Zastanawiasz się, jak pozycjonować sklep internetowy, aby zwiększyć jego zyski? W dzisiejszym konkurencyjnym świecie e-commerce odpowiednia strategia SEO może być kluczem do sukcesu. Dowiedz się, jak skutecznie zwiększyć widoczność swojego sklepu w wyszukiwarkach i zmaksymalizować jego potencjał.

Z tego artykułu dowiesz się:
- czy każdy e-sklep może samodzielnie przeprowadzać pozycjonowanie SEO czy potrzebna jest pomoc profesjonalistów,
- jak pozycjonować sklep internetowy,
- jakie elementy optymalizacji treści są kluczowe dla skutecznego SEO w e-sklepie,
- jakie strategie link buildingu są skuteczne w kontekście pozycjonowania sklepu internetowego.
Dlaczego strategia SEO dla e-commerce jest tak istotna
Najważniejsza w pozycjonowaniu, które ma generować zysk, jest strategia. Działania związane z SEO należy dobierać strategicznie, z uwzględnieniem marżowości produktów, stanów magazynowych, sezonowości branży, działań konkurencji, prognoz rynkowych itp. Nacisk na uwarunkowania branżowe i biznesowe owocuje pozycjonowaniem sklepu na takie słowa kluczowe, które w jak najkrótszym czasie i z jak największym prawdopodobieństwem pozwolą zwiększyć przychody firmy.
Zapamiętaj
Skupienie na mierzalności wpływu działań SEO na wzrost sprzedaży zapewnia sklepom internetowym stabilną pozycję w branży i świadomości klientów, a przede wszystkim – podstawę skalowania działalności i realnego, cyklicznego zwiększania zysków.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czy pozycjonowanie jest tylko dla profesjonalistów
Duże sklepy internetowe wymagają zwiększonych nakładów pracy, aby maksymalnie wykorzystać swój potencjał. Ale czy jest to niezbędne przy mniejszych serwisach? Czy pozycjonowanie można przeprowadzić we własnym zakresie?
Dobra wiadomość jest taka, że pozycjonować można samodzielnie. To świetna forma reklamy dla tych, którzy dopiero wchodzą w e-commerce i jeszcze nie są w stanie zlecać takich działań na zewnątrz, bo po prostu nie mają na to budżetu. Pozycjonowanie jest obowiązkowe na dalszych etapach rozwoju, w przypadku sklepów internetowych o ugruntowanej pozycji na rynku, ponieważ przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przychodu, obniżenie kosztu pozyskania transakcji i w efekcie – zwiększenie zysku netto.
Zapamiętaj
Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu SEO nie tylko rozwiniesz swoją działalność, lecz także długofalowo zabezpieczysz bardzo skuteczny kanał reklamowy. W końcu z Google’a korzysta niemal 96% użytkowników internetu na całym świecie1. To dowód, że wyszukiwarka to najlepsza opcja, aby dotrzeć z ofertą do nowych klientów, którzy szukają właśnie Twoich produktów.
Jak pozycjonować sklep, żeby maksymalnie wykorzystać budżet reklamowy i potencjał Google’a
Przede wszystkim warto wykorzystać sprawdzony schemat działań, który nie tylko buduje wysokie pozycje w wyszukiwarce, lecz także realnie zwiększa szanse na wzrost sprzedaży w e-commerce.
Wskazówka
Szczegółowy poradnik na temat tego, jak pozycjonować sklep internetowy, aby zarabiał, znajdziesz na blogu: www.zielinskijerzy.com.
1. Dobór słów kluczowych
Słowa kluczowe to drogowskazy, których śladem klienci trafią do Twojego sklepu. Kiedy je dobierasz, masz wpływ na to, jakim osobom pokażesz swoją ofertę.
Najlepiej obrazuje to przykład sklepu z butami – możesz wyświetlać się w Google’u na wyrażenie „buty dla kobiet” lub na „buty damskie do biegania nike air max rozmiar 36”. Pierwsze jest bardzo ogólne, drugie wskazuje na zamiar zakupu.
Wskazówka
Chcesz szybko zwiększyć sprzedaż? Pozycjonuj swoją stronę na tzw. frazy z długiego ogona, które precyzyjnie opisują Twoje produkty, a na początek dopracuj pozycję strony na te wyrażenia, na które Twój sklep jest już dobrze zaindeksowany w Google’u. W ten sposób najszybciej dotrzesz do nowych klientów i zwiększysz zyski.
Zapamiętaj
Jeśli klient wie, czego szuka, istnieje większa szansa, że to kupi (w najlepszym wypadku w Twoim sklepie). Skup się na tym, co szybko przyniesie zyski, a tak właśnie działają szczegółowe wyrażenia kluczowe.
2. Optymalizacja treści
Treści w sklepie internetowym powinny dla Ciebie pracować, bo naprawdę mogą być niezwykle skutecznym sprzedawcą. Dlatego warto stawiać na unikatowy content, tworzony z myślą o Twoich klientach. Jeżeli dopracujesz go również pod względem optymalizacji technicznej, będzie bazą do skutecznego pozycjonowania sklepu.
Na początek warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- „Czy masz na stronie czytelne CTA?”,
- „Czy na każdej podstronie znajduje się tylko jeden nagłówek H1?”,
- „Czy nagłówki są umieszczane w hierarchii H1, H2, H3 itd.?”,
- „Czy w treściach na stronie znajdują się słowa kluczowe?”,
- „Czy prowadzisz bloga firmowego?” (jeśli nie, to warto to nadrobić).
Zapamiętaj
W dobie AI prowadzenie bloga firmowego jest znacznie prostsze. Nie musisz zawsze inwestować w zatrudnienie dodatkowej osoby, która będzie pisała artykuły. Wygeneruj artykuły we własnym zakresie – dwa, trzy w miesiącu, np. z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące Twoich produktów. Nawet przy małej skali w perspektywie kilku miesięcy możesz uzyskać zauważalne efekty i pozytywny wpływ na sprzedaż.
3. Optymalizacja techniczna
Często na pierwszy rzut oka wydaje się, że sklep internetowy jest dopracowany, ale z jakiegoś powodu nie sprzedaje tak dobrze, jak powinien. Dlaczego? To może być wina nawet niewielkich błędów, które jednocześnie mają wpływ na SEO, takich jak:
- zbyt długi czas ładowania strony,
- nieczytelny i nieestetyczny layout na urządzeniach mobilnych,
- brak uzupełnionych danych meta description.
Wskazówka
Przyjrzyj się menu i zadaj sobie pytanie, czy jest ono logiczne i czytelne dla użytkownika, który odwiedza Twój sklep pierwszy raz. Dla Ciebie pewne kwestie mogą być oczywiste, ale dla klienta (i SEO) warto je dopracować.
4. Link building
Linkowanie zewnętrzne to ważny temat, bez którego pozycje sklepu mogą stać miejscu, chociaż nie muszą. Link building warto traktować jako dobre paliwo do samochodu. Sprawne techniczne auto dojedzie dalej i będzie służyło lepiej, jeśli zatankujesz paliwo dobrej jakości. Linkować można z mniej lub bardziej prestiżowych miejsc. Ważne jest, aby robić to z korzyścią dla wizerunku marki Twojego sklepu i jego rozpoznawalności.
Jeśli będziesz tworzyć wartościowe treści, np. infografiki, poradniki, możesz kupić jedną, ale droższą publikację w znanym portalu branżowym. Możesz współpracować z blogerami i influencerami. W cenie jest również dzielenie się wiedzą. Jako ekspert możesz brać udział w podcastach czy publikować na branżowych portalach i w ten sposób pozyskiwać linki.
Wskazówka
Skontaktuj się z producentami i dostawcami, aby uzyskać zgodę na umieszczenie linku do Twojego sklepu na ich stronie internetowej. Jeżeli sprzedajesz detalicznie, często Twoi dostawcy nie będą sprzedawali tych samych produktów klientom detalicznym (wtedy robiliby Ci bezpośrednią konkurencję, z którą cenowo bardzo trudno wygrać). Mogą natomiast na swojej stronie wskazywać Twój sklep jako miejsce, w którym użytkownicy znajdą interesujące ich produkty.
Podsumowanie
SEO to temat zbyt szeroki, aby wyczerpać go w jednym artykule, dlatego zapraszam na swojego bloga. Moim celem jest propagowanie świadomego podejścia do pozycjonowania jako narzędzia biznesowego, które w przypadku działalności e-commerce jest nie tylko podstawą skutecznego docierania do nowych klientów i skalowania działalności, lecz także nieodzownym elementem budowania spójnego wizerunku marki.
Wskazówka
Masz wątpliwości, czy zacząć przygodę z SEO albo czy Twoje SEO działa, jak należy? Skorzystaj z konsultacji. Dzięki niej:
- zweryfikujesz skuteczność dotychczasowych działań,
- zlokalizujesz przestrzenie do zwiększania zysków pochodzących od klientów z wyszukiwarki,
- zyskasz strategię rozwoju swojej działalności na bazie stałego dopływu klientów z sieci.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.