Firma PayPo, polski lider usług BNPL (z ang. buy now, pay later) skierowanych do sklepów internetowych, opublikowała raport „Płatności odroczone w Polsce 2023”. To pierwszy w Polsce tego typu dokument poświęcony płatnościom odroczonym, prezentujący postawy kupujących i motywacje sklepów.
Z raportu wynika m.in., że 69 proc. badanych rezygnuje z zakupów, jeśli sklep online nie oferuje BNPL jako metody płatności, a klienci którzy choć raz skorzystali z takiej możliwości, chętnie odraczają transakcję również podczas kolejnej okazji (66 proc.).
Rozwiązania BNPL coraz popularniejsze
Płatności odroczone cieszą się ogromną popularnością na polskim rynku, a klienci którzy raz z nich skorzystali, wybierają tę formy opłaty za zamówienie niemal równie chętnie, co najpopularniejszy sposób finalizacji transakcji, czyli BLIK (65 proc. BNPL, a 71 proc. BLIK). Możliwość sprawdzenia produktu przed dokonaniem płatności (24 proc.), czy nieplanowane zakupy (21 proc.), to tylko niektóre z powodów korzystania z płatności odroczonych, wskazane przez badaną grupę. Dodatkowo ankietowani uważają, że BNPL to metoda płatności, która dobrze sprawdza się w przypadku droższych (37 proc.) oraz większych zakupów (35 proc.), jednocześnie pomagając im zarządzać miesięcznym budżetem (59 proc.).
BNPL wspiera rozwój polskiego e-commerce
Możliwość zwiększenia sprzedaży to główny czynnik, dla którego sprzedawcy decydują się na implementację BNPL w swoim e-sklepie (86 proc.). Ponad połowa przyznaje, że po wdrożeniu metody płatności odroczonych zauważyła większą liczbę transakcji na swojej stronie. Co więcej, dla osób korzystających z BNPL, opcja ta często staje się podstawową metodą płatności, przy czym najchętniej sięgają po nią młodsi klienci (¾ badanych w wieku 18-24 lata). Brak płatności odroczonych wśród dostępnych form zapłaty, sprawia, że 69 proc. badanych rezygnuje z zakupu w sklepie, który nie oferuje tej formy płatności.
Raport Płatności odroczone w Polsce 2023 stanowi cenne źródło wiedzy dla właścicieli sklepów internetowych, menedżerów płatności oraz e-commerce czy osób odpowiedzialnych za marketing w biznesach online. Zawarte w nim dane oraz analizy pokazują zarówno ogromny potencjał klientów korzystających z BNPL, jak również korzyści, jakie zyskują e-sklepy decydujące się na wdrożenie tego rozwiązania. Aż 42 proc. ankietowanych sklepów wskazało, że zaobserwowało znacznie wyższą średnią wartość koszyka zakupowego z BNPL, a 34 proc. z nich zauważyło większą liczbę klientów. To pokazuje, że to obowiązkowa lektura dla osób, które chcą nadążać za trendami w sprzedaży oraz zwiększać obroty w e-commerce – komentuje Piotr Szymczak, Chief Growth Officer PayPo.
O raporcie
Raport Płatności odroczone w Polsce 2023 podzielony jest na trzy części – pierwsza z nich została poświęcona konsumentom i opisuje ich stosunek do BNPL oraz zachowania zakupowe związane z tą metodą płatności. Druga i trzecia dotyczą sklepów i poruszają takie kwestie, jak m.in. powody, dla których decydują się na wdrożenie płatności odroczonych oraz związane z tym korzyści. Ponadto tematykę dotyczącą pozycjonowania i reklamowania płatności odroczonych w e-commerce.
Cz. I raportu powstała w oparciu o dane pochodzące z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 1 382 klientów PayPo, w okresie od 13 czerwca do 7 lipca 2023 r., we współpracy z instytutem badawczym IQS. Cz. I i II – na podstawie danych pochodzących z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 80 sklepów partnerskich PayPo w okresie od 12 lipca do 25 września 2023 r.
O PayPo
PayPo to lider usług BNPL (z ang. buy now, pay later) w Polsce adresowanych do sklepów internetowych. Działa na rynku od 2016 roku – z rozwiązania firmy można skorzystać aktualnie w ponad 25 tys. sklepów online, w tym m.in. CCC, Modivo, eobuwie.pl, Reserved czy Media Markt. Firma oferuje możliwość zapłacenia w momencie, gdy konsument jest pewny swojego wyboru. W ten sposób może zrealizować zamówienie dziś, a zapłacić za nie później, tym samym dając sobie czas na mądre, przemyślane zakupy: odebranie zamówienia, sprawdzenie produktów i zastanowienie się, czy mu pasują. Z rozwiązania chętnie korzystają polscy konsumenci – liczba aktywnych użytkowników PayPo wynosi już prawie 1,5 mln osób. Firma w 2022 roku obsłużyła 8 mln transakcji, na łączną kwotę 2,1 mld zł.
W przypadku sklepów, usługi PayPo zwiększają ich wolumen sprzedaży, mając istotny wpływ na wzrost wartości koszyka o ok. 20–100% oraz znacząco zmniejszając liczbę tzw. porzuconych koszyków ok. 15-20%. Dziś PayPo to jedna z podstawowych form płatności – jak potwierdza badanie „Koszyk roku 2022”, już 75 proc. największych sklepów online w Polsce oferuje usługi BNPL od co najmniej jednego operatora.