Holding Piga.pl już po raz trzeci znalazł się na liście „Financial Times 1000”, sprzedaż online na polskim rynku uruchomiła niemiecka sieć drogerii dm, wznowiono działalność strony sklepu internetowego merlin.pl, marka 4F wprowadziła przyjazne środowisku opakowania w sprzedaży wysyłkowej, Grupa CCC ogłosiła, że 51% jej wpływów pochodzi z e-commerce, a tymczasem z badań wynika, że konsumenci wciąż wolą kupować stacjonarnie. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Polskie firmy e-commerce na liście „Financial Times 1000”
Brytyjski dziennik gospodarczy „Financial Times” opublikował coroczną listę najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Europie. Zostały one ocenione pod względem tempa wzrostu przychodów pomiędzy latami 2017 a 2020.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W tegorocznym zestawieniu znalazły się 34 firmy z Polski, w tym cztery z kategorii „e-commerce”: Diablochairs, Meblobranie.pl, Ogrodosfera.pl, Piga.pl. O holdingu Piga.pl, który już po raz trzeci znalazł się w rankingu „Financial Times 1000” przeczytasz na EwP.
Drogeria dm wkracza do Polski i uruchamia sprzedaż online
Niemiecka sieć drogerii dm zadebiutowała na polskim rynku. Jako pierwszy uruchomiono sklep online. Klienci będą mogli robić zakupy internetowe korzystając ze strony www.dm.pl oraz z aplikacji mobilnej „Mój DM”.
Polscy konsumenci mają otrzymać dostęp do blisko 10 tys. produktów. Firma poza kosmetykami sprzedaje także artykuły gospodarstwa domowego, karmę dla zwierząt, czy oferuje usługi fotograficzne. Pierwszą drogerię stacjonarną otwarto 21 kwietnia 2022 r. we Wrocławiu w Parku Handlowym Galeria.
Sklep internetowy Merlin.pl znowu działa
19 kwietnia 2022 r. wznowiono działalność strony sklepu internetowego merlin.pl. Za jego pośrednictwem można już składać zamówienia oraz dokonywać płatności online. Pełna funkcjonalność sklepu zostanie przywrócona po wykonaniu ostatecznej fazy testów, które potrwają maksymalnie do 30 kwietnia. Merlin.pl to jeden z najstarszych polskich sklepów internetowych, który działa z przerwami od 1999 r.
51% wpływów Grupy CCC pochodzi z e-commerce
Przychody z marki CCC, zarówno ze sprzedaży stacjonarnej, jak i internetowej, zwiększyły się rok do roku o 37,3 proc. do 3,61 mld zł, a z eobuwia – o 41,3 proc. do 2,85 mld zł. Wpływy Modivo poszły w górę z 240 do 540 mln zł, z DeeZee – z 69,8 do 108 mln zł.
Sprzedaż e-commerce zapewniła w 2021 r. 51% przychodów grupy CCC. Utworzona pod koniec ub.r. grupa Modivo, obejmująca sieci eobuwie i Modivo, osiągnęła wzrost przychodów z 2,2 do 3,4 mld zł, marży brutto o 49 proc. do prawie 1,5 mld zł, zysku EBITDA o 39,3 proc. do 269,4 mln zł i zysku operacyjnego o 46,6 proc. do 207,6 mln zł.
Grupa CCC wzmocniła swoją obecność na rynkach zagranicznych: eobuwie.pl działa już w 19 krajach, a Modivo w 13.
Przeczytaj wywiad z Aleksandrą Szol, dyrektor marketingu i e-commerce w Modivo.
Przyjazne środowisku opakowania w sprzedaży wysyłkowej 4F
Marka 4F już wcześniej zrezygnowała z jednorazowych toreb plastikowych w sklepach stacjonarnych. Teraz również produkty zamówione online – bez względu na formę dostawy i kraj docelowy – wysyłane są w przyjaznych środowisku kopertach papierowych i kartonach, co potwierdzone jest certyfikatami.
Wdrażana jest również proekologiczna i nowoczesna logistyka odpadów m.in. poprzez odzyskiwanie kartonów do ponownego użycia oraz selektywną zbiórkę śmieci i ich recykling w biurach i sklepach. Firma pracuje również nad tym, by wprowadzić recycling torebek foliowych i innych opakowań z tworzyw sztucznych do 2025 r.
Nike zmienia pudełka na buty, aby ograniczać ilość odpadów
Marka Nike wprowadziła opakowanie One Box. Wyeliminowała tym samym konieczność używania dodatkowych opakowań czy dostosowywania jednego do różnych rozmiarów. W porównaniu z tradycyjnym pudełkiem, One Box zmniejsza ilość odpadów aż o 51%, jeśli chodzi o pojedyncze zamówienie online. Stopniowo nowym opakowaniem zostaną zastąpione pozostałe pudełka Nike.
Konsumenci wciąż wolą kupować stacjonarnie
Jak wynika z raportu The State of Retail and E-Commerce, opracowanego przez firmę badawczą Morning Consult na grupie 8208 dorosłych w Stanach Zjednoczonych, Australii, Chinach, Francji, Niemczech, Meksyku i Wielkiej Brytanii, średnio blisko 46 proc. respondentów preferuje zakupy w sklepie stacjonarnym. Tylko 26% woli kupować online. Pozostali ankietowani to osoby, którym jest wszystko jedno gdzie i jak kupują.
Zaledwie co czwarty ankietowany badania Morning Consult nie robi zakupów w sieci w ogóle. Najliczniejsza okazała się grupa osób, która na kupowanie online decyduje się przynajmniej raz w miesiącu (30 proc.). Co ciekawe 16 proc. robi tak nawet kilka razy w tygodniu.
Warto posłuchać
Krzysztof Wierzbicki: Jak pokonać odwieczne wyzwanie – jajko czy kura? O budowie marketplace (Domodi, Homebook, Glami, Stileo).
W wieku 26 lat został liderem branży ASG – Piotr Janisiów
Więcej polskich podcastów o e-commerce znajdziesz w przeglądzie 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
Warto wziąć udział:
- 26 kwietnia, szkolenie online: Skuteczna promocja na TikToku. Jak wykorzystać potencjał aplikacji w marketingu i e-commerce. TikTok to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się platforma społecznościowa na świecie. W 2021 roku przekroczyła miliard użytkowników. W Europie z aplikacji korzysta 100 mln aktywnych użytkowników, w tym w Polsce ponad 8,5 mln użytkowników powyżej 18 roku życia. Podczas szkolenia dowiesz się, jak sprawić, by TikTok stał się efektywnym kanałem marketingowym dla marki osobistej, małej i średniej marki, firmy lub e-sklepu. Poznasz inspiracje i przykłady z różnych branż.
- 27 kwietnia, szkolenie online: Kreatywny marketing B2B. Jak wykorzystać wiedzę nabytą w marketingu B2C do działań B2B. Co łączy marketing B2C i B2B, a jakie są zasadnicze różnice między nimi? Czy działania marketingowe w biznesie B2B mogą być inspirujące i kreatywne? Czy marketerzy z doświadczeniem w B2C mogą zbudować skuteczną strategię marketingową dla firmy B2B i jak to zrobić? Jakie narzędzia typowe dla marketingu B2C można użyć również w B2B, a z jakich lepiej nie korzystać?
- 18 maja, szkolenie online: Content marketing w sprzedaży i marketingu B2B. Jak zaplanować skuteczną strategię marketingu treści. Tworzenie contentu, który nie interesuje kupujących, nie ma sensu – to wszyscy wiemy. Jak więc robić to dobrze? Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak odkryć, jakie treści naprawdę interesują klientów, skąd brać pomysły na treści, co i gdzie publikować oraz jak dystrybuować wartościowe treści, jak tworzyć content nastawiony na budowanie zaangażowania, jak tworzyć treści, które pomogą klientom w procesie decyzyjnym.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.