Świadomi klienci sklepów internetowych wiedzą, że zbyt niska cena jest podejrzana. Czerwona lampka zapala się, gdy cena za ten sam produkt w jednym sklepie jest znacząco niższa od cen w innych e-commerce. Rachunek i chęć oszczędności skłaniają do okazyjnego zakupu. Rozsądek podpowiada jednak, aby tego nie robić. Podobnie jest z cenami usług w segmencie B2B.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, wiesz dobrze, że każdy towar ma swoją cenę, poniżej której jego sprzedaż jest nieopłacalna. Dlatego konkurowanie ceną ma swoje granice. Nawet w czasie promocji obniżka musi być w granicach rozsądku. Znacznie tańsze towary to najczęściej produkty powystawowe, odnowione, outletowe lub wybrakowane. Jeśli opis wskazuje, że mamy do czynienia z nowym, pełnowartościowym towarem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to oszustwo lub cena dumpingowa.
W przypadku transgranicznych usług logistycznych dla biznesu jest podobnie. Cena paczki za granicę jest wypadkową wielu czynników, m.in. wolumenu nadań, cen paliw czy odległości. Profesjonalna, rzetelna usługa generuje koszty i ma swoją wartość. Nie znaczy to, że musi być droga. Musi być realna i odpowiadać warunkom rynkowym.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jeśli współpracujesz z firmą kurierską przez dłuższy czas, to wiesz już, jak wygląda jej standard dostarczania paczek. Przede wszystkim terminowość i niezawodność doręczeń, które są szczególnie istotne z punktu widzenia twoich zagranicznych klientów. Ale dla właściciela e-sklepu równie ważne są takie elementy współpracy jak m.in.:
- sposób, w jaki paczki odbierane są od ciebie,
- logistyka zwrotów,
- realizacja pobrań,
- narzędzia do obsługi przesyłek,
- kontakt z opiekunem,
- usługi dodatkowe wspierające biznes za granicą.
Jakość każdego elementu jest częścią ostatecznego kosztu pojedynczej paczki.
Jeśli standard świadczonych dla Ciebie usług jest wysoki, a współpraca przebiega bezproblemowo, nie myślisz o tym, aby szukać innego dostawcy usług logistycznych. Chyba że… ktoś zaoferuje Ci tańsze paczki. To kuszące, bo proste wyliczenia pozwolą szybko oszacować, ile zaoszczędzisz na zmianie operatora w dłuższej perspektywie. Ale co kryje się za niższą ceną? Czy jest tu jakieś ryzyko?
Oto cztery elementy, na które warto zwrócić uwagę, jeśli myślisz o zmianie operatora.
1. Niska cena paczki, ale jak długo?
Jesteś biznesmenem, więc zwracasz uwagę na koszty prowadzonej działalności. To oczywiste: niższa cena za paczkę to oszczędności, a więc istotny argument za tym, aby rozważyć zmianę operatora. Pierwsze pytanie, jakie warto sobie w tym momencie zadać, brzmi: „Czy to cena na zawsze?”. Oczywiście, że nie.
Ceny paczek mogą się zmieniać – i zmieniają – bo są wypadkową wielu czynników. M.in. zależą od zmiennych cen paliw. Podlegają także prawom rynku, jak wszystkie inne usługi i towary, w tym inflacji. Dlatego nikt nie zagwarantuje Ci niskiej ceny na zawsze czy nawet na długo. To cena na teraz. Ale jaka będzie za sześć miesięcy lub za rok?
2. Niska cena paczki a jakość logistyki
Po drugie, czy na pewno usługa, która jest Ci oferowana, ma ten sam standard co obecnie? Taki sam, z którego Ty i Twoi klienci jesteście teraz zadowoleni?
Sprzedaż za granicą jest wyzwaniem bardziej złożonym niż handel krajowy. Mierzysz się m.in. z innymi zwyczajami konsumentów, lokalnymi regulacjami prawnymi czy nawet różnymi od polskich dniami wolnymi, a więc zmiennym harmonogramem doręczeń. Radzenie sobie z tym wszystkim ułatwia profesjonalny partner logistyczny, który na tym się zna i który po prostu tym się zajmuje.
Logistyka cross-border to także większe niż krajowe wyzwanie operacyjne: pobrania w obcej walucie, zagraniczne magazyny, logistyka zwrotów czy lokalne sieci doręczeń. Przekonał się o tym niedawno jeden z operatorów, który stracił dostęp do paczek swoich klientów, gdy właściciel magazynu, w którym były sortowane, wypowiedział mu umowę i zamknął obiekt pełen przesyłek na kłódkę. To skrajny przypadek, ale zapewnienie stabilnego i bezpiecznego łańcucha logistycznego wymaga odpowiednich nakładów finansowych. Cena paczki jest ich częściowym odzwierciedleniem.
3. Niska cena paczki a standard usług
Po trzecie, na ile znasz swojego potencjalnego nowego partnera? Jakość współpracy wychodzi w praniu, szczególnie w sytuacjach kryzysowych. W logistyce zagranicznej ma to kolosalne znaczenie. Zgubiona paczka, spóźniony fracht, zator w sortowni, a w efekcie zdenerwowani klienci. Czy będziesz w stanie im odpowiedzieć od razu co się stało i kiedy problem zostanie rozwiązany? Czy będziesz miał szybki kontakt ze swoim partnerem, gdy coś pójdzie nie tak? Czy otrzymasz od razu rzetelne odpowiedzi od kompetentnych osób?
Nie mniej istotna jest komunikacja. Prowadząc odpowiedzialny biznes musisz mieć wszystkie ważne informacje pod ręką. Musisz je otrzymywać natychmiast lub z odpowiednim wyprzedzeniem. W ostatnim czasie jeden z operatorów z dnia na dzień usunął ze swojej oferty popularną czeską sieć automatów paczkowych. Jego klienci zostali postawieni przed faktem dokonanym. Czy za niższą cenę paczki warto podjąć ryzyko i sprawdzać w praktyce jak wygląda współpraca z nowym dostawcą? Tym bardziej, że nie będzie to okres testowy, tylko ciągłe świadczenie usług dla twoich klientów.
4. Niska cena paczki ukryta w innych kosztach
Cena paczki to tylko jeden z kosztów, które ponosisz przy współpracy z firmą kurierską. Ale też najbardziej widoczny. Dlatego firmy, oferując niskie ceny doręczeń, lubią umieszczać część faktycznych kosztów doręczenia paczki w innych, standardowych usługach. Na przykład kosztów pobrania. W tym przypadku mogą pobierać np. jakiś procent od każdej płatności COD.
Dlatego przed podpisaniem umowy z nowym operatorem, warto sprawdzić, czy – choć cena paczki jest niższa – inne koszty istotnie nie wzrastają. Po zsumowaniu kosztów wszystkich usług logistycznych, pomimo niższej ceny za pojedynczą paczkę, może okazać się, że i tak płacisz tyle samo lub nawet więcej.
Podsumownie
Wybór operatora przez pryzmat ceny to przede wszystkim decyzja dotycząca jakości Twojego biznesu. Za niższą od rynkowej ceną przesyłki muszą kryć się kompromisy, a oszczędności mogą szybko okazać się pozorne.
Jeśli wybierzesz niższą cenę za paczkę, istnieje ryzyko, że obniżysz jednocześnie ogólną jakość usług. W dłuższej perspektywie możesz więc stracić o wiele więcej, z zaufaniem i satysfakcją Twoich klientów na czele.
Oczywiście nie ma sensu przepłacać za paczki, bo ich rynkowa cena ubezpiecza Cię przed nieprzyjemnymi niespodziankami. Realne koszty dostaw to rzetelna obietnica jakościowego serwisu operacyjnego i logistycznego oraz przyjaznej i profesjonalnej obsługi klienta. Dlatego jeśli wybierasz operatora do obsługi przesyłek zagranicznych, to nie cena paczki powinna być czynnikiem decydującym, tylko jakość i koszt kompleksowo świadczonych usług związanych z całym cyklem obsługi przesyłki.
Materiał partnera