Logistyka e-commerce to system naczyń połączonych. Każdy etap realizacji zamówienia okazuje się równie ważny, jeśli ma ono dotrzeć do klienta w krótkim czasie, zgodnie ze specyfikacją i bez uszkodzeń. W przypadku małych produktów sprawa jest prosta, choć jak doskonale wiedzą sprzedawcy, nie zawsze tak oczywista, jak można by oczekiwać. Wraz z rosnącymi wymiarami pojawiają się kolejne komplikacje. Problemem niemal nie do przejścia staje się wysyłka zagraniczna produktów ponadgabarytowych.
Obsługa logistyczna produktów XXL
Realizacja zamówienia zaczyna się w magazynie. Producent czy sprzedawca doskonale zna specyfikę produktu i ma dobrze opracowany sposób jego magazynowania oraz pakowania do wysyłki. W przypadku fulfillmentu ważne jest doświadczenie w pracy z dużym towarem. Choć ma on znaczne gabaryty i często dużą wagę, może być podatny na uszkodzenia mechaniczne, spowodowane nieprawidłowym przechowywaniem czy transportem.
Z pewnością zagrożenia te podczas realizacji zamówień uwzględni zespół doświadczony w logistyce produktów XXL. Sposób zabezpieczania towaru do wysyłki jest zawsze uzgadniany ze sprzedawcą, a jeśli nie, to powinien być. Nie każdą sytuację da się przewidzieć, a koszty opakowania muszą odpowiadać faktycznemu ryzyku i możliwościom finansowym klienta. Należy także pamiętać o stawkach konkurencji. Wszystko to sprawia, że opakowanie jest tak bezpieczne, jak pozwalają na to akceptowane opłaty, czyli nie chroni we wszystkich sytuacjach, w jakich może się znaleźć towar.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ograniczony wybór firm kurierskich i uszkodzenia w transporcie
Kolejny krok dostawy zamówienia to transport. Zabezpieczony towar trafia w ręce przewoźnika. Jeśli sprzedawca nie zamierza nadawać go jako przesyłki paletowej – z różnych względów, często ekonomicznych – lista partnerów, którzy zrealizują taki transport, zdecydowanie się zawęża.
Wiele firm nie decyduje się na dostawę towarów ponadgabarytowych w modelu kurierskim – m.in. dlatego, że są one kłopotliwe w transporcie (duży rozmiar) i w samym procesie dostawy last mile (duża waga). Znalezienie przewoźnika, który dostarcza je międzynarodowo, to ogromne wyzwanie.
Ze względu na wspomniane cechy takich paczek oraz na specyfikę dostaw kurierskich przesyłki ponadgabarytowe często ulegają uszkodzeniom. Jeśli towar wysyłany jest w tym systemie – a nie na palecie, co okazuje się znacznie droższe – każdy dodatkowy przeładunek powoduje ryzyko powstania uszkodzeń, a im dalsza trasa, tym więcej przeładunków, zwłaszcza w transporcie międzynarodowym. Jakie skutki ma to dla sprzedawcy?
Zapamiętaj
Towary w transporcie kurierskim są ubezpieczane na wypadek uszkodzenia, więc część utraconych środków udaje się odzyskać, ale procedura jest długotrwała. W czasie, który zajmuje pracownikom obsługa reklamacji, mogliby się oni skupić na skalowaniu sprzedaży i obsłudze klienta. Pamiętaj, że czas pracy zespołu obsługi sklepu to też Twój koszt.
Uszkodzenie paczki w transporcie to wymierne straty. W najlepszym wypadku powoduje konieczność wymiany towaru dostarczonego do klienta. W mniej sprzyjających warunkach prowadzi do całkowitej rezygnacji odbiorcy z zamówienia – np. kiedy produkt, który jest pilnie potrzebny, dotrze na miejsce w takim stanie, że nie będzie się nadawał do użytku.
EUROCOMMERCE XXL, czyli z magazynu wprost pod drzwi klienta, i to o ustalonej godzinie!
Skoro największe ryzyko wiąże się z przeładunkami, rozsądnym rozwiązaniem wydaje się ich wyeliminowanie, ale czy to możliwe? Zwłaszcza w dostawach do zagranicznych klientów?
Centrum logistyczne EUROCOMMERCE od początku dąży do znoszenia barier w logistyce międzynarodowej. Tak było w przypadku ułatwień związanych z niemieckimi adresami, tak też jest teraz – z dostawą produktów z kurierskiej kategorii XXL.
Ze względu na dogodną lokalizację pierwszy rynek, na którym wprowadzane są nowe rozwiązania logistyczne, stanowią Niemcy. Od 2020 r. realizowana jest tam nowa usługa EUROCOMMERCE, polegająca na dostawie towaru z magazynu do drzwi klienta, bez przeładunków.
Transport wyjeżdżający z Zielonej Góry dociera bezpośrednio do odbiorców w kolejnych lokalizacjach w Niemczech. Trasa jest ustalana wcześniej przez spedytora, który kontaktuje się z adresatami i potwierdza ich obecność w czasie planowanej dostawy. Klient dokładnie wie, o której godzinie pojawi się u niego transport z zamówionym towarem, a jeśli termin mu nie odpowiada, może ustalić inną datę. W większości przypadków przesyłka dociera do odbiorcy w 48 godz. od nadania. Nie jest to transport paletowy, dlatego koszty nie są tak wysokie. Dostawa odbywa się „do krawężnika”, ale możliwe są także dodatkowe usługi realizowane przez obsługę transportu.
Rozwiązanie czerpie z tradycji rynku transportowego i staje się odpowiedzią na problemy z dostawą dużych gabarytów sprzedawanych online.
Szukasz transportu produktów ponadgabarytowych do Niemiec? Skontaktuj się z nami: kontakt@eurocommerce.pl.
Materiał partnera