Pytania na start
W branży prawniczej w internecie można robić dwie podstawowe rzeczy: budować wizerunek i sprzedawać usługi lub produkty. Budować wizerunek z wykorzystaniem narzędzi online powinen każdy. Sęk w tym, że niewielu prawników wie, co chce przekazać światu. Dlatego na początek trzeba sobie odpowiedzieć na cztery ważne pytania:
- Kim są moi klienci?
- Jakiego wsparcia oczekują (w czym mogę im pomóc – z uwzględnieniem tego, na czym znam się najlepiej)?
- Gdzie w internecie są moi potencjalni klienci?
- Jak się z nimi komunikować?
Jeśli prawnik albo kancelaria faktycznie chcą sprzedawać usługi albo produkty online, to dodatkowe pytania dotyczą przede wszystkim tego, jak świadczona ma być ta usługa, aby możliwe było przestrzeganie zasady zachowania tajemnicy zawodowej. Musisz także liczyć się ze skutkami, które może wywołać nieprawidłowe wykonanie usługi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pierwsze kroki
- Określ swoje usługi i produkty (co u prawników nie jest takie oczywiste).
- Precyzyjnie ustal swój target.
- Stwórz serwis internetowy z usługami lub produktami.
- Dobierz działania, które będą kierowane do Twojej grupy docelowej.
- Konsekwentnie realizuj działania, analizuj ich wyniki i je optymalizuj.
Co robić samemu, a co zlecić na zewnątrz i komu?
Warto postawić na samodzielne tworzenie merytorycznych, eksperckich treści. Wtedy będą one autentyczne i będą wynikać z Twojej praktyki, co w wypadku wąskich dziedzin prawa jest bardzo ważne dla klientów. Oczywiście możesz skorzystać z usług ghostwritera czy copywritera, ale lepiej zrobić to samemu.
Najczęstsze i najkosztowniejsze błędy
Najdroższe błędy pojawiają się w dwóch miejscach:
- Przy tworzeniu stron WWW – gdy chcesz oszczędzić i zamawiasz stronę internetową nieprzemyślaną pod kątem designu, treści i UX, która ani nie wspiera budowania wizerunku, ani nie pomaga w sprowadzaniu ruchu, bo jest trudna w optymalizacji pod względem SEO.
- Kiedy korzystasz z pomocy freelancerów lub agencji, którzy nie znają i nie rozumieją branży prawniczej. Chodzi tu nie tylko o dostosowanie działań do zasad etyki, którym podlegają zawody prawnicze, lecz także o świadomość tego, co dzieje się w branży i co jest już na wizerunkowym aucie (temidy, paragrafy itp.). Jeśli chcesz wydawać pieniądze, to wydawaj je z głową.
Komunikacja online
Zadbaj o przejrzystą i przystępną komunikację ze swoimi klientami. Kanały online, z jakich możesz skorzystać, to:
- strona internetowa,
- profile w mediach społecznościowych, w których obecni są Twoi klienci (profil na LinkedInie szczególnie na początku będzie lepiej pozycjonowany w Google’u niż strona WWW kancelarii),
- baza e-mailingowa, newsletter,
- podcast (nadal jest to niezagospodarowana nisza marketingowa wśród prawników),
Zapamiętaj
W wielu sytuacjach prawnik jest tłumaczem i przewodnikiem po gąszczu przepisów i internetowych porad. Dzięki Tobie klient powinien zrozumieć, na czym polega jego problem, jakie ma możliwości i co powinien w swojej sytuacji zrobić. To pozwoli nie tylko na pozyskiwanie nowych klientów, lecz także na ich utrzymywanie i zdobywanie rekomendacji.
Wskazówki na start
- Zacznij myśleć jak biznesmen, a nie radca prawny czy adwokat.
- Podchwytuj tematy prawne, które są na czasie.
- Nie patrz na konkurencję – wybierz swoją drogę.
Źródła wiedzy
- portal i magazyn drukowany „Marketing Prawniczy”,
- podcast „Marketing Prawniczy w praktyce”,
- portal i podcast „Lawyerist”,
- książka „The Game Changing Attorney” Michaela Mogilla.