93% badanych Czechów przynajmniej czasami otrzymuje paczki. Dla 99% z nich najważniejsze jest, aby przesyłka dotarła w nienaruszonym stanie, a dla 95% – by mogli ją szybko i wygodnie odebrać. Czesi najchętniej wybierają Zásilkovną (Packetę) – 86%. Jednocześnie jest to najlepiej oceniana firma logistyczna przez badanych. Takie wnioski płyną z tegorocznego badania „Rynek czeski i jego potrzeby”, przeprowadzonego przez firmę badawczą Behavio na zlecenie Packeta Group.
Jak wynika z badania, dla Czechów ważna jest wygoda i elastyczność w korzystaniu z usług przewozowych, cenią oni też jakość obsługi i terminowość dostaw. Wybierając dostawcę, nasi południowi sąsiedzi chętnie korzystają z porad rodziny i przyjaciół (36%), odwiedzają strony internetowe firm kurierskich (35%) oraz przeglądają opinie w internecie (33%). Osoby, które wysyłają paczki regularnie, często sprawdzają informacje bezpośrednio na stronach przewoźników (51%). Praktycznie wszyscy badani korzystają z punktów odbioru (90%), lubią też automaty paczkowe (65%) – zwłaszcza osoby młodsze, w wieku 18-44 lat (75%). Nadal dużą popularnością cieszy się dostawa zamówień przez kuriera lub listonosza (do domu, pracy), z czego korzysta 78% ankietowanych.
Celem badania było poznanie preferencji czeskich konsumentów w zakresie logistyki oraz pozycji rynkowej Zásilkovny. Jest to istotne, ponieważ świadomość różnic w oczekiwaniach klientów na poszczególnych rynkach, ale także znajomość liderów rynku, może stanowić klucz do sukcesu polskich e-sklepów, które próbują swoich sił na czeskim rynku e-commerce. Informacje te pomogą im w lepszym dostosowaniu swoich ofert, w tym sposobu dostawy przesyłek, co może się przełożyć na zdobycie większej przewagi konkurencyjnej – mówi Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W 2024 roku planujesz ekspansję zagraniczną do Czech?
A może wysyłasz już tam paczki i chcesz poznać konkurencyjną ofertę?
Wybierz przewoźnika, którego najchętniej wybierają Czesi.
Napisz do Packeta Poland na sales@packeta.pl, aby otrzymać ofertę.
Czego oczekują Czesi?
Najważniejsze dla czeskich konsumentów jest to, by paczka dotarła w nienaruszonym stanie (99% wskazań). Dla 95% respondentów ważna jest możliwość szybkiego i wygodnego odbioru lub nadania. Dla 94% ankietowanych istotne jest, aby przesyłka dotarła na czas, a 90% zamawiających przywiązuje dużą wagę do tego, aby nie spóźnił się także sam kurier. Równie ważna jest też cena (89% wskazań) – ponad połowa Czechów wydaje na dostawy między 200 a 700 czeskich koron (ok. 36 – 126 zł) w ciągu pół roku, a osoby robiące e-zakupy częściej, co najmniej raz w miesiącu, często ponad 1 tys. koron (ok. 180 zł).
Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów i odbierania przesyłek, 44% badanych robi to przynajmniej kilka razy w miesiącu, 38% kilka razy na pół roku, a 11% kilka razy rocznie. Warto zauważyć, że osoby w wieku 25-44 lat (46%) oraz te z wyższym wykształceniem (50%) odbierają paczki częściej niż kilka razy w miesiącu, co wskazuje, że to właśnie ta grupa najchętniej robi e-zakupy.
Packeta/Zásilkovna niekwestionowanym numerem 1 w Czechach
W ciągu ostatniego roku aż 86% respondentów korzystało z usług Zásilkovna (pod takim brandem działa na czeskim rynku Packeta). Badani wysoko ocenili markę, która osiągnęła wskaźnik NPS* na poziomie 55 (w skali od -100 do 100). Na kolejnych miejscach uplasowały się takie firmy jak: PPL z wynikiem 12, Balíkovna – 1, DPD z oceną 0. Najgorszy wskaźnik NPS, na poziomie -46, uzyskała Czeska Poczta. W praktyce oznacza to, że klienci Packety/Zásilkovnej są wyjątkowo lojalni – aż 64% zarekomendowałoby tę firmę swoim znajomym czy rodzinie. Dla porównania – Pocztę Czeską zarekomendowałoby zaledwie 15% respondentów.
Cieszymy się, że wyniki badania jasno potwierdziły, że jesteśmy numerem 1 w oczach konsumentów czeskich, czyli klientów e-sklepów. Rynek logistyki paczkowej jest niezwykle konkurencyjny, jednak doskonaląc usługi i dostosowując je do zmieniających się potrzeb rynku, od wielu lat utrzymujemy pozycję lidera i status love brandu. Tak znaczący dystans między nami a konkurencją dodaje nam energii do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Powyższe wyniki badania stanowią też dobrą wiadomość dla naszych klientów z Polski – potwierdzają, że dokonali właściwego wyboru partnera logistycznego do rozwoju na rynku czeskim – podsumowuje Justyna Andreas, managing director commercial entities w Packeta Group.
W badaniu Zásilkovna zyskała też uznanie za elastyczność Z-BOXów, które umożliwiają odbiór przesyłek w dowolnym momencie. Klienci doceniają brak konieczności osobistego kontaktu i kolejek w punktach odbioru, a także nowoczesność i bezpieczeństwo automatów. Jeśli chodzi o aplikację, została ona pozytywnie oceniona za przejrzystość i możliwość sprawdzenia lokalizacji paczki, informacje o godzinach otwarcia punktów dostawy oraz wygodne odzyskanie hasła.
W 2024 roku planujesz ekspansję zagraniczną do Czech?
A może wysyłasz już tam paczki i chcesz poznać konkurencyjną ofertę?
Wybierz przewoźnika, którego najchętniej wybierają Czesi.
Napisz do Packeta Poland na sales@packeta.pl, aby otrzymać ofertę.
Badanie preferencji i przyzwyczajeń czeskich klientów w zakresie dostaw przesyłek, stanowi cenne źródło informacji i podpowiedzi dla właścicieli polskich e-sklepów, którzy już są obecni na tym rynku lub planują na nim zaistnieć.
Chcesz dowiedzieć się więcej o rynkach zagranicznych i ekspansji? Odwiedź bloga Packety oraz bazę wiedzy PACKETOPEDIA.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Behavio, na reprezentatywnej grupie 1500 osób (próba populacji online) w dniach 27-31 lipca 2023 roku. Badanie ilościowe, technika CAWI.
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
* NPS (Net Promoter Score) służy do pomiaru lojalności klientów, wskazuje jak bardzo prawdopodobne jest, że polecą oni swoim znajomym lub rodzinie daną firmę, markę, serwis www, produkt lub usługę.
Materiał reklamowy partnera