Jakich narzędzi używają w swojej pracy dyrektorzy e-commerce? Które z nich są niezbędne do zarządzania e-sklepem, prowadzonymi działaniami reklamowymi oraz wspierają organizację pracy indywidualnej i zespołowej?
O tym, z jakich narzędzi korzystają na co dzień piszą dyrektorzy e-commerce: Jakub Gierszyński, dyrektor e-commerce Sephory na rynkach polskim i czeskim oraz Adam Jankowiak, e-commerce director w MM Brown.
Jakub Gierszyński, dyrektor e-commerce Sephory na rynkach polskim i czeskim
1. Google Analytics to absolutna podstawa w zarządzaniu sklepem i badaniu aktywności online użytkowników. Dzięki GA można sprawdzać zarówno podstawowe, jak i bardziej zaawansowane wskaźniki określające poziom sprzedaży, liczbę wejść na stronę, ścieżkę użytkownika, a także jakość przeprowadzanych akcji promocyjnych. W przypadku używania Analyticsa w sklepie internetowym niezwykle kluczową kwestią jest dobrze skonfigurowany moduł e-commerce. Dzięki niemu możliwa staje się szeroka analiza działań zakupowych klientów. Pamiętajcie – Google ogłosił, że 1 lipca 2023 r. czeka nas wszystkich przesiadka na Google Analytics G4.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Google Data Studio. Mimo że wspomniany Google Analytics to podstawa, szerzej i częściej korzystam z kompilacji raportów zintegrowanych przez Data Studio. Narzędzie to pozwala zarówno na skupienie się na esencjonalnych KPI, jak i na śledzenie ich. Przedstawionych są bowiem w przystępny sposób. Zaletą wykorzystania dashboardów Data Studio jest to, że stanowi on pulpit nawigacyjny i narzędzie służące do raportowania danych z wielu miejsc (systemów i platform) tj. Search Console, Google Ads, Ads 360, Search Ads 360, Ad Manager 360, YouTube Analytics, Arkusze Google, Campaign Manager. Firebase itd. Wizualizacja danych Data Studio daje możliwość edycji danych analitycznych w sposób czytelny i łatwy do zrozumienia. Odświeżanie jest automatyczne.
3. Trello, czyli intuicyjne narzędzie do organizacji pracy indywidualnej i zespołowej. Korzystam z niego na co dzień przy współpracy zespołowej i z partnerami zewnętrznymi. Trello to przede wszystkim wirtualna tablica Kanban, na której możemy umieszczać karty z zadaniami. Umożliwia przypisywanie do nich poszczególnych zadań i szczegółowe śledzenie postępów prac.
4. Kalendarz online jest niezbędnym elementem planowania pracy, organizacji i zarządzania swoim czasem. Może to truizm, że o nim wspominam, ale odpowiednie zarządzanie kalendarzem może uprościć naszą pracę i poprawić jej efektywność. Pamiętajcie o kilku zasadach: planujcie w przód spotkania i róbcie je cyklicznie, dzięki temu zyskacie na systematyce. Najważniejsze e-maile dla przypomnienia ustawiajcie jako spotkanie, aby nie umknęły waszej uwadze. Starajcie się nie ustawiać spotkań o pełnych godzinach i jedno po drugim.
5. Microsoft Teams. Jest niezbędnym elementem współpracy usprawniającym pracę hybrydową. Dzięki niemu zespół może być na bieżąco z wiadomościami. Wszystko jest w jednym miejscu: czat, wideokonferencja, kalendarz, dokumenty współdzielone.
Adam Jankowiak, e-commerce director w MM Brown
1. Power BI. Narzędzie dla działów sprzedaży B2C i B2B służące w naszej organizacji do raportowania oraz kontroli bieżących wyników. Power BI może raportować wyniki oraz potencjalne przyszłe wyniki (niezafakturowane zamówienia lub złożone oferty) oraz zaciągać dane z Google Analytics.
2. Roivenue. Platforma optymalizująca decyzje w kontekście inwestowania w kampanie reklamowe. Obecna wersja Roivenue oferuje model atrybucji oparty na sztucznej inteligencji i Recurrent Neural Networks. Model ten przewiduje prawdopodobieństwo dokonania konwersji przez użytkownika na podstawie jego zachowania. Narzędzie to pozwala połączyć się z danymi z wielu platform takich jak Google Ads, Facebook Ads czy Criteo i sugeruje zmiany w budżetach zarówno na poziomie kanałów marketingowych, jak i wchodząc głębiej w kampanie. Po ponad dwóch miesiącach testów mogę potwierdzić, że Roivenue warte jest przetestowania w firmach, które działają w wielu kanałach reklamowych.