Zwiększanie konwersji, nowe kanały pozyskiwania ruchu, walka o porzucone koszyki – jeśli rozwijasz biznes e-commerce, to o tych tematach prawdopodobnie słyszysz bez przerwy. Logistyka traktowana jest z kolei często jako obszar działań operacyjnych, który sprowadza się do możliwie szybkiej wysyłki zamówienia do klienta. Sprawdź, jak możesz w pełni wykorzystać potencjał logistyki oraz zbudować dzięki niej przewagę konkurencyjną.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego logistyka w e-commerce daje ogromne możliwości budowania przewagi konkurencyjnej,
- w jakich procesach logistycznych tkwi nieoczywisty potencjał,
- czy i jakich rozwiązań IT potrzebujesz, aby realizować zamówienia szybciej i bez błędów.
Od zaopatrzenia po odbiór paczki przez klienta
Logistyka to nie tylko przyjęcie i wydanie towaru. W rzeczywistości składają się na nią wszelkie procesy i czynności, które dzieją się w Twoim e-sklepie. Od zagadnień związanych z zaopatrzeniem i zakupami u dostawców, przez moment, kiedy klient klika przycisk „kup”, aż po chwilę, w której odbiera swoją przesyłkę. Czasem dochodzi do tego jeszcze obsługa zwrotów czy reklamacji. Wszystkie doświadczenia Twojego klienta po jego decyzji o zakupie zależą od poziomu organizacji logistyki zamówień w Twoim e-commerce.
ZAPAMIĘTAJ
Jakie procesy składają się na logistykę zamówień w e-commerce?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Potwierdzenie dostępności towaru w magazynie lub u dropshippera.
- Operacje wewnątrzmagazynowe: przyjęcie, kompletacja, pakowanie i wydanie towaru.
- Wysyłka paczek i integracja z kurierami.
- Obsługa zwrotów.
Jakich rozwiązań potrzebujesz w swoim e-sklepie?
W czasach, w których tempo dostawy jest wskazywane przez klientów jako jeden z głównych czynników wpływających na zadowolenie z obsługi, nie możesz pozwolić sobie na straty w tym obszarze. Wręcz przeciwnie. Powinieneś szukać sposobu, który pozwoli Ci się wyróżniać na tle konkurencji i dostarczać zamówienia szybciej i lepiej niż inne sklepy. Jak to zrobić? Dzięki automatyzacji procesów. Zarówno tych magazynowych, jak i tych związanych z obsługą klienta, która bezpośrednio wpływa na efektywność logistyki. Żeby automatyzacja była skuteczna, potrzebne będą odpowiednie rozwiązania informatyczne. Poniżej omówię pokrótce systemy, które zarządzają procesami logistycznymi i automatyzują pracę.
ERP
Rozwiązania klasy ERP pomagają zwiększyć wydajność procesów operacyjnych, co bezpośrednio wpływa na logistykę w e-commerce. Pozwalają zautomatyzować obsługę zamówień, dzięki czemu czas od wpłynięcia zamówienia do rozpoczęcia kompletacji w magazynie jest maksymalnie skrócony.
PRZYKŁAD
Uczestniczyłem we wdrożeniach w e-sklepach systemów ERP, które przyczyniły się do automatyzacji nawet 95% zamówień. Dzięki temu były one realizowane bezobsługowo. Przed wdrożeniem niemal wszystkie zamówienia musiały zostać sprawdzone przez pracownika biura obsługi – z uwagi na problemy z księgowaniem płatności, uwagi, braki towaru. Po wdrożeniu system wyposażony w odpowiednie algorytmy samodzielnie weryfikuje i przekazuje do realizacji w magazynie znakomitą większość zamówień. Oszczędność czasu, jaką można osiągnąć dzięki takim usprawnieniom, jest ogromna. Każda godzina, którą zaoszczędzisz, to krótszy czas oczekiwania Twojego klienta na zamówienie.
Pojęcie logistyki jest szerokie. Jej newralgiczna, a często niedoceniana część to zaopatrzenie, którego optymalizacja okazuje się znacznie trudniejsza niż pozostałych obszarów, ale daje też znacznie więcej korzyści.
Dlaczego bałagan w zaopatrzeniu psuje Twoje wyniki sprzedażowe?
- Świetny marketing nie pomoże, jeśli nie będziesz w stanie zapewnić stałej dostępności najpopularniejszych produktów, ponieważ za mało zamówiłeś albo masz za długie cykle dostaw.
- Możliwość szybkiego domówienia towaru na nic się nie zda, jeśli w magazynie nie znajdziesz na niego miejsca albo zabraknie Ci środków finansowych na pokrycie nieplanowanego wydatku (bo zainwestowałeś je wcześniej w zbyt duże zamówienie asortymentu, który nie rotuje…).
- Sprzedaż produktu A, który jest hitem w Twoim sklepie, zatrzyma się, kiedy zabraknie komplementarnego do niego produktu B (np. baterii do latarek – nikt nie chce płacić za dwie przesyłki, kiedy może za jedną).
Uniknąć takich sytuacji pomoże Ci system ERP, wspierający planowanie zaopatrzenia i efektywne nim zarządzanie. Rozwiązanie dostosowane do specyfiki procesów występujących w e-commerce może z wyprzedzeniem identyfikować produkty, które mają największy potencjał sprzedażowy. Na tej podstawie automatyczny mechanizm tworzy prognozy sprzedaży i planuje zaopatrzenie. Jednocześnie system wskazuje produkty, których sprzedaż spada lub nie rozwija się na poziomie uzasadniającym zamawianie kolejnych partii. Takie rozwiązanie da Ci pełną kontrolę nad zapasami. Ponadto z wyprzedzeniem dostarczy informacji pozwalających uniknąć gromadzenia towarów, których nie będziesz w stanie sprzedać. Dopiero gdy zaczniesz panować nad procesem zaopatrzenia, będziesz mógł mieć pewność, że wszystkie pozostałe obszary organizacji logistyki Twojego e-sklepu będą działały odpowiednio.
WMS
System WMS to rozwiązanie, które pozwala skalować wydajność magazynu bez zwiększania jego powierzchni czy zatrudniania kolejnych pracowników. Oprogramowane musi być przeznaczone dla e-sklepów, czyli dostosowane do integracji z platformą sprzedażową oraz innymi systemami stosowanymi w firmie.
Zadaniem WMS jest zwiększanie efektywności magazynu. W zależności od potrzeb rozwiązanie może działać jako system ewidencyjny lub zarządzający. Czym się one różnią? Porównanie znajdziesz w tabeli poniżej.
System WMS dobrze dostosowany do specyfiki magazynu może podnieść wydajność pracy nawet o 300%.
PRZYKŁAD
W jednym ze sklepów internetowych przed wdrożeniem WMS w magazynie pracowało 16 osób na dobę. Obsługiwały one w tym czasie 1200 linii, a pomyłki sięgały 2–3%. Po wdrożeniu WMS do zrealizowania dziennego obrotu wystarczyło 12 osób, a liczbę błędów zredukowano do 0,5%. Co więcej, dzięki wdrożeniu WMS w tym magazynie dziennie zaczęto obsługiwać 4000 linii.
WMS dla e-commerce to rozwiązanie, które zwiększa wydajność i sprawność firmy. A szybciej i lepiej zrealizowane zamówienie to zadowolony klient.
Jakich rozwiązań potrzebuje Twój e-sklep, aby zwiększyć efektywność logistyki?
Decyzja o tym, jaki system lub systemy sprawdzą się w Twoim e-commerce, zależy w dużej mierze od tego, jak duża jest skala działania Twojego biznesu oraz z jakiego rodzaju wyzwaniami w logistyce się mierzysz.
Systemy WMS i ERP służą do obsługi określonych procesów. Zazwyczaj są dostarczane jako osobne rozwiązania przez różnych dostawców. Po przeanalizowaniu zakresu procesów, którymi zarządzają poszczególne systemy, możesz zdecydować, czy potrzebujesz obu, czy może w tym momencie wystarczy Ci jeden z nich. Istnieje również opcja wdrożenia jednego rozwiązania, w którym ERP i WMS stanowią hybrydę. Dzięki temu wyeliminowane zostają trudności związane z integracją danych między systemami. Jednak przy takim podejściu decydujesz się na usługi jednego dostawcy, co nie zawsze będzie korzystne.
Powyższy opis systemów powinien pomóc Ci zdecydować, jakie rozwiązanie będą najlepsze dla Twojego biznesu. Procesy bezpośrednio i pośrednio związane z logistyką w e-commerce sięgają dużo dalej niż przywołane na początku artykułu „wysłanie paczki”. To bardzo ważne, abyś uświadomił sobie, że tempo Twoich dostaw i poziom zadowolenia klientów w bardzo dużym stopniu zależą od tego, jak poukładasz logistykę w swoim e-sklepie. Nie jest to zadanie proste. Mam nadzieję, że dostarczyłem Ci inspiracji do zastanowienia się, jak duży potencjał optymalizacji logistyki masz w swoim e-commerce. Powodzenia!
Warto obejrzeć
- „WMS dla e-Commerce – jak działa w praktyce? Krótka wycieczka po magazynie”
Materiał partnera