Jakie kryteria powinno spełniać Twoje rozwiązanie e-commerce, aby budować bezproblemowe połączenia we wszystkich kanałach sprzedaży i w pełni wykorzystać potencjał wielokanałowości?
Przy obecnym poziomie oczekiwań konsumentów, trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez uwzględnienia wielokanałowości. Klienci przełączają się między różnymi kanałami i wchodzą w interakcję z Twoją marką tam, gdzie jest to dla nich najwygodniejsze. Coraz częściej weryfikują jakość interesującego ich produktu podczas odwiedzin w sklepie stacjonarnym, ale ostateczną decyzję o zakupie podejmują w zaciszu swojego domu. Co ciekawe, niejednokrotnie wybierają dostawę do punktu sprzedaży, który wcześniej odwiedzili.
Firmy szukają sposobów na wzrost pozytywnych doświadczeń zakupowych, zwrócenie na siebie uwagi i zdobycie nowych odbiorców zarówno w kraju, jak i za granicą. Bez zorientowanej na konsumenta i jego customer journey nowoczesnej strategii omnichannel nie będzie to jednak możliwe. Jakie zatem kryteria powinno spełniać Twoje rozwiązanie e-commerce, aby budować bezproblemowe połączenia we wszystkich kanałach sprzedaży i w pełni wykorzystać potencjał wielokanałowości? Oto kilka z nich.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jaka powinna być dobra platforma e-commerce do sprzedaży omnichannel?
1. Platforma musi być przygotowana na integrację z licznymi kanałami
Dobra platforma e-commerce pozwala kontrolować każdy kanał sprzedaży z jednego miejsca. Moduły sklepu powinny umożliwiać integrację m.in. z sieciami społecznościowymi, platformami aukcyjnymi czy też marketplace’ami zrzeszającymi tysiące sprzedawców. W ten sposób możesz uprościć procedury biznesowe oraz oferować spójny przekaz we wszystkimi kanałach i zapewnić ich płynną obsługę.
Oprócz sieci kanałów, sklep internetowy powinien w łatwy sposób integrować się z innymi popularnymi systemami np. CRM, ERP czy WMS.
Źródło: Shopware
2. Platforma sprzedażowa powinna się rozwijać razem z Twoim biznesem
Oprogramowanie wpisuje się w ideę omnichannel, jeśli nie ogranicza Cię podczas rozszerzania kanałów sprzedaży i rozbudowy firmy. Jeśli więc decydujesz się na konkretną platformę, zwróć uwagę na elastyczność i skalowalność systemu. Na początku możesz potrzebować tylko kilku konkretnych funkcji. Z czasem jednak większość firm e-commerce dąży do dywersyfikacji kanałów dotarcia do klienta oraz do ekspansji na zagraniczne rynki. Warto więc, żebyś wcześniej odpowiedział sobie na kilka pytań, które dadzą Ci jasność co do tego, czy platforma e-commerce spełni zarówno obecne, jak i Twoje przyszłe wymagania: co system musi być w stanie zrobić?, od kiedy i w jakim stopniu?, dla ilu kanałów sprzedaży?
3. System e-commerce powinien działać z aplikacją mobilną
Doświadczenie omnichannel obejmuje nie tylko sklep internetowy i sklepy stacjonarne, ale także aplikacje zakupowe, w których klient ma dostęp do tych samych artykułów, promocji i treści. Ważnym kryterium jest możliwość skanowania produktów, dzielenia się informacjami o nich w mediach społecznościowych, śledzenia zamówienia i automatycznego wysyłania aktualizacji. Jeśli nie jest możliwe bezproblemowe zintegrowanie aplikacji z Twoim ekosystemem, musisz zastanowić się, czy uda Ci się wdrożyć optymalną strategię omnichannel.
4. Oprogramowanie ma ułatwiać zarządzanie zapasami dla kanałów offline i online
Jeśli rozwiązanie oferuje obsługę zapasów w czasie rzeczywistym, to na pewno plus! Zaawansowane mechanizmy zarządzania gospodarką magazynową to podstawa sprawnie funkcjonujących usług omnichannel takich jak click & collect i click & reserve. W przypadku rezerwacji produktu lub zakupu z opcją szybkiego odbioru w sklepie stacjonarnym, towary powinny być automatycznie redukowane po złożeniu zamówienia i oznaczone jako niedostępne.
A co jeśli sezon wyprzedaży trwa w najlepsze i pozostało tylko kilka sztuk danego towaru? Korzystając z funkcji, która pozwala sprawdzić dostępność produktu dla różnych sklepów fizycznych, użytkownik prawdopodobnie szybciej podjąłby decyzję o zakupie. Przedstawione przypadki pokazują, jak Twoje kanały online i offline łączą się i płynnie współdziałają. W końcu Twój sklep stacjonarny jest również ważną częścią sprzedaży wielokanałowej.
5. System powinien zapewniać elastyczność w zakresie wyboru punktów odbioru oraz realizacji reklamacji, zwrotów czy też wymiany produktu
Klienci mają dziś zróżnicowane preferencje zakupowe, które dotyczą nie tylko kanałów komunikacji, lecz także np. sposobu dostawy, realizacji reklamacji, zwrotu czy wymiany towaru. Twój system powinien więc pokryć wszystkie dostępne opcje. Pomimo tego, że wiele rozwiązań oferuje implementację click & collect, to często usługa nie jest wystarczająco elastyczna, jeśli chodzi o wybór punktu odbioru przy składaniu zamówienia. Niewłaściwa implementacja może powodować bardzo dużą frustrację wśród Twoich klientów. Nie będą oni mogli bowiem odebrać zamówionego produktu w wybranym przez siebie sklepie lub bezproblemowo zwrócić go w konkretnym punkcie. Przyjrzyj się więc, czy oprogramowanie odzwierciedla stany magazynowe według lokalizacji i umożliwia klientom składanie zamówień w różnych placówkach. Jest to ważne szczególnie wtedy, gdy posiadasz wiele sklepów stacjonarnych.
Sprzedaż omnichannel z Shopware
Klienci wybierają Shopware, ponieważ obsługuje różne modele biznesowe (B2C, D2C, B2B), posiada intuicyjny interfejs i pozwala na wdrożenie projektu w stosunkowo krótkim czasie. Dostarcza również niezbędne rozwiązania, rozszerzenia i wtyczki do tego, by zoptymalizować Twoją strategię wielokanałową i zarządzać kompleksowo całym procesem sprzedaży.
Dzięki centralnej administracji wszystkich kanałów oraz architekturze headless i podejściu API-first zbudujesz nowoczesny e-commerce wspierający działania omnichannel. Struktura API gwarantuje elastyczność. Oznacza to, że platformę można zintegrować nie tylko z systemami zewnętrznymi, ale także z odpowiednimi dla Twojej firmy kanałami komunikacji i sprzedaży: sklep stacjonarny i internetowy, marketplace czy social media.
Wszystkie działania będziesz koordynować z poziomu jednej platformy, czyli z interfejsu Shopware. W ten sposób zautomatyzujesz złożone procesy biznesowe i wzmocnisz handel online/offline. Nie zapominij przy tym o aplikacji mobilnej. Oprogramowanie Shopware przygotowano również z myślą o klientach mobilnych. Dane, promocje, produkty będą zawsze aktualne i spójne, co pomoże Ci stworzyć wyjątkowe doświadczenia zakupowe we wszystkim miejscach, gdzie znajdują się Twoi klienci. Z Shopware w pełni wykorzystasz możliwości, jakie kryją się w świecie sprzedaży wielokanałowej.
Wybór odpowiedniej platformy do uruchomienia sprzedaży wielokanałowej nie musi być trudny. Wszystko, czego potrzebujesz, to właściwe pytania i doradztwo w doborze najlepszych narzędzi. Współpracując z firmą Macopedia, otrzymujesz wsparcie od najbardziej doświadczonych ekspertów e-commerce. Consulting, analiza, projekt i wdrożenie: to wszystko oferuje Ci jeden partner technologiczny.
Materiał partnera