Już w 2015 r. Forrester ogłosił śmierć sprzedawcy B2B i wskazał, że 93% klientów biznesowych woli kupować online1. Jak zatem przygotować wydajny system e-commerce, który odpowie na ich potrzeby? Przeczytaj case study wdrożenia platformy e-commerce Magento dla firmy z branży odzieży promocyjnej i sportowej.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak poprawić customer experience klientów B2B,
- jak usprawnić pracę handlowców dzięki wdrożeniu platformy sprzedażowej B2B dopasowanej do potrzeb firmy,
- jak wdrożenie mikroserwisów może poprawić wydajność systemu e-commerce B2B,
- jak wyeliminować konieczność ręcznego wystawiania ofert dzięki aplikacji do wyliczania cen w czasie rzeczywistym.
O firmie
Lynka to jeden z głównych dostawców odzieży korporacyjnej, promocyjnej i sportowej w Europie z 25-letnią historią. Firma produkuje i dystrybuuje szeroki asortyment produktów. Oferuje również klientom B2B możliwość ich personalizacji przez dodanie nadruków.
Wyzwanie 1: nowy system e-commerce dla B2B
Kiedy firma Lynka zgłosiła się do nas, miała już sklep internetowy dla klientów B2B. Głównym problemem było jednak to, że większość zamówień pochodziła z e-maili. W odpowiedzi na wiadomości z zapytaniem handlowcy wysyłali klientom cennik produktów w plikach PDF. Okazało się, że dla odbiorców Lynki korzystanie z serwisu było zbyt skomplikowane. System e-commerce dla B2B nie spełniał więc do końca swojej podstawowej funkcji, czyli nie pozwalał na wygodne dokonywanie zakupów i efektywną sprzedaż internetową. Sytuacja była problematyczna z perspektywy zarówno klienta docelowego, jak i samej firmy, ponieważ handlowcy musieli przygotowywać oferty ręcznie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Rozwiązanie 1: platforma e-commerce Magento 2
Zaproponowaliśmy naszemu klientowi Magento 2 Commerce, czyli najnowszą wersję systemu e-commerce dla B2B, która zapewnia stabilność, bezpieczeństwo i dostosowanie do współczesnych wymogów rynkowych. Magento jest liderem wśród platform e-commerce dostępnych na rynku i ma wiele wyjątkowych funkcji, pozwalających przedsiębiorcom B2B ze spokojem myśleć o sprzedaży, jak również umożliwia im dopasowanie doświadczenia zakupowego do klientów w wielu kanałach. Dzięki wdrożeniu nowej platformy sprzedażowej klienci Lynki mogą szybciej składać zamówienia online – w jednym momencie zamówić ten sam model produktu w kilku kolorach i rozmiarach w wygodny i prosty sposób. Ponadto zespół sprzedaży może sprawniej reagować na zapytania ofertowe online za pomocą pełnego zestawu narzędzi do zarządzania ofertami. Wyeliminowaliśmy w ten sposób konieczność ręcznego wystawiania ofert i składania zamówień przez komunikację e-mailową.
Wyzwanie 2: skomplikowany cennik
Sklep Lynki obsługuje ok. 170 tys. produktów, z których niemal każdy można spersonalizować przez dodanie nadruku. Klienci mają też do wyboru kilka rodzajów technik nadruku.
Czynniki wpływające na cenę to:
- koszt towaru bez nadruku,
- liczba zamówionych produktów,
- koszty przygotowania do produkcji,
- cena pakowania,
- cena transportu (obsługa dwóch rynków).
Specyfika biznesu opartego na customizacji sprawia, że cennik jest skomplikowany i zawiera dużą liczbę wariantów. Oznaczało to, że ustalanie ceny każdego produktu odbywało się osobno niemal dla wszystkich klientów marki Lynka. W praktyce zdarzało się nawet, że jeden produkt miał aż 90 tys. kombinacji cen. Aby zaprezentować prawidłową cenę klientowi docelowemu, potrzebny był mechanizm, który wykonywałby obliczenia w czasie rzeczywistym. Nasz klient miał wcześniej taki system, ale obsługiwała go firma zewnętrzna.
To była kolejna przeszkoda w sprawnym funkcjonowaniu całego procesu składania zamówień – gdy handlowcy chcieli zmienić coś w cenniku, musieli czekać, aż ktoś po stronie dostawcy usługi wprowadzi poprawki.
Rozwiązanie 2: aplikacja do obliczania cen
Przygotowaliśmy dla klienta narzędzie do obliczania cen, które jest oddzielną aplikacją stworzoną we frameworku Symfony.
Algorytmy w aplikacji są odpowiedzialne za logikę wyliczania cen.
Przykład
Gdy cena bazowa jakiegoś produktu to 5 euro, aplikacja na podstawie tego, co wybierze klient (nadruk, liczba produktów itd.), wylicza cenę finalną. Następnie informacja jest wysyłana do systemu Magento, a na końcu cena wyświetla się klientowi docelowemu w oknie zamówienia. Co ważne, ceny wyliczane są w czasie rzeczywistym, ponieważ są zależne od tego, co użytkownik wpisze na karcie zamówienia.
Wyzwanie 3: wydajność systemu e-commerce B2B
Kolejne wyzwanie, z którym musieliśmy się zmierzyć, stanowiła wydajność serwisu. Problemem nie było obciążenie ruchem kierowanym na stronę, ale liczba danych do przerobienia – ze względu na duże i zróżnicowane zamówienia klientów B2B. System Magento nie był w stanie tego udźwignąć, dlatego postanowiliśmy rozdzielić aplikacje i stworzyć mikroserwisy.
Rozwiązanie 3: architektura mikroserwisów
Pierwszą z zalet zastosowania tego rozwiązania jest odciążenie systemu. Każda aplikacja odpowiada za oddzielny obszar, przez co nie obciąża całego systemu wszystkimi danymi, dzięki czemu zwiększa się wydajność. Z perspektywy rozwoju systemu mikroserwisy zapewniają też skalowalność, bo pozwalają na dodawanie lub wymianę narzędzi i aplikacji bez przebudowywania całości, co znacznie ułatwia pracę programistyczną oraz pozwala na redukcję nakładów finansowych w przyszłości. Za wdrożeniem mikroserwisów przemawiał również argument związany z bezpieczeństwem – w momencie awarii jednego z elementów programiści mogą użyć innego rozwiązania bez konieczności ingerencji w cały system.
Wyzwanie 4: zarządzanie przepływem informacji
Aby proces składania i realizacji zamówień przebiegał sprawnie, nasz klient potrzebował również integracji systemu e-commerce z narzędziami typu ERP i PIM.
Rozwiązanie 4: integracja z systemami ERP i PIM
Produkty w Lynce dzielą się na towar bez nadruku oraz artykuły ze zdobieniami (z nadrukiem). Podział ten jest ważny z punktu widzenia przekazywania danych potrzebnych do realizacji zamówienia. Informacje na temat czystego towaru importowane są do Magento z systemu ERP. Natomiast zdobienia są tworzone w Magento przez klientów końcowych i eksportowane do systemu ERP po złożeniu zamówienia. Przekazywanie tych danych jest możliwe dzięki dwustronnej integracji z systemem ERP.
Codziennie następuje też aktualizacja informacji na temat całego magazynu. Przy 146 tys. produktów system byłby zbyt obciążony, dlatego też do zwiększenia wydajności wykorzystaliśmy Ergonode – rozwiązanie do zarządzania informacją produktową w e-commerce. Dzięki temu gdy zmienią się informacje tylko o 1 tys. produktów, do systemu zostanie przesłana tylko część danych (te, które się zmieniły).
Naszym celem było zapewnienie klientom B2B najlepszych doświadczeń zakupowych oraz usprawnienie procesu składania zamówień, aby zagwarantować użytkownikom stabilność, bezpieczeństwo i szybkość procesu zakupowego. Dzięki naszej nowej platformie Magento i dostosowaniu jej do potrzeb klienta przez naszego partnera wdrożeniowego – firmę
Strix – udało nam się to wszystko osiągnąć. Świetna robota, Strix!John Lynch, CEO firmy Lynka
1. A. Hoar i in., „Death Of A (B2B) Salesman” – raport Forrestera, dostęp online: https://www.forrester.com/report/Death+Of+A+B2B+Salesman/-/E-RES122288.