O zmianach, trendach, wyzwaniach w e-commerce na przełomie 2024 r., o ulubionych działaniach polskich marek oraz o tym, co warto poprawić lub zoptymalizować na półmetku roku opowiada Patrycja Kościołowska – founderka newslettera enjoyGrowth! Digital strategy & innovation director w dentsu Polska. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Zmiany, trendy i innowacje w e-commerce w 2024 roku
- Rosnąca liczba biznesów typu DTC (direct to consumer), które muszą zapewnić świetny customer experience w każdym punkcie styku z marką, ponieważ ograniczają pośredników w sprzedaży. Przykłady z naszego rynku to Your KAYA (w 2022 r. rozszerzyli dystrybucję) i PsiBufet.
- Subskrypcje, do których Polacy powoli zaczynają się przekonywać. Użytkownicy będą jednak potrzebowali czasu na pokonanie barier, takich jak np. podpięcie karty zamiast uwielbianego przez wszystkich BLIK-a.
- Re-commerce, ponieważ Polska jest w TOP5 krajów, w których dokonuje się zakupu produktów z drugiej ręki. Ten trend jest przenoszony także do świata online. Przykładami mogą być aukcje używanych produktów na platformach OLX czy Vinted. Re-commerce dynamicznie rośnie i globalnie ma stanowić ok. 8% handlu detalicznego do 2028 r.
- Retail media jako trzecia fala digital marketingu, która tworzy nowe inventory reklamowe, jednocześnie oferując bogate w historię zakupową dane.
Do optymalizacji działań płatnych warto wdrożyć wskaźniki biznesowe, m.in. CAC, LTV oraz churn. Dzięki temu uzyskasz lepszą kontrolę nad kondycją Twojego biznesu i dowiesz się, które działania przynoszą nowych klientów, a które tych najbardziej wartościowych
Największe wyzwania i trudności dla ikomersiaków w 2024 roku
- Zbieranie i analizowanie danych – rosnąca liczba ekosystemów walled gardens (np. Google, Meta, TikTok) doprowadza do silosowego gromadzenia danych, których całościowa analiza jest coraz bardziej wymagająca. Konieczna jest praca na first-party data i łączenie ich z danymi z działań płatnych oraz organicznych, aby wyciągać odpowiednie wnioski do podejmowania dalszych decyzji.
- Silna konkurencja, szczególnie ze strony pojawiających się marek DTC, które oferują często lepsze produkty oraz rewelacyjne doświadczenie zakupowe. Konsumenci oczekują perfekcyjnego działania sklepu oraz komunikacji rozwiązującej ich problemy, z którą będą mogli się utożsamić. Przedstawiciele Gen Z akceptują tylko autentyczność, więc tutaj nie przejdą jakiekolwiek elementy „washingu”.
Polska jest w TOP5 krajów, w których dokonuje się zakupu produktów z drugiej ręki. Ten trend jest przenoszony także do świata online. Przykładami mogą być aukcje używanych produktów na platformach OLX czy Vinted. Re-commerce dynamicznie rośnie i globalnie ma stanowić ok. 8% handlu detalicznego do 2028 r.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Najczęstsze błędy w e-commerce – co warto wyeliminować
- Niezoptymalizowane karty produktów, które zawierają zbyt krótkie opisy, nie uwzględniają zdjęć czy wideo realnych artykułów. Obowiązkowe są wspomniane elementy (zdjęcia, wideo) oraz wskazówki, jak używać produktu, spodziewane efekty, a także propozycje kompatybilnych produktów. Marką, z której można brać przykład w tej kwestii jest Trinny London.
- Niedostępność produktów, które są pokazywane w feedach produktowych w reklamach, np. w Google’u czy w Mecie. Z jednej strony to strata w budżetach reklamowych, z drugiej zaś rozczarowanie dla konsumenta, a tu nie ma miejsca na błędy.
- Niedostosowanie form płatności czy wysyłki do rosnącej grupy silver generation, która lubi płacić kartą przy odbiorze, a także korzystać z przesyłek kurierskich.
Ulubione działania polskich marek e-commerce w ostatnich miesiącach
- Your KAYA – marka, która przełamuje tabu związane z menstruacją, wstydliwymi tematami (np. krostki na nogach i plecach) i seksem. Robi to konsekwentnie od 2017 r. i wspiera swoich klientów oraz fanów na grupie na Facebooku: #mensTRUEacja by Your KAYA.
- Muuv– uwielbiam tę markę za konsekwencję w projektowaniu minimalistycznych i monochromatycznych ubrań, które są wykonane z materiałów dobrej jakości. Do tego działają w duchu eco-friendly i cruelty free. Przykładowo wprowadzili klapki z recyklingu, produkowane ze zużytych opon. Ich wyroby powstają z myślą o kierowaniu się w stronę bardziej świadomego stylu życia. W tym sezonie pojawiły się nowe akcesoria, wykonane ze skóry z winogron. Komunikacja tej marki jest zawsze spójna z produktem – zachęcam do zajrzenia na jej Instragrama. Uwielbiam także dostawać od nich mailingi o tytułach typu: słyszałaś? Warto zobaczyć.
- Foodsi– aplikacja, która ratuje jedzenie (i inne produkty) przed zmarnowaniem. Polski startup świetnie prowadzi komunikację dostosowaną do platform. Na Instagramie edukują, jak robić zakupy oraz przygotowywać posiłki w duchu zero waste (np. pulled pork bez pork by Vienio). Z kolei na TikToku promują żywienie bez mięsa, np. poprzez wyzwania typu „Makaronowy zakład część 1!”.
Co warto poprawić lub zoptymalizować do końca 2024 roku
Do optymalizacji działań płatnych warto wdrożyć wskaźniki biznesowe, m.in. CAC (customer acquistion cost, czyli koszt pozyskania klienta), LTV (lifetime value, czyli wartość klienta w czasie) oraz churn (wskaźnik rezygnacji). Dzięki temu uzyskasz lepszą kontrolę nad kondycją Twojego biznesu i dowiesz się, które działania przynoszą nowych klientów, a które tych najbardziej wartościowych.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.