyborów.
Zapamiętaj
Z danych przedstawionych w raporcie e-Izby „Dekada polskiego e-commerce” wynika, że odsetek internautów kupujących w sieci wzrósł w ciągu ostatniej dekady z 45% do 87%, czyli prawie dwukrotnie. Teraz kluczowe jest utrzymanie tych klientów przez budowanie więzi oraz dostarczanie im wartości dodanej. W praktyce oznacza to, że firmy muszą skupić się na budowaniu przemyślanego UX i świata wartości brandu.
Inne istotne trendy w e-commerce
Warto zwrócić uwagę również na inne trendy, które zyskują na znaczeniu. Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna stają się coraz ważniejsze dla konsumentów. E-commerce coraz częściej czerpie też korzyści z rozwoju technologii AR/VR czy modeli subskrypcyjnych (także w sektorze B2B), które budują długoterminowe relacje z klientami.
Opisane w tym artykule trendy pokazują, że zarówno teraźniejszość, jak i przyszłość e-commerce opierają się na harmonijnym połączeniu technologii i autentycznych relacji z klientami. To dwie strony jednego medalu. Skupienie się wyłącznie na technologii tworzy bezduszne możliwości technokratyczne. Postawienie wyłącznie na lojalność będzie skutkować długiem technologicznym.
Podsumowanie konkursu e-Commerce Polska Awards 2024
Po raz 12. przyznano nagrody w prestiżowym konkursie e-Commerce Polska Awards, którego organizatorem jest Izba Gospodarki Elektronicznej. Tegoroczna edycja przejdzie do historii jako rekordowa pod względem liczby zgłoszeń i najbardziej wyrównanej walki o zwycięstwo. Statuetki trafiły do firm i marek wyróżniających się wizją, innowacyjnym myśleniem i sukcesami e-biznesowymi.
Podczas uroczystości spotkali się przedstawiciele kluczowych podmiotów działających w obszarze e-commerce w Polsce, a także znaczące postacie polskiej polityki gospodarczej. Konkurs dla e-sklepów jest porównywalny do hollywoodzkich Oscarów, a sama gala odbyła się w warszawskim hotelu Nobu, firmowanym przez Roberta De Niro.
Jury złożone z autorytetów i ekspertów branżowych przyznało nagrody w 27 kategoriach oraz dwa wyróżnienia. Nagroda BEST IN przypadła platformie eparagony.pl.
– Wysoką rangę konkursu podkreślają nie tylko znamienici goście obecni na gali, ale przede wszystkim nominowane do nagród i nagrodzone firmy. Bez wątpienia już same nominacje świadczą o wyróżniającym się podejściu do biznesu. Dlatego gratuluję wszystkim firmom, które wzięły udział w konkursie, a szczególnie tym, które odebrały zasłużone nagrody – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby.
Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwała kancelaria Olesiński i Wspólnicy. Partnerami głównymi tegorocznej edycji były Allegro, Mastercard i Przelewy24, a także PayU jako partner kategorii.
Organizatorem konkursu jest Izba Gospodarki Elektronicznej – czołowa organizacja wspierająca rozwój e-commerce w Polsce i Unii Europejskiej. Reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, zwłaszcza tych zrzeszonych w e-Izbie.
Marta Zagożdżon
Rzeczniczka prasowa Izby Gospodarki Elektronicznej.
Materiał partnera