E-commerce w krajach bałtyckich jest dziś już porównywalny z dojrzalszymi rynkami zachodnimi. Infrastruktura, dystrybucja, oferta, rozwiązania płatnicze i asortyment dynamicznie się rozwijają. Sprzyja temu powszechna dostępność szybkiego internetu. Do sieci w krajach bałtyckich podłączonych jest ponad 80% ludności.
Bliskość geograficzna sprawia, że Litwa, Łotwa i Estonia są naturalnym kierunkiem ekspansji polskich e-sklepów. Żeby jednak była ona udana, musisz dysponować m.in. skuteczną logistyką transgraniczną. Oto jej najważniejsze elementy.
1. Cena dostawy
Rozwój rynku sprawia, że mieszkańcy krajów bałtyckich stają się coraz bardziej wymagającymi konsumentami. Ale wciąż znacznie częściej niż klienci np. w Skandynawii przywiązują wagę do cen. Nie tylko towarów, ale także kosztów przesyłek.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dlatego zaoferowanie darmowej przesyłki jest jednym z istotnych elementów budowania swojej konkurencyjności. Szczególnie jeśli w Twoim sklepie składane są zamówienia o większej wartości, powyżej 30-40 euro. W przypadku mniejszych zakupów konsumenci zaakceptują płatną dostawę. Ale jej koszt nie powinien przekroczyć 5 euro.
2. Czas dostawy
W krajach bałtyckich rosną także oczekiwanie względem czasu dostawy. Standardem stają się doręczenia następnego dnia po złożeniu zamówienia. Jednak wciąż doręczenie paczki w 2-3 dni dla większości kupujących nie będzie stanowiło problemu. Zwłaszcza jeśli zamawiany towar nie jest dostępny w lokalnych sklepach internetowych i stacjonarnych.
Olza Logistic posiada własne, codzienne line-haule z Polski do krajów bałtyckich. Niezależny i niezawodny łańcuch logistyczny umożliwia ekspresową dostawę przesyłek do klientów w Wilnie, Rydze, a nawet w najbardziej oddalonym od Polski Tallinie.
3. Wielokanałowe doręczenia
W krajach bałtyckich nie będzie w tym przypadku wyjątku. Konsumenci oczekują, że dostaną wybór, w jaki sposób odbiorą paczkę. Zwyczaje mieszkańców regionu są jednak różne, więc potrzebne są rozwiązania, które sprawią, że będziesz zawsze gotowy do spełnienia ich oczekiwań.
Dużą część realizowanych wysyłek nadal stanowią doręczenia do rąk własnych, czyli do domu. Najpopularniejsze dostawy realizowane są jednak do paczkomatów i punktów odbioru. Te drugie to najczęściej sklepy albo centra usług zlokalizowane w dogodnych miejscach. Można w nich nie tylko odebrać, ale i nadać przesyłkę (np. zwrotną).
4. Zwroty
Zwroty mogą być potencjalnie największym problemem. Klienci oczekują opcji prostego – i najlepiej darmowego – odesłania niechcianego towaru, co w przypadku zagranicznego sklepu nie zawsze jest możliwe (ze względu na brak lokalnego magazynu). A polityka zwrotów ma w krajach bałtyckich duże znaczenie przy wyborze e-sklepu i jest jednym z najważniejszych czynników definiujących satysfakcję klientów z zakupów online.
Olza Logistic oferuje zwroty do magazynów lokalnych. Dzięki temu stajesz się równie konkurencyjny jak litewskie, łotewskie i estońskie e-sklepy. Z punktu widzenie konsumenta nie będzie w tym względzie żadnej różnicy między krajowym i zagranicznym sprzedawcą. A skoro tak, to możesz koncentrować się na innych elementach swojej oferty.
5. Płatności za pobraniem
To też element, za który będzie odpowiadał operator logistyczny, którego wybierzesz. Mieszkańcy krajów bałtyckich mają wysokie wymagania w tym zakresie, przy czym istnieją różnice między poszczególnymi krajami.
Na Litwie preferowaną formą zapłaty za przesyłkę jest pobranie. W Estonii i na Łotwie popularność COD w ostatnich latach zdecydowanie spadła, ale nie zniknęła zupełnie. Płatności za pobraniem oczekiwane są szczególnie w przypadku zagranicznych e-sklepów. Ich udostępnienie może więc znacząco zwiększyć Twoją konkurencyjność.
Aby podjąć trafną decyzję, warto przeanalizować charakterystykę płatności w Twojej branży i oferty konkurencji. Nie zapomnij także sprawdzić kosztów firmy kurierskiej, która będzie usługę COD realizowała. Niektóre firmy (np. Olza Logistic) nie pobierają w ogóle procentu od pobrania.
6. Lokalne spedycje
W krajach bałtyckich można korzystać z międzynarodowych operatorów kurierskich, takich jak DPD, UPS czy DHL. Najchętniej wybierane są jednak krajowe spedycje, przede wszystkim Omniva i Venipack.
Wyzwaniem dla e-sklepu będzie jednak podpisanie oddzielnych umów i zintegrowanie różnych systemów wysyłkowych. Dlatego warto skorzystać z usług takich firm jak Olza Logistic, która w ramach jednej umowy oferuje najpopularniejsze lokalne firmy kurierskie, wielokanałowe doręczenia, pobrania COD, zwroty na adresy lokalne, a także własne, codzinne line-haule.
Pomimo różnic Litwa, Łotwa i Estonia tworzą spójny e-rynek. Jeśli chcesz wiedzieć o nim więcej, pobierz bezpłatnego e-booka!
Materiał reklamowy partnera