Choć w języku polskim nie ma dobrego odpowiednika słowa „fulfillment” w odniesieniu do handlu elektronicznego, to jest wiele powodów, dla których warto skorzystać z usług, jakie się pod nim kryją. Powierzenie obsługi zamówień z e-sklepu profesjonalnej, zewnętrznej firmie to m.in. oszczędność czasu i pieniędzy oraz bezpieczeństwo w przypadku sezonowych spadków i zwyżek sprzedaży.
Fulfillment jest racjonalnym rozwiązaniem zarówno dla nowych e-sklepów, jak i podmiotów mających już ugruntowaną pozycję na rynku.
Zapamiętaj
Przekazanie obsługi logistycznej zewnętrznej firmie – w zależności od wybranego modelu współpracy – może obejmować cały proces zamówienia albo tylko jego część. W tym drugim przypadku fulfillment oznacza odbieranie dostaw, przechowywanie produktów w magazynie, kompletowanie i pakowanie zamówień, wysyłkę towarów oraz obsługę zwrotów. Jest to więc proces daleko wykraczający poza samo magazynowanie. W modelu pełnym dochodzi jeszcze doręczanie paczek do klienta końcowego, a więc logistyka pierwszej, środkowej i ostatniej mili.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Oba modele współpracy, w których cały „fizyczny” obszar działalności e-sklepu przejmuje partner biznesowy, oferuje Olza Fulfillment. To usługi przeznaczone dla rynku e-commerce, które optymalizują kompleksowo łańcuch logistyczny sklepów internetowych.
Integracja systemów
Współpraca zaczyna się od połączenia platformy sprzedażowej e-sklepu z systemem magazynowym. Olza udostępnia obszerną bibliotekę gotowych integracji z najpopularniejszymi platformami e-commerce oraz systemami klasy WMS i ERP. To bardzo ułatwia rozpoczęcie współpracy i w praktyce sprowadza się do prostej implementacji czekającego już na wdrożenie rozwiązania.
Zapamiętaj
Integracja systemów pozwala na szybkie, automatyczne i bezbłędne zarządzanie zamówieniami. Konfekcjonowanie przesyłki zaczyna się od razu po dokonaniu zakupu przez klienta, ponieważ informacja o nowej sprzedaży trafia do Olzy w momencie pojawienia się zamówienia na platformie sprzedażowej.
Dzięki dwustronnej wymianie informacji pracownik e-sklepu ma pełny wgląd w dokumentację oraz ewidencję prowadzoną przez Olzę i może na bieżąco monitorować każde zlecenie. Integracja pozwala także na monitorowanie w czasie rzeczywistym stanów magazynowych i uzupełnianie braków przed całkowitym wyczerpaniem oferowanych artykułów.
W praktyce integracja systemów zapewnia stały dostęp online (24/7) do każdego elementu świadczonych usług:
- aktualnego zatowarowania,
- zapasów magazynowych,
- statusów zamówień i wysyłek,
- pobrań,
- raportów i analiz.
Magazynowanie
Magazyn centralny Olza Fulfillment znajduje się na pograniczu polsko-czesko-słowackim. To doskonała lokalizacja, szczególnie przy prowadzeniu sprzedaży transgranicznej.
Infrastruktura centrum logistycznego (regały, wieszaki i strefy produktowe) została dostosowana do potrzeb e-commerce oraz specyfiki zróżnicowanych towarów. Obecnie ponad 10 tys. różnych rodzajów produktów przechowywanych jest w odpowiednich warunkach, we właściwej temperaturze i zostało zabezpieczonych m.in. przed wilgocią oraz zdarzeniami losowymi (np. pożarem).
Zapamiętaj
Nowoczesne, zautomatyzowane hale zapewniają pełną przepustowość także w okresach największego szczytu paczkowego. Obsługiwane są przez profesjonalny personel, gwarantujący optymalną efektywność przyjęć i wydań towaru. Centrum wyposażone jest w najnowsze rozwiązania z zakresu ochrony i bezpieczeństwa.
Konfekcjonowanie
Proces przygotowania przesyłki zaczyna się bezpośrednio po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym. Towar jest kompletowany zgodnie z wytycznymi e-sklepu. To półautomatyczny proces, zapewniający spersonalizowane pakowanie, z możliwością dodania do przesyłki insertów lub podarunków.
Olza zapewnia ekologiczne i wytrzymałe opakowania oraz najlepszej jakości wypełniacze. Dzięki skali swojej działalności wynegocjowała z producentami pudełek, kartonów oraz różnego rodzaju wkładów znacznie lepsze stawki niż te, na które może liczyć e-sklep, zwłaszcza na początku działalności.
Dystrybucja
Olza wybiera najbardziej odpowiedni kanał logistyczny dla danego rodzaju towaru, sklepu internetowego i kierunku czy kraju docelowego.
Zapamiętaj
Gdy klient korzysta z usług Olza Fulfillment i Olza Logistic, może znacząco przyśpieszyć doręczanie przesyłek. Na przykład w Rumunii, gdzie standardem jest doręczenie w 48 godz., Olza jest w stanie dostarczyć paczkę do klienta nawet następnego dnia po złożeniu zamówienia w e-sklepie. Gwarantuje przy tym wybrany sposób dostawy: do domu, punktu odbioru lub paczkomatu.
Zwroty i reklamacje
Olza zajmuje się kompleksowym sprawdzeniem zwracanego towaru:
- rozpakowaniem,
- obfotografowaniem,
- przygotowaniem raportu.
Towar w dobrym stanie automatycznie wraca na półkę magazynową i do sprzedaży. Uszkodzony – zostaje zwrócony do e-sklepu lub zutylizowany.
Zapamiętaj
Olza Logistic gwarantuje kompletną logistykę zwrotów. Paczki odsyłane przez klientów trafiają do lokalnych, krajowych magazynów, a następnie transportowane są do głównego centrum logistycznego.
Podsumowanie
Oferta Olza Fulfillment konsoliduje w jednym miejscu działalność kilku firm, z których usług przedsiębiorca musiałby skorzystać, gdyby chciał na własną rękę zorganizować podobny proces logistyczny. Outsourcing jest jednak prostszy, szybszy, bardziej efektywny i tańszy.
Materiał partnera