O zmianach, trendach, największych wyzwaniach, trudnościach i najczęstszych błędach w optymalizacji konwersji i CX na półmetku 2024 r. opowiada Anna Stachurska – menedżerka marketingu i e-commerce z ponad 10-letnim doświadczeniem, współzałożycielka agencji e-commerce Pro1.pl. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Zmiany, trendy i innowacje w optymalizacji konwersji i CX w 2024 roku
W dzisiejszym cyfrowym świecie ilość danych, które można i powinno się zbierać, jest przytłaczająca. Efektywne gromadzenie i wykorzystywanie tych danych pozostaje jednak kluczowe dla optymalizacji konwersji i poprawy doświadczenia użytkownika, a jednocześnie może być wyróżnikiem na konkurencyjnym rynku. Wszystkie decyzje powinny opierać się na danych, bez względu na skalę sklepu. Obecne trendy w zakresie wykorzystania danych to:
- Personalizacja w czasie rzeczywistym – pozwala na dostosowywanie treści i ofert na podstawie zachowania użytkowników i ich historii przeglądania.
- Analiza predykcyjna – umożliwia przewidywanie zachowań oraz potrzeb użytkowników, którzy wcześniej nie mieli kontaktu z Twoim sklepem.
W dzisiejszym cyfrowym świecie ilość danych, które można i powinno się zbierać, jest przytłaczająca. Efektywne gromadzenie i wykorzystywanie tych danych pozostaje jednak kluczowe dla optymalizacji konwersji i poprawy doświadczenia użytkownika, a jednocześnie może być wyróżnikiem na konkurencyjnym rynku
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Największe wyzwania i trudności w optymalizacji konwersji i CX w 2024 roku
- Szybkie tempo zmian technologicznych nakłada na właścicieli sklepów internetowych koszty wdrażania nowych technologii, koszty szkolenia pracowników oraz zatrudniania kolejnych specjalistów. Zazwyczaj wiąże się to ze zmianą procesów w firmie, co dodatkowo pochłania zasoby czasowe.
- Przekazywanie danych o klientach sklepu zewnętrznym serwisom (choćby do łatwej finalizacji transakcji) – decyzja biznesowa o przekazaniu zebranych przez siebie danych, aby poprawić doświadczenie użytkownika, jest obecnym trendem, a jednocześnie wyzwaniem, któremu sklepy internetowe muszą sprostać.
Nawet początkujące sklepy, które nie mają analityków, od samego początku powinny gromadzić jak najwięcej danych. W odpowiednim momencie te dane mogą zostać przetworzone i wykorzystane. Błędem jest ich niezbieranie z powodu braku wiedzy o ich przetwarzaniu i zastosowaniu.
Najczęstsze błędy w optymalizacji konwersji i CX – co warto wyeliminować
- Zbieranie tylko podstawowych danych – nawet początkujące sklepy, które nie mają analityków, od samego początku powinny gromadzić jak najwięcej danych. W odpowiednim momencie te dane mogą zostać przetworzone i wykorzystane. Błędem jest ich niezbieranie z powodu braku wiedzy o ich przetwarzaniu i zastosowaniu.
- Rozproszone dane – brak centralnego źródła gromadzenia i utrzymania danych nie daje pełnego obrazu i nie sprzyja podejmowaniu właściwych decyzji. Łączenie danych może być skomplikowane, ale jest niezbędne do zwiększenia skuteczności działań.
- Niewłaściwie wdrożony consent mode v2 – istnieje wiele gotowych rozwiązań, które można łatwo zaimplementować w sklepie niewielkim kosztem. Przed wyborem konkretnego narzędzia warto jednak przetestować jego działanie na różnych przeglądarkach oraz w obecności zainstalowanych adblocków. Wiele z tych rozwiązań jest przez nie blokowanych, co skutkuje utratą znacznej części danych. Z raportu IAB wynika, że ponad 45% użytkowników internetu korzysta z takiego oprogramowania1.
Istnieje wiele gotowych rozwiązań, które można łatwo zaimplementować w sklepie niewielkim kosztem. Przed wyborem konkretnego narzędzia warto jednak przetestować jego działanie na różnych przeglądarkach oraz w obecności zainstalowanych adblocków. Wiele z tych rozwiązań jest przez nie blokowanych, co skutkuje utratą znacznej części danych.
- „Zjawisko blokowania reklam” – raport IAB Polska,
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.