Rynek e-commerce w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie. Z danych PMR wynika, że do 2022 r. może być wart ponad 72 mld zł, co oznacza wzrost o przeszło 23 mld zł w porównaniu z rokiem 2018¹. Wszystko to m.in. za sprawą rosnącego tempa rozwoju technologii internetowych, a także dzięki zmianom nawyków konsumenckich.

Wśród czynników motywujących do zakupów online klienci wymieniają głównie: dostępność całą dobę (aż 75%), brak konieczności odwiedzenia sklepu (72%), a także nieograniczony czas wyboru (68%)2. Jakie trendy zdominują rynek e-commerce w 2020 r.? Co warto wprowadzić już teraz, aby wyprzedzić konkurencję?
Dostarczaj paczki jeszcze szybciej, zarządzaj wysyłkami jeszcze sprawniej
Zgodnie z badaniami Gemius już 62% polskich internautów deklaruje, że robi wirtualne zakupy3. Konsumenci cenią w nich m.in. wygodę dostawy, wobec której mają coraz większe wymagania. Nie wystarczy już tylko wysoka jakość produktu czy atrakcyjna cena. Bezproblemowa i szybka dostawa to jeden z kluczowych czynników decydujących o zadowoleniu klienta z dokonanej transakcji. Według raportu PwC 36% ankietowanych Polaków oczekuje dostawy następnego dnia po złożeniu zamówienia, a aż 40% polskich respondentów jest skłonnych dopłacić, aby przesyłka dotarła do nich jeszcze tego samego dnia4. Wynika to z wciąż rosnącego tempa życia oraz potrzeby wygody.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z tego powodu nie bez znaczenia pozostaje wybór firmy kurierskiej, która umożliwi sprawne zarządzanie logistyką i dostarczanie przesyłek do klientów w możliwie najkrótszym terminie.
Jako przedsiębiorca możesz skorzystać z abonamentów dostępnych na rynku i wybrać opcję najbardziej dopasowaną do Twoich potrzeb. W InPost w ramach Pakietów Kurierskich masz do wyboru cztery warianty, które pozwalają na wysyłkę od 25 do 200 paczek miesięcznie. Możesz się zdecydować na umowę obejmującą okres 12 lub 24 miesięcy i przez ten czas wysyłać określoną liczbę przesyłek w znacznie korzystniejszej cenie. Co zyskujesz dzięki abonamentom kurierskim? Sprawdź w ramce poniżej.
Jak wynika z raportów dotyczących e-commerce, klienci z roku na rok coraz chętniej wybierają Paczkomaty jako formę dostawy. Dzieje się tak m.in. ze względu na ich całodobową i szeroką dostępność (ponad 6 tys. maszyn w Polsce) oraz wygodę odbioru.
Nie musisz mieć magazynu, aby rozwijać e-commerce
Biorąc pod uwagę konieczność stałego monitorowania stanu zapasów magazynowych i zmienną częstotliwość zamówień: warto rozważyć outsourcing w logistyce w postaci usługi fulfillmentu. Dzięki oddelegowaniu wszystkich obowiązków logistycznych do zewnętrznej firmy zyskasz czas na poszukiwanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań generujących sprzedaż. Ponadto, niezależnie od skali Twojego działania, zapewnisz klientom ten sam, wysoki standard obsługi. Listę zalet korzystania z fulfillmentu znajdziesz w ramce 2.
M-commerce, czyli dlaczego nowoczesne aplikacje mobilne to przyszłość e-handlu
Uzupełnieniem strategii marketingowej wielu sklepów internetowych może się okazać również stworzenie praktycznej aplikacji mobilnej. To dodatkowy kanał komunikacji marki, dzięki któremu dotrzesz do nowych grup odbiorców i jeszcze lepiej spersonalizujesz komunikaty. Dzięki powiadomieniom push z atrakcyjnymi ofertami sprzedażowymi zmaksymalizujesz szansę na spontaniczną konwersję, a dodatkowo uzyskasz dostęp do danych, których nie otrzymasz, jeśli będziesz się komunikować przez stronę internetową.
W InPost zdajemy sobie sprawę, że to właśnie technologia jest logistyką jutra, dlatego teraz przy odbiorze zamówienia w Paczkomacie otworzysz skrytkę zdalnie z poziomu aplikacji, bez żadnych dodatkowych kodów. Odbiór zajmie Ci maksymalnie kilka sekund! To najbardziej rewolucyjna zmiana w zarządzaniu przesyłkami od czasu postawienia pierwszego Paczkomatu w 2009 r. Docelowo każdą operację związaną z obsługą przesyłek InPost przeprowadzisz właśnie w aplikacji mobilnej.
Voice search – spraw, aby Twoja marka miała głos
Liczba zapytań głosowych w Google’u z roku na rok dynamicznie rośnie. To trend, którego wkrótce doświadczymy również w e-commerce. Sterowanie głosem jest intuicyjne, łatwe i pozwala zaoszczędzić czas. Co warto zrobić już teraz? Przede wszystkim zoptymalizować stronę internetową pod kątem voice search SEO.
W InPost podążamy za trendami, dlatego o status paczki, najbliższy Paczkomat, a nawet numer do kuriera zapytasz asystenta głosowego – ChatBota Mata. Wywołasz go frazą „Porozmawiaj z InPost”. Ten nowy kanał komunikacji w znacznym stopniu pomoże osobom z niepełnosprawnościami lub seniorom. Jesteśmy pewni, że w przyszłości rozwój AI pozwoli, aby asystent głosowy nie tylko odpowiadał na pytania, ale stał się w pełni pomocnym opiekunem klienta.
Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.inpost.pl.
1. „Handel internetowy w Polsce 2017. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2017–2022” – raport PMR Market Experts, dostęp online: https://bit.ly/2Rhlj1P.
2. „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” – raport Gemiusa, 2019, N = 1027, dostęp online: https://bit.ly/2uoFstO.
3. Tamże.
4. „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu” – raport PwC, dostęp online:
https://pwc.to/2veeshh.
Artykuł powstał we współpracy z InPost.