Kraje bałtyckie są jednymi z najbardziej perspektywicznych rynków dla polskiego e-commerce. Litwa, Łotwa i Estonia to rozwijające się gospodarki, które aspirują do roli regionalnych e-hubów. Razem mają ponad 6 mln mieszkańców – blisko 70% to ludność miejska – z których aż 80% to użytkownicy internetu, w większości dokonujący zakupów w sieci.
Potencjał
Wartość e-commerce krajów bałtyckich szacowana jest obecnie na około 3 mld euro. To wielkość porównywalna z łączną wartością e-rynków Słowacji, Bułgarii i Chorwacji. Handlowi elektronicznemu w krajach bałtyckich sprzyja dostępność i jakość internetu. Wszystkie trzy kraje oferują swoim mieszkańcom superszybki dostęp do sieci, ze średnią prędkością 80-120 Mb/s.
Według danych ekspertów z MakesYouLocal, rynki bałtyckie w najbliższych latach będą dynamicznie się rozwijać. Szacowany roczny wzrost handlu elektronicznego dla wszystkich trzech krajów wynosi powyżej 5%. Jest przy tym nieco zróżnicowany w poszczególnych państwach. Najbardziej dojrzały e-rynek estoński rośnie rocznie o około 5,5%, litewski o 6,5%, a łotewski rozwija się w tempie prawie 8%. Dla młodych mieszkańców krajów bałtyckich, którzy dorastali jako obywatele UE, zakupy online są po prostu czymś naturalnym.
Logistyka
Decydując się na sprzedaż towarów w krajach bałtyckich zwróć szczególną uwagę na dwa aspekty: sprawną logistykę i lokalizację oferty.
Koszty dostawy w krajach bałtyckich są zbliżone do polskich. Konsumenci są pod tym względem wymagający i oczekują darmowej dostawy, szczególnie przy zamówieniach powyżej 30-50 euro. Maksymalny czas dostawy oferowany przez zagraniczne e-sklepy wynosi trzy dni. Dwie preferowane metody doręczeń to dostawa do punktu odbioru lub dostawa do domu.
Dostawa towarów w krajach bałtyckich jest jednak nieco trudniejsza niż wysyłka paczek krajowych. Aby zbudować swoją przewagę konkurencyjną na tych rynkach, potrzebujesz partnera logistycznego, który skróci czas dostawy i zapewni wielokanałowe doręczenia. Jednym z nich jest Olza Logistic, która oferuje kompleksową logistykę cross-border dla polskich e-sklepów. Dzięki własnym, codziennym line-haulom oraz centralnemu magazynowi przeładunkowemu, Olza gwarantuje optymalny jakościowo i czasowo transport paczek na „pierwszej” i „środkowej” mili. Same doręczenia realizowane są wielokanałowo. Olza oferuje usługi kilku najlepszych i najbardziej lubianych firm kurierskich w krajach bałtyckich (m.in. Omniva i Venipack), które nie mają bezpośrednich partnerów w Polsce. Dzięki temu zaoferujesz swoim nowym klientom nie tylko możliwość wyboru, w jaki sposób otrzymają paczkę, ale także doręczenie przez ich preferowanego kuriera.
Mieszkańcy krajów bałtyckich mają wysokie wymagania także w zakresie innych usług. Chociaż ufają polskim firmom i produktom pochodzącym z naszego kraju, to preferują dostawców lokalnych. Naturalnie oczekują więc krajowego adresu zwrotnego.
W przypadku płatności wciąż popularną formą zapłaty za przesyłkę jest pobranie. Pomimo tego, że w ostatnich latach popularność tej usługi spadła (szczególnie w Estonii), to brak jej w ofercie może skutecznie zniechęcić część potencjalnych klientów do zakupów w Twoim sklepie. Olza Logistic pomoże Ci rozwiązać te problemy. Oprócz kompleksowej logistyki zwrotów na adresy lokalne, oferuje także kompletny serwis pobrań z szybkim zwrotem środków na Twoje konto.
Lokalizacja oferty
Znajomość języka angielskiego w krajach bałtyckich jest stosunkowo niewielka. Oferta nie przetłumaczona na języki lokalne będzie więc miała ograniczony zasięg. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku obsługi klientów. Szacuje się, że około połowy mieszkańców krajów bałtyckich posługuje się angielskim, więc obsłużenie każdego klienta w tym języku będzie niemożliwe. Szczególnie podczas rozmowy telefonicznej. Dlatego przed podbojem tych rynków powinieneś zlokalizować swoją ofertę i materiały.
Olza Logistic wspiera polskie e-sklepy w procesie uruchomienia sprzedaży w krajach bałtyckich. Pomaga w załatwianiu formalności za granicą, w tym zakładaniu rachunków bankowych. Zajmuje się tłumaczeniami dokumentów i materiałów sprzedażowo-marketingowych. W ofercie jest także prowadzenie Biura Obsługi Klienta, w którym komunikacja telefoniczna i e-mailowa z klientami odbywa się w języku lokalnym. Przy tak zorganizowanej sprzedaży polski e-sklep jest nieodróżnialny od miejscowych sprzedawców.
Z drugiej strony fakt, że rynki bałtyckie są wymagające pod względem językowym, a lokalizacja materiałów na trzy języki stanowi istotną barierę wejścia, konkurencja zagranicznych e-sklepów na Litwie, Łotwie i w Estonii jest wciąż niewielka. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę dojrzałe rynki e-commerce Europy Zachodniej. To szansa, którą warto teraz wykorzystać.
Jeden rynek, trzy kraje
Pod względem strategicznym Litwa, Łotwa i Estonia tworzą spójny e-rynek, jednak w wielu aspektach różnią się od siebie. Z tego powodu na poziomie taktycznym warto traktować je oddzielnie, z uwagą skierowaną na własny język, zwyczaje sprzedażowe i zachowania konsumenckie.
Litwa to stale rosnący rynek e-commerce. Liczba osób, które kupują online rośnie co roku o 5%. Obecnie to około 55%. Najczęściej zakupów w sieci dokonują osoby w wieku 16-44 lat, jednak pandemia sprawiła, że zakupy w sieci chętnie robią także seniorzy. Ponad 12% osób w wieku 65-74 kupiło coś przez internet w ostatnich miesiącach. Litwini są bardzo przywiązani do lokalnych marek i produktów. Na razie tylko 30% kupujących przez internet dokonuje transakcji w zagranicznych e-sklepach, dlatego niezwykle istotne są przetłumaczenie oferty i lokalne adresy zwrotne.
Łotwa to rynek e-commerce rozwijający się w podobnym tempie jak litewski. Według oficjalnych danych, około 46% Łotyszy kupuje online. Ich liczba systematycznie rośnie proporcjonalnie do rosnącego potencjału rynku, który charakteryzuje m.in. duży wzrost użytkowników mediów społecznościowych. Dla Łotyszy najbardziej istotnym czynnikiem podczas zakupów online jest cena. W przypadku produktów niemarkowych istnieją konkurenci oferujący bardzo niskie ceny. Przy zakupie droższych produktów markowych liczy się m.in. czas dostawy, dlatego zapewnij sobie wsparcie profesjonalnego partnera logistycznego.
Estonia ma najwyższy wskaźnik PKB wśród krajów bałtyckich. Zajmuje 6. miejsce w Europie pod względem łatwości prowadzenia biznesu. Jest także krajem z jednym z najwyższych wskaźników cyberbezpieczeństwa. Estończycy mają największy odsetek osób posiadających karty kredytowe w krajach bałtyckich. Prawie 75% mieszkańców dokonuje płatności i transakcji online. To najbardziej dojrzały rynek e-commerce w regionie, z dużą świadomością – przeważnie zamożnych – e-konsumentów. Według statystyk, w sieci dokonuje zakupów około 58% populacji w wieku 16-74 lata. Ze względu na to, że jest to kraj położony najdalej od Polski, kluczem do e-commerce’owego sukcesu jest sprawny łańcuch logistyczny oparty o własne line-haule i najlepsze spedycje doręczające paczki na ostatniej mili.
Materiał partnera