Stronę Domodi.pl już 7 na 10 osób przegląda na ekranie smartfona. Choć nadal najwięcej transakcji jest realizowanych na desktopach, to mobile depcze im po piętach. Jakie rozwiązania warto wdrożyć na stronie mobilnej, żeby ułatwić klientom zakupy i zwiększyć sprzedaż?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie błędy na stronie mobilnej powinieneś wyeliminować, żeby zwiększyć sprzedaż,
- jak przeprowadzić test mobilnego doświadczenia użytkownika,
- jak wykorzystać opinie o produktach i rekomendacje do poprawienia konwersji,
- jakie rozwiązania pozwalają zwiększyć wartość mobilnego koszyka zakupowego,
- czy klienci wolą korzystać z aplikacji czy strony mobilnej.
Wykonaj poniższe kroki, żeby dostosować sklep internetowy do oczekiwań osób korzystających ze smartfonów lub tabletów i zwiększyć konwersję w kanale mobilnym.
1. Dostosuj stronę do ekranów smartfonów
Choć ten krok w dzisiejszych czasach wydaje się oczywisty, to jednak nie wszyscy właściciele sklepów online odrabiają tę lekcję skrupulatnie. To błąd, bo w niektórych sklepach internetowych urządzenia mobilne odpowiadają za większość odwiedzin. Tak jest np.na Domodi.pl, które 7 na 10 osób przegląda na ekranie smartfona. Co zatem może utrudniać użytkownikom zakupy a Tobie zmniejszać sprzedaż w kanale mobilnym? Dowiesz się z ramki 1.
Wymienione niedopatrzenia skutecznie zniechęcają użytkowników do zakupów. Warto zatem przeprowadzić audyt swojej strony mobilnej, a najlepiej poprosić o to swoich klientów (lub potencjalnych użytkowników). Zrób np. mały test – badanie usability. Wystarczy wymyślić prosty scenariusz zamówienia wybranego produktu, a następnie poprosić osobę spoza firmy o jego złożenie. Jak to zrobić? Przeczytasz w ramce 2.
Dowiedz się jeszcze więcej, jak pozyskiwać klienta mobilnego.
2. Skróć czas ładowania serwisu, a zwiększysz sprzedaż w kanale mobilnym
Page speed ma duży wpływ na wskaźnik konwersji mobile – potwierdza to wiele badań i testów prowadzonych przez różne serwisy i agencje zajmujące się użytecznością. Czynnik ten znacząco wpływa też na pozycje w wynikach Google’a. Statystyki wskazują, że jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 s, to wielu użytkowników traci zainteresowanie jej treścią. Jak sprawdzić szybkość ładowania serwisu? Skorzystaj z narzędzi opisanych w ramce 3.
3. Zautomatyzuj wypełnianie formularzy
Nikt nie lubi wpisywać dużej ilości informacji na telefonie, zwłaszcza gdy drobna literówka może spowodować, że upragnione zamówienie do nas nie trafi. Jak ułatwić użytkownikom wypełnianie formularzy, wyjaśnia ramka 4.
Więcej sposobów na poprawę doświadczeń klienta mobilnego znajdziesz w artykule „Jak poprawić mobilne doświadczenia klientów w e-commerce”
4. Zaoferuj płatności natywne
Żyjemy w kraju bardzo rozwiniętym pod względem płatności online. Wykorzystaj to, by zwiększyć sprzedaż w kanale mobilnym. Między innymi dlatego stosunkowo szybko pojawiły się u nas tzw. płatności natywne, czyli Apple Pay i Google Pay. Obie technologie umożliwiają jeszcze szybsze realizowanie transakcji w internecie (i nie tylko). Użytkownik nie musi wpisywać numeru karty w formularzu lub logować się do serwisu bankowego.
Pamiętaj
Płatności natywne są bezpieczne, a przy tym bardzo wygodne dla użytkowników. Oferuje je już zdecydowana większość sklepów i marek online. Nadal najpopularniejszym sposobem opłacania zamówień, cieszącym się największym zaufaniem, jest jednak płatność kartą.
5. Zamieszczaj opinie użytkowników
Według badań przeprowadzonych wśród milenialsów potrzebują oni mniej niż 10 opinii, aby wyrobić sobie zdanie o firmie lub produkcie. W jaki sposób przekonać ich do swojej marki lub swojego sklepu? Zamieszczaj opinie o produktach. Jest to tzw. dowód społeczny, który pomaga innym osobom podjąć decyzję o zakupie, szczególnie gdy są one na stronie sklepu po raz pierwszy. Jakimi sposobami możesz
to zrobić, wyjaśnia ramka 5.
6. Zadbaj o social proof
Innym społecznym dowodem słuszności, który pomoże w sprzedaży, może być informacja o liczbie osób, które kupiły dany produkt w ostatnim czasie (ilustracja poniżej). Jeżeli pojawia się obawa przed eksponowaniem konkretnej liczby sprzedanych egzemplarzy, można tę informację zastąpić oznaczeniem „Bestseller” lub podobnym.
Ilustracja – Przykład społecznego dowodu słuszności – umieszczenie na ścieżce zakupowej informacji o liczbie osób, które kupiły dany produkt w ostatnim czasie
7. Daj „sense of urgency”
Wszyscy znamy napis „Niewiele Ci zabrakło!”, pokazujący wyprzedaną ofertę na stronie – np. na Booking.com. To jeden z elementów używanych przez właścicieli serwisów w celu wzmocnienia w użytkowniku intencji zakupowej i spowodowania, że podejmie on decyzję szybciej. W klasycznych sklepach internetowcyh taką funkcję pełni informacja o liczbie sztuk, które zostały w magazynie, czy też oznaczenie produktu hasłem „Ostatnie sztuki”.
8. Zadbaj o taką samą jakość, ilość i dostępność treści jak na stronie desktopowej
Niestety, wciąż wiele stron mobilnych nie zawiera wszystkich treści dostępnych w wersjach desktopowych, przez co ludzie porzucają zakupy realizowane za pośrednictwem telefonu i obiecują sobie powrót do nich, kiedy znajdą wolną chwilę przy komputerze, a w efekcie… nigdy nie wracają. Z jakich elementów powinny się zawsze składać mobilna i desktopowa wersja sklepu internetowego, żeby zjawisko opisane wyżej nie miało miejsca, wyjaśnia ramka 6.
9. Rekomenduj produkty
Mimo że ekrany telefonów komórkowych są stosunkowo małe, warto się zastanowić, gdzie i w jaki sposób na stronie produktu umieścić dodatkowe oferty sprzedażowe, którymi użytkownik może być zainteresowany. Najlepiej, gdy są to produkty z wielu przekrojów – podobne do obecnie oglądanego, w tym samym kolorze, tej samej marki, komplementarne lub takie, które inni użytkownicy kupili wraz z tym produktem.
Przykład
W Domodi.pl już blisko 30% użytkowników sprawdza do trzech i więcej produktów z sekcji „Polecane”.
Zakupy w aplikacji czy na stronie mobilnej?
Wielu przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie. W Polsce prym wiodą strony mobilne i ma je już co czwarty sklep. W Domodi.pl mamy zarówno aplikację, jak i mobilną wersję strony. Zauważamy, że to właśnie ta ostatnia cieszy się większą popularnością i generuje najbardziej wartościowy ruch.
Poznaj dodatkowe 17 wskazówek jak ułatwić klientom zakupy i płatności na smatfonach, a w efekcie poprawić sprzedaż.