O zmianach, trendach i wyzwaniach pod kątem technologii dla e-commerce, o tym, które innowacje warto obserwować, a które testować i na co zwracać uwagę przed wdrożeniem nowych rozwiązań opowiada Mateusz Cisowski – chief technology officer w Harbingers oraz founder w AI Hero. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Wiele sklepów posiada dostęp do zaawansowanych rozwiązań, ale często nie wykorzystuje ich pełnego potencjału. To doskonały moment, aby przyjrzeć się krytycznie już posiadanym narzędziom i zastanowić się, jak można je zoptymalizować i lepiej zintegrować z istniejącymi procesami
Nowe skuteczne rozwiązania technologiczne dla e-commerce w 2024 roku
Odpowiem trochę przewrotnie. Od skupiania się na poszukiwaniu zupełnie nowych, „rewolucyjnych technologii” efektywniejsza może się okazać koncentracja na lepszym wykorzystaniu narzędzi, które są już w Twoim zasięgu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wiele sklepów posiada dostęp do zaawansowanych rozwiązań, ale często nie wykorzystuje ich pełnego potencjału. To doskonały moment, aby przyjrzeć się krytycznie już posiadanym narzędziom i zastanowić się, jak można je zoptymalizować i lepiej zintegrować z istniejącymi procesami.
Które innowacje warto obserwować lub testować
- Zaawansowana personalizacja – współczesne algorytmy analizy zachowań użytkowników osiągnęły bardzo wysoką precyzję. Pozwala to na tworzenie trafniejszych rekomendacji produktów i spersonalizowanych ofert, co bezpośrednio przekłada się na wyższe współczynniki konwersji. Najnowsze rozwiązania w tej dziedzinie potrafią nie tylko odpowiadać na bieżące potrzeby klientów, lecz także przewidywać ich przyszłe zainteresowania, umożliwiając proaktywne działania.
Dodatkowo zaawansowana personalizacja może obejmować dostosowanie interfejsu użytkownika, treści i ofert promocyjnych do indywidualnych preferencji, co znacząco poprawia doświadczenie zakupowe.
- Inteligentne czatboty i asystenci wirtualni – sztuczna inteligencja wyraźnie poprawiła jakość interakcji czatbotów z klientami. Potrafią one prowadzić bardziej naturalne rozmowy, lepiej rozumieć kontekst i skuteczniej rozwiązywać problemy. Mogą także przeprowadzać transakcje, co znacznie upraszcza cały proces zakupowy. Ich zdolność do uczenia się i adaptacji sprawia, że stają się coraz efektywniejsze w zaspokajaniu potrzeb klientów.
- Wyszukiwanie wizualne – technologia rozpoznawania obrazów umożliwia klientom wyszukiwanie za pomocą zdjęć. Ta funkcja znacznie ułatwia proces odkrywania produktów przez wyszukiwanie podobnych przedmiotów, co jest szczególnie pomocne w branżach takich jak moda czy wystrój wnętrz.
Wyszukiwanie wizualne nie tylko zwiększa zaangażowanie użytkowników, lecz także otwiera nowe możliwości w zakresie prezentacji produktów i cross-sellingu. Integracja tej technologii z rozszerzoną rzeczywistością (AR) może dodatkowo wzbogacić doświadczenie zakupowe o wirtualne przymierzanie lub wizualizację produktów we własnym otoczeniu klientów.
Współczesne algorytmy analizy zachowań użytkowników osiągnęły bardzo wysoką precyzję. Pozwala to na tworzenie trafniejszych rekomendacji produktów i spersonalizowanych ofert, co bezpośrednio przekłada się na wyższe współczynniki konwersji
Na co zwracać uwagę przy wdrażaniu nowych rozwiązań
Przy implementacji nowych rozwiązań technologicznych należy pamiętać o fundamentalnych zasadach wdrożenia, takich jak dokładna analiza potrzeb, wybór optymalnego zakresu MVP, opracowanie roadmapy dalszego rozwoju, weryfikacja elastyczności i skalowalności wybranego rozwiązania, testy i szkolenia oraz efektywny monitoring.
Poza tymi podstawowymi aspektami należy pamiętać o:
- Integracji systemów – płynna integracja nowych rozwiązań z istniejącymi systemami jest niezbędna. Przykładowo: czatbot obsługi klienta musi mieć dostęp do aktualnych danych o zamówieniach, co wymaga integracji z systemem zarządzania zamówieniami. Dzięki temu czatbot może w czasie rzeczywistym udzielać precyzyjnych odpowiedzi na pytania klientów, np. „Jaki jest status mojego zamówienia?”.
- Migracji danych – w przypadku przechodzenia z jednego systemu na drugi ważne jest zaplanowanie procesu migracji danych. Dotyczy to informacji o produktach, klientach, historii zamówień itp. Prawidłowo przeprowadzona migracja zapewnia integralność danych i ciągłość operacji biznesowych, minimalizując ryzyko utraty informacji i zakłóceń.
- Nieprzewidywalności LLM – w kontekście rozwiązań bazujących na dużych modelach językowych (LLM) należy pamiętać, że nie są one w pełni przewidywalne. Mimo że oferują nowe możliwości, to nie gwarantują w 100% pewnego rezultatu. Jest to szczególnie istotne w przypadku rozwiązań, których wyniki są przekazywane klientom bez wcześniejszej weryfikacji. Dlatego trzeba wdrożyć systemy monitorowania i kontroli jakości odpowiedzi generowanych przez LLM.
Przy implementacji nowych rozwiązań technologicznych należy pamiętać o fundamentalnych zasadach wdrożenia, takich jak dokładna analiza potrzeb, wybór optymalnego zakresu MVP, opracowanie road-
mapy dalszego rozwoju, weryfikacja elastyczności i skalowalności wybranego rozwiązania, testy i szkolenia oraz efektywny monitoring
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.