Pozycja sklepu internetowego w Google bezpośrednio przekłada się na bieżący ruch w naszej witrynie, a co za tym idzie – na poziom sprzedaży. W SEO inwestuje każdy podmiot e-commerce, który chce pozyskiwać coraz szersze grupy użytkowników swojej platformy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- od jakich działań warto rozpocząć swoją przygodę z SEO dla sklepu internetowego;
- jakie czynniki są niezbędne, by SEO przyniosło oczekiwane rezultaty.
Tak jak w przypadku pozycjonowania strony internetowej, tak samo w e-commerce kluczowa jest odpowiednia optymalizacja platformy. Tylko skupiając się na przystosowaniu jej do wymagań Google możesz oczekiwać wyników prowadzonych działań SEO. Pominięcie tego etapu oznacza tylko jedno: pozycjonowanie sklepu internetowego nie ma prawa przynieść interesujących Cię efektów.
Właściciele platform e-commerce nie zastanawiają się już dziś nad tym, czy warto się pozycjonować. Raczej analizują: jakie działania przyniosą im wymierne zyski i której firmie je zlecić. Przy tego rodzaju wyborze należy brać pod uwagę nie tylko liczbę fraz w TOP10, ale także ich stabilność, ruch, który generują oraz bezpieczeństwo i legalność działań pozycjonerskich.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Po pierwsze: rozsądnie dobierz frazy
Sama optymalizacja sklepu składa się z wielu etapów – przed przystąpieniem do nich należy jednak opracować listę fraz kluczowych, na które chcesz pozycjonować sklep.
Możesz wybrać frazy ogólne, składające się zazwyczaj z 1–2 słów, o dużej liczbie wyszukiwań, ale równocześnie bardzo dużej konkurencyjności i wysokim poziomie ogólności. Oznacza to, że ich wypozycjonowanie będzie trudne i może nie przynieść oczekiwanych efektów. Nie chodzi Ci przecież o zwiększenie ruchu użytkowników, którzy nie są jednak ostatecznie zainteresowani Twoją ofertą.
Drugą grupą będą frazy brandowe, czyli związane z nazwą Twojego sklepu. Zazwyczaj nie trzeba tutaj wykonywać żadnych zabiegów, żeby się na nie wypozycjonować. Równocześnie jednak warto pamiętać, że będą to frazy wpisywane przez osoby, które znają już Twoją markę.
Trzecią grupą będą frazy typu „long tail”, czyli składające się z kilku wyrazów, bardzo szczegółowe zwroty. Mają one bardzo duży potencjał w zakresie pozyskiwanego ruchu i jego przełożenia na sprzedaż, ponieważ pozwalają promować konkretne produkty z asortymentu sklepu. Osoby wpisujące je w Google są także z reguły dużo bardziej zdecydowane. Dzięki temu eliminujesz w ten sposób ryzyko pozyskiwania bardzo dużego ruchu organicznego użytkowników niezainteresowanych naszym asortymentem lub poszukujących informacji, lecz nie planujących decyzji zakupowych.
Dobrze skonstruowana lista fraz kluczowych powinna więc stanowić odpowiednio proporcjonalny dobór słów kluczowych – ogólnych oraz „z długiego ogona”, oparty na analizie konkurencji, informacji zaczerpniętych z pozycjonerskich narzędzi – np. Semstorm czy Google Search Console oraz strategii sprzedażowej Twojego sklepu.
Po drugie: optymalizuj
Optymalizacja sklepu internetowego to proces złożony. W jego skład powinna wejść zarówno optymalizacja techniczna pod kątem SEO, contentowa, jak i UX-owa.
Optymalizacja techniczna
Polega, między innymi, na prawidłowym zatytułowaniu wszystkich stron, kategorii i podkategorii produktów. Pamiętaj, że każdy tytuł powinien mieć charakter unikalny, ale także zawierać słowa kluczowe i bezpośrednio informować użytkownika (oraz roboty Google) o tym, co znajdzie on w danej kategorii. Uzupełnij opisy meta dla poszczególnych podstron.
Zadbaj także o wysoką jakość adresów URL. Powinny być czytelne, zawierać słowa kluczowe, koniecznie oddzielone znakiem „-”, a także jasno informować o tym, co się pod nimi kryje. Google zdecydowanie lepiej ocenia strony zawierające adres typu: strona.pl/kategoria/podkategoria/produkt1 niż strona.pl/jkpwi1/asjas/123.
Nie zapomnij także o wartościowym linkowaniu wewnętrznym (działania on-site) – nie tylko pozwala ono kierować nawigacją w obrębie sklepu, ale także ułatwia robotom zrozumienie, które podstrony naszego sklepu są ważniejsze.
Jeśli prowadzisz firmowego bloga, warto z poszczególnych artykułów kierować bezpośrednio do opisywanych w nich produktów. Pamiętaj także o uzupełnieniu atrybutów ALT w zamieszczonych na stronie sklepu zdjęciach – pojawią się one, jeśli z jakiegoś powodu grafika nie załaduje się.
Istotne będzie także zapewnienie platformie odpowiednio szybkiego procesu ładowania – Google premiuje rozwiązania ukierunkowane na korzyść użytkownika. Jeśli więc Twój sklep będzie ładował się szybko, użytkownik chętnie w nim pozostanie, a Google doceni stronę.
Optymalizacja contentu
To przede wszystkim dbałość o to, by w sklepie znalazły się wyłącznie unikalne, wysokiej jakości opisy kategorii czy produktów, które będą zawierały wybrane wcześniej słowa kluczowe. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić z ich liczbą – Google dawno odeszło od krótkich, naszpikowanych frazami tekstów pozycjonerskich. Nie ma mowy o publikowaniu zduplikowanych treści – mogą one nie tylko zniwelować efekty pozycjonowania, ale nawet poskutkować usunięciem z indeksu. Dziś priorytetem contentu jest jego jakość – powinien przede wszystkim nieść konkretną wiedzę i wartość dla użytkownika. To z kolei doceni wyszukiwarka. Ściśle wiąże się to z ostatnim typem optymalizacji witryny.
Optymalizacja UX
Analiza sklepu internetowego pod kątem UX jest dziś mocno związana z SEO. Zwrot w działaniach wyszukiwarki jest widoczny – przede wszystkim na korzyść użytkownika. To bardzo interesująca zależność – ruch w sklepie jest uzależniony od pozycjonowania, równocześnie jednak… na pozycję w Google wpływa aktywność użytkowników w Twojej witrynie!
Google, widząc platformę e-commerce, na której użytkownicy nie tylko chętnie przebywają, ale także aktywnie korzystają z niej i bezproblemowo poruszają się w jej obrębie, po prostu ją premiuje. Wynika to z promowania przez Google SEO ukierunkowanego na korzyści użytkownika. Są wśród nich: wartościowe i odpowiadające na ich pytania treści, intuicyjna i sprawnie działająca platforma, odpowiednie oznakowanie poszczególnych stron oraz podstron. Słowem: wszystko, co sprawi, że klient będzie czuł się w sklepie dobrze, to z kolei niezaprzeczalnie przełoży się na dokonanie w nim zakupu.
Po trzecie: linkuj bezpiecznie
Linkowanie (działania off-site) to najbardziej newralgiczny dział SEO, który zdecydowanie wpływa na jego efektywność, ale także może mu bardzo zaszkodzić. Google z roku na rok zaostrza sankcje w zakresie linkowania. Od pewnego czasu ocenia także jakość profilu linkowego w czasie rzeczywistym (słynna aktualizacja algorytmu Pingwin 4.0 z września 2016 roku).
Jeśli więc zdecydujesz się na skierowanie dużej liczby spamerskich linków do Twojej platformy e-commerce, możesz spodziewać się nałożenia na sklep filtra Google. Konsekwencją jest znaczący spadek pozycji sklepu lub jego całkowite uniewidocznienie w Google. Z perspektywy bezpieczeństwa jest więc kluczowe, by strona, z której kierujesz do swojej strony, była jak najbardziej wiarygodna i wartościowa w oczach Google. Powinna np. mieć wielu aktywnych użytkowników, a więc posiadać silny profil linkowy. Jeśli dodatkowo skupia Twoich potencjalnych odbiorców – doskonale.
Linkowanie sklepu internetowego powinno uwzględniać zarówno stronę główną, jak i poszczególne kategorie, produkty czy artykuły, które umieszczasz na firmowym blogu. Część Twoich linków może zawierać słowa kluczowe, nie należy jednak przesadzić z ich liczbą. Musisz zadbać o ich naturalność, a więc z reguły będą to pełne adresy URL czy frazy brandowe.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – myśl strategicznie
Decydując się na SEO, warto jednak brać pod uwagę to, że o jego sukcesie stanowi nie tylko szybkie wypozycjonowanie witryny na określone frazy. Przede wszystkim to przemyślana i bezpieczna (zgodna z wytycznymi Google) strategia kompleksowych działań, które zwiększają ruch w sklepie internetowym.
Dobre działania SEO powinny być oparte na analizie Twojego biznesu, jego celów, planów i kierunku rozwoju. Powinny być spójne oraz komplementarne z innymi działaniami marketingowymi prowadzonymi w sieci. Tylko w ten sposób będziesz w stanie osiągnąć przy pomocy SEO zamierzone cele: wzrost ruchu organicznego, który przełoży się na sprzedaż.