Które osoby z Polski i świata miały największy wpływ na rozwój e-commerce w 2024 r.? Kto szczególnie inspiruje swoimi działaniami polskich specjalistów i specjalistki? Kogo warto obserwować, aby być na bieżąco z trendami w e-commerce? Kogo słuchać, oglądać lub czytać? Poznaj osobowości e-commerce według ekspertek i ekspertów z branży.

Swoimi typami podzielili się: Weronika Motyl, Štěpán Erbs, Emil Walczak, Joanna Kwiatkowska
Warto śledzić działania:
Pochodzę z Czech i osobą, która stała dla mnie wielką inspiracją w ostatnim czasie, jest Tomáš Čupr – założyciel firmy Rohlik.cz.
Czesi i Polacy mogą uczyć się od niego nie tylko jak wykorzystać dane do optymalizacji operacji, zwiększenia efektywności i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, lecz także jak dzięki nowoczesnym rozwiązaniom optymalizować logistykę, minimalizować opóźnienia w dostawach oraz przewidywać zapotrzebowanie na produkty.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jego firma wykorzystuje także dane do personalizacji marketingu – rekomendacje produktów zwiększają wartość zamówień nawet o 1%, co przy dużej bazie klientów przynosi znaczne zyski. Rohlik udowadnia również, że szybki dostęp do danych pozwala na codzienną iterację działań operacyjnych i marketingowych. Inwestowanie w zaawansowaną analitykę i integrację systemów CRM to droga do budowy długoterminowej wartości biznesu.
Trudno tu wskazać jedną osobę. Na pewno Marek Kich, którego podcast robi świetną robotę, regularnie objaśniając tajniki sztuki e-commerce. Kamil Sakałus ze Schroniska Bukowina nie dość, że świetnie rozwija e-commerce Schroniska, to regularnie dzieli się swoją e-commerce’ową kuchnią, dając wskazówki innym przedsiębiorcom. Joanna Kwiatkowska i cała historia marki Kubota – to jeden z ciekawszych come-backów w historii polskich marek.
Chętnie też obserwuję Valerie Dichtl i Ingrid Lommer z Marketplace Universe. Ich podcast jest jednym z ciekawszych źródeł wiedzy w temacie platform marketplace.
Zbiorczą osobowością roku z perspektywy ochrony interesów europejskich firm e-commerce jest na pewno Komisja Europejska, która w listopadzie b.r. postawiła chińskiej platformie Temu ultimatum, domagając się wyjaśnień dotyczących zarzutów o naruszanie unijnych przepisów konsumenckich.
Śledztwo przeprowadzone przez Sieć Współpracy ds. Ochrony Konsumentów ujawniło szereg nieprawidłowości, w tym fałszywe promocje i manipulowanie opiniami o produktach. Działania legislacyjne wobec gwałtownie rosnących platform chińskich jest niezbędne dla przywrócenia uczciwej konkurencji w UE.
Warto obserwować także Jane Smith, co-founderkę i CEO startupu EcoCart, oraz Tobiasa Lütke, CEO Shopify.