Sprzedaż cross-border daje ogromne możliwości wzrostu polskim e-commerce. Warto o niej myśleć jako o największej szansie biznesowej. Niezależnie od tego, co się dzieje na krajowym rynku, cross-border zapewnia dynamikę przychodów. Ten rodzaj sprzedaży opiera się często na standardach GS1. Dowiedz się, czym one są i jak stworzyć globalny identyfikator swojego produktu.
Polska ma ok. 3% udziału w europejskim rynku e-commerce. Warto więc wyjść za granicę, aby uzyskać dostęp do pozostałych 97% rynku. Europa to ponad 700 mln klientów, 28 rynków i przeszło 20 języków.
Zapamiętaj
Budowanie strategii e-commerce cross-border wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak różnice kulturowe, prawne i regulacyjne, a także różnice w preferencjach i nawykach zakupowych klientów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Stosunkowo prostą ścieżką wejścia na rynki zagraniczne jest wykorzystanie internetowych platform typu marketplace, które mają dzisiaj ponad 60% udziału w e-handlu w poszczególnych krajach.
Większość dużych europejskich marketplace’ów korzysta ze standardów GS1. I chociaż nie ma uniwersalnego rozwiązania, które pozwoli polskim przedsiębiorcom sprzedawać na rynkach europejskich, to jest jeden globalny identyfikator, który w prosty sposób pomoże im tę sprzedaż rozpocząć. Numer GTIN (globalny numer jednostki handlowej) to obowiązkowy atrybut na większości platform sprzedażowych typu marketplace. Pozwala im budować przejrzyste katalogi produktowe, tak potrzebne do szybkiego i precyzyjnego znajdowania towarów przez kupujących.
Zapamiętaj
Dobrym krokiem przy rozpoczęciu sprzedaży cross-border jest dodanie do swojego produktu identyfikatora, który określi go w jednoznaczny i dokładny sposób. Dzięki tej prostej operacji masz gwarancję, że już na starcie sprzedaży cross-border nie będziesz marnować czasu podczas wystawiania produktów. Pomoże Ci w tym GTIN, który:
- jest unikatowy w skali świata,
- identyfikuje produkt w sposób jednoznaczny,
- ułatwia odnajdywanie produktu w sklepie internetowym, bazie danych i magazynie,
- pozwala śledzić łańcuch dostaw,
- sprzyja lepszemu pozycjonowaniu w sklepach internetowych.
Marketplace’y korzystające z identyfikatorów GS1 posługują się różnymi nazwami – np. na Amazonie występują GTIN, EAN lub UPC. Wszystkie pochodzą od GS1 i sprowadzają się do tego samego numeru identyfikacyjnego w standardzie GS1. W Europie najczęściej korzysta się z dwóch poniższych:
- GTIN – pole to przechowuje dane w strukturze 14 znaków; po wybraniu tej opcji należy uzupełnić numer GTIN zerami z przodu, tak żeby dopełnić go do 14 cyfr,
- EAN – jest to pole wieloznakowe; po wskazaniu tej opcji należy wpisać numer GTIN w takiej formie, w jakiej występuje on oryginalnie: 8, 13 lub 14 cyfr.
Wszystkich producentów czy właścicieli marek zapraszam do GS1 Polska. Przy składaniu wniosku o pulę identyfikatorów GTIN zyskasz nie tylko numery potrzebne w sprzedaży cross-border, lecz także pewność co do ich pochodzenia. GS1 nie ma bowiem resellerów, a jedynym legalnym źródłem numerów GTIN jest organizacja GS1 (116 oddziałów na całym świecie).
Z kolei dla sprzedawców, którzy korzystają z GTIN, przygotowaliśmy platformę eProdukty, gdzie można sprawdzić autentyczność posiadanych numerów identyfikacyjnych. Dla polskiego rynku jest to strona www.eprodukty.gs1.pl, podłączona pod bazę globalną GS1, która zawiera ponad 360 mln produktów. Z bazy GS1 korzystają liczne marketplace’y, w tym te o zasięgu globalnym.
Materiał partnera