Masz problem z przyciąganiem i zatrzymywaniem klientów oraz budowaniem ich lojalności? Odkryj, jak prowadzić ich przez całą ścieżkę zakupową – od potencjalnych po lojalnych nabywców, którzy są kluczowi dla sukcesu Twojej marki.
E-mail marketing jest uniwersalnym narzędziem komunikacji. Sprawdza się zwłaszcza w tych przypadkach, kiedy trzeba odpowiednio reagować. Dlaczego? Ponieważ mailing pozwala komunikować się szybko i skutecznie, co może pomóc klientom w podjęciu pożądanych działań.
Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy praktyczny plan, który pomoże Ci właściwie zmodyfikować komunikację z klientem na każdym etapie jego ścieżki zakupowej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Etapy komunikacji z wykorzystaniem zautomatyzowanej wysyłki e-maili
Źródło: Ecomail.pl
Etap 1: Potencjalny klient
Na tym etapie celem jest skłonienie potencjalnych klientów do pierwszego zakupu. Samo przyciągnięcie odwiedzających na stronę internetową to często za mało. Warto zebrać też informacje o potencjalnych klientach, aby następnie na tej podstawie wzbudzić ich zaangażowanie.
Krok 1: Pozyskiwanie potencjalnych klientów i nawiązywanie kontaktu
Aby zachęcić odwiedzających do podania swoich adresów e-mailowych za pośrednictwem formularza rejestracyjnego, warto zaoferować im coś w zamian – mogą to być np. darmowa wysyłka, zniżka na pierwszy zakup lub ciekawy e-book.
Wskazówka
W Ecomailu można łatwo stworzyć formularz rejestracji (pop-up przesuwny lub osadzony na stronie) i formularz potencjalnego klienta, aby skutecznie zbierać kontakty. Warto skupić się na pozyskiwaniu informacji takich jak adres e-mailowy, numer telefonu oraz imię.
Następnie dobrze jest wysłać powitalny e-mail, która zawiera silne wezwanie do działania (CTA). Dobrze przygotowane e-maile powitalne mają wskaźnik otwarć przekraczający 80%.
Przykład
Jeśli masz sklep internetowy, możesz użyć na stronie wyskakującego okienka, w którym zaoferujesz „10% zniżki na pierwsze zamówienie” w zamian za zapis do newslettera. Po wypełnieniu formularza wysyłany będzie e-mail z kodem i wezwaniem do działania: „Kup teraz, kod ważny tylko do X”.
Krok 2: Wysyłanie wiadomości i informowanie o wyprzedaży
Informuj klientów na bieżąco za pomocą newsletterów o premierach produktów i sezonowych promocjach. Używaj chwytliwych tematów, takich jak „Trend alert!”, „Nowa kolekcja jest LIVE” lub „Cała kolekcja 20% taniej”.
Krok 3: Ratowanie porzuconych koszyków
Nawet do 70% klientów nie finalizuje zakupów od razu. Pamiętaj, aby przypominać im, czego potrzebują, za pomocą e-maili o porzuconym koszyku.
Wskazówki
- Aby sprawić, że Twoje e-maile osiągną zamierzony cel, zwróć uwagę na temat i wezwanie do działania. Możesz skorzystać z klasycznego: „Możliwe, że o czymś zapomniałeś”, lub wywrzeć presję czasu: „Złóż zamówienie, zanim będzie za późno”.
- Aby uzyskać najlepszy współczynnik otwarć, wyślij e-mail w czasie od trzech do ośmiu godzin po porzuceniu koszyka.
Etap 2: Nowy klient
Gdy klient dokona pierwszego zakupu, Twoim nowym celem staje się sprawienie, że wróci po więcej. Automatyzacja poczty e-mailowej pomoże pielęgnować tę relację i zmienić kupujących po raz pierwszy w stałych klientów.
Krok 1: Informacja zwrotna po zakupie wraz z rabatem
Po zakupie wyślij automatyczną wiadomość z prośbą o opinię i zaoferuj zniżkę na następne zamówienie w ramach podziękowania za recenzję.
Przykład
W wiadomości z prośbą o opinię możesz napisać np.: „Jak podobał Ci się produkt X? Powiedz nam i otrzymaj 15% zniżki na następne zamówienie!”.
Krok 2: Spersonalizowane rekomendacje produktów
W tym kroku ważne jest wysyłanie kolejnych wiadomości z dostosowanymi rekomendacjami produktów na bazie wcześniejszych zakupów klienta lub jego zachowania podczas przeglądania strony e-sklepu.
Przykład
Marka odzieży sportowej może wysłać wiadomość o treści: „Ponieważ spodobały Ci się nasze buty do biegania, pomyśleliśmy, że mogą Ci się spodobać te skarpety kompresyjne – idealne na następny bieg!”.
Wskazówka
Wykorzystaj powtarzalność konsumpcji. Jeśli sprzedajesz towary, które klient musi kupować wielokrotnie (np. soczewki kontaktowe lub karmę dla zwierząt domowych), przypomnij mu o uzupełnieniu zapasów i pomóż powtórzyć ostatnie zamówienie. Napisz prosty temat: „Nadszedł czas, aby uzupełnić zapasy produktu X! Kliknij tutaj, aby zamówić ponownie”.
Etap 3: Powracający klient
Po większej liczbie zakupów należy się skupić na stworzeniu z klienta wiernego fana marki – kogoś, kto nie tylko nadal kupuje, lecz także poleca Cię innym.
Krok 1: Uruchomienie programu lojalnościowego
Rozdawaj punkty i benefity swoim najbardziej lojalnym klientom. Daje to im powód do powrotu. Możesz też pójść o krok dalej i zaoferować program poleceń (afiliacyjny).
Przykład
„Poleć nas znajomemu, a oboje otrzymacie 10% zniżki na następny zakup” – to prosty, a jednocześnie skuteczny sposób na zachęcenie klientów do rozpowszechniania informacji o Twojej marce.
Krok 2: Wykorzystanie SMS-ów
Dodanie SMS-ów do komunikacji tworzy poczucie pilności i może zaskoczyć Cię wynikami. Średni współczynnik otwarć kampanii SMS-owych wynosi 98%, a współczynnik konwersji osiąga nawet 25%.
Podsumowanie
Personalizacja wiadomości e-mailowych i wysyłanie ich we właściwym momencie zwiększa zaangażowanie, sprzedaż oraz buduje lojalność klientów. Pomogą Ci w tym automatyczne kampanie e-mail-marketingowe.
Materiał partnera