O tym, czy można osiągnąć trwały sukces w e-commerce bez silnej marki oraz jakie są kluczowe elementy budowania silnej i spójnej marki e-sklepu na półmetku 2024 r. opowiada Marcin Kalkhoff – twórca BrandAuditors, alter ego BrandDoctor.pl, tata 24hugs.pl. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Czy można osiągnąć trwały sukces w e-commerce bez silnej marki
E-handel na poziomie strategii w zasadzie nie różni się niczym od handlu tradycyjnego. Różni się na innych poziomach, np. daje możliwość zwrotu bez podania przyczyny, inaczej wyglądają w nim półki, no i najważniejsze – używa się odmiennych lub odmiennie nazywających się narzędzi. Te inne poziomy to taktyki. Taktycznie możesz sprzedawać najwięcej, a jednocześnie strategicznie czy brandingowo możesz nie istnieć. Ta różnica tkwi w marce.
Nie zajmę więc Twojego czasu omawianiem:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Rosnącej konkurencji w handlu elektronicznym.
- Personalizacji doświadczeń zakupowych.
- Up- i cross-sellingu z użyciem AI.
- Czatbotów AI.
- Sprzedaży przez social media.
- Sprzedaży cross-platformowej.
- Kreatywnej prezentacji produktów.
- Prezentacji produktów za pomocą AR.
- Optymalizacji sklepu pod wyszukiwania głosowe.
- Konieczności koncentracji na zakupach mobilnych (przez smartfony).
- Konieczności zadbania o różne sposoby płatności.
- Subskrypcji.
- Najszybszej możliwej dostawy.
- Ekologicznych opakowań.
- Optymalizacji logistyki i zatowarowania.
- Dbałości o prywatność Twoich klientów.
- SEO.
- Reklam internetowych.
- I wielu innych rzeczy, o których trzeba wiedzieć i które warto wdrożyć, gdy prowadzi się swój e-commerce (o skali niebutikowej).
Bez budowania marki wstrzymanie aktywności na którymkolwiek z taktycznych pól szybko doprowadzi do spadku sprzedaży do zera. Kiedy budujesz przewagę brandingową, zwiększasz szanse na przetrwanie biznesu, podnosisz wartość swojej oferty oraz osiągasz wyższą marżę
Chciałbym jednak, żeby każdy zrozumiał i zapamiętał jedną rzecz: możesz świetnie funkcjonować, robiąc wszystko powyższe. Jednak bez budowania marki wstrzymanie aktywności na którymkolwiek z taktycznych pól szybko doprowadzi do spadku sprzedaży do zera. Kiedy budujesz przewagę brandingową, zwiększasz szanse na przetrwanie biznesu, podnosisz wartość swojej oferty oraz osiągasz wyższą marżę.
Istotne jest, aby na poziomie marki być spójnym. Tak samo jak jest się (pod- lub świadomie) spójnym jako człowiek
Jakie są kluczowe elementy budowania silnej i spójnej marki
Marka to – jak mówi Marty Neumeier – „consumer’s gut feeling”, czyli to, co myślą o Tobie (a nie o Twojej ofercie, nie o produktach) odbiorcy (i to nie to, co myślisz o sobie sam). To myślenie możesz wykreować, możesz też nim w jakimś stopniu sterować, choć nie masz na to 100-procentowego wpływu. Istotne jest, aby na poziomie marki być spójnym. Tak samo jak jest się (pod- lub świadomie) spójnym jako człowiek.
Nie uda Ci się zadbać o markę, jeśli jej sobie (samodzielnie lub z pomocą) nie opiszesz. Konieczne jest stworzenie wzorca charakterologicznego, matrycy, do której będą pasować Twoje zachowania, oferta, wypowiedzi, a nawet zdjęcia, jakich używasz. Matryca powinna się składać z wielu elementów, takich jak wartości i atrybuty, korzyści funkcjonalne i emocjonalne. Te wszystkie parametry muszą wynikać z tego, w czym Twoja marka jest dobra, a może (oby!) nawet lepsza niż inne. To niełatwa lekcja do odrobienia, ale konieczna, jeśli myślisz o swoim (e-)biznesie perspektywicznie.
Jeśli masz jednak ochotę na „szybki strzał”, koncentruj się na taktykach. Na krótką metę to nawet nieźle działa. A jutro…? A jeśli nie jutro, to pojutrze i tak pomyślisz o marce.
Nie uda Ci się zadbać o markę, jeśli jej sobie (samodzielnie lub z pomocą) nie opiszesz. Konieczne jest stworzenie wzorca charakterologicznego, matrycy, do której będą pasować Twoje zachowania, oferta, wypowiedzi, a nawet zdjęcia, jakich używasz
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.