Tempo rozwoju sklepów internetowych przyśpieszyło za sprawą narzędzi AI, które ułatwiają budowanie przewagi konkurencyjnej. Na rynku robi się ciaśniej, obniża się próg wejścia dla nowych graczy, producenci coraz częściej sprzedają bezpośrednio, a klienci wyraźnie zwracają uwagę na cenę i wygodę. Jak więc możesz zadbać o nowoczesność swojego e-sklepu, aby zoptymalizować koszty i nie zostać w tyle?

Nowa era analizy danych w e-commerce
Sklepy internetowe za pomocą PIM gromadzą dane, które spływają z różnych systemów zarządzania: zamówieniami (ERP), relacjami z klientami (CRM) i dostawcami (SRM) czy magazynem (WMS). Sztuczna inteligencja przenosi ich analizę na wyższy poziom, ponieważ umożliwia wyciąganie wniosków w czasie rzeczywistym.
Zapamiętaj
Dzięki AI możesz analizować dane sprzedażowe, aby identyfikować najlepiej sprzedające się produkty i kategorie o największym potencjale sprzedażowym, a jednocześnie tak optymalizować zapasy, żeby towarów nie zabrakło lub nie było ich w nadmiarze.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Spersonalizowane rekomendacje i lepsze decyzje
Sztuczna inteligencja pozwala na bieżąco analizować dane klientów, takie jak zachowania zakupowe, preferencje, wzorce czy intencje. Możesz analizować dane behawioralne, aby zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z e-sklepu, i poznać ich motywacje zakupowe. Analiza danych z mediów społecznościowych umożliwia z kolei śledzenie opinii, ułatwia identyfikację trendów rynkowych i prognozowanie popytu na produkty.
Automatyzacja z wykorzystaniem narzędzi AI oszczędza czas i przyśpiesza pracę działów marketingu dzięki generowaniu opisów produktów, tworzeniu spersonalizowanych treści i reklam dostosowanych do konkretnych grup, uwzględniających ich zainteresowania, potrzeby i preferencje.
Wskazówka
Automatyzacja świetnie się sprawdza również w e-mail marketingu. Narzędzia mogą generować wiadomości zachęcające do zakupu, przypominające o porzuconych koszykach lub informujące o nowościach, z uwzględnieniem historii zakupów, pory dnia czy lokalizacji.
AIM2 i wyższa konwersja
Obecnie rośnie odsetek polskich firm wykorzystujących sztuczną inteligencję pod postacią czatbotów, generatorów treści i obrazów czy technologii rozpoznających obiekty. Średnio z narzędzi AI korzysta 6,6% firm, a 7,2% planuje to w przyszłości1.
Dostępne są już także projekty AI, które – dzięki technikom uczenia maszynowego – pozwalają spersonalizować interfejs e-sklepu zgodnie z oczekiwaniami konkretnej grupy klientów.
Przykład
AIM2 to rozwiązanie, które jest efektem realizacji projektu „Autoadaptacja interfejsu sklepu internetowego do wymagań i zachowań klientów”, prowadzonego przez Fast White Cat – software house zajmujący się wdrożeniami Magento. Zostało ono już skutecznie wdrożone w e-sklepie renomowanej marki odzieży sportowej, zbudowanym na platformie Magento, i doprowadziło do wyraźnego zwiększenia wskaźnika konwersji.
Przewaga konkurencyjna dzięki innowacjom
W kontekście wyzwań, z jakimi zmagają się sklepy internetowe, jedną kwestią jest dostosowywanie się do potrzeb rynku, a drugą – budowanie przewagi konkurencyjnej i zwiększanie efektywności operacyjnej. Skuteczność działań w obydwu przypadkach znajdzie odzwierciedlenie w danych o sprzedaży, wskaźnikach lojalności klientów czy nowych użytkownikach. Dlatego sztuczna inteligencja i automatyzacja to nie tylko narzędzia, lecz także inwestycje o charakterze strategicznym.
Zapamiętaj
Jeśli przedsiębiorca ignoruje technologiczne innowacje lub odkłada je na później, stawia siebie w gorszej pozycji wyjściowej. Zrozumienie nowych narzędzi w odniesieniu do specyfiki e-commerce oraz ich stopniowe testowanie i wdrażanie to dziś biznesowy imperatyw, od którego zależy przyszłość każdego sprzedawcy.
Materiał partnera