Nowa, postpandemiczna rzeczywistość wyciszyła euforię na rynku e-commerce. Wojna w Ukrainie czy galopująca inflacja dodatkowo zmniejszyły wartość koszyka zakupowego. Czy to główne powody stagnacji w e-handlu? Jak reagować na zmieniającą się rzeczywistość? I – najważniejsze – co robić, aby minimalizować negatywne skutki tych zmian?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie zmiany zaszły na rynku e-commerce w ostatnich latach,
- jak usprawnić działanie sklepu internetowego,
- do czego przydaje się marketing automation,
- jakie metody płatności warto udostępnić klientom.
Rok 2020 trwale zapisał się w historii e-commerce. Według opinii wielu ekspertów był to przełomowy moment. Ograniczenia spowodowane lockdownem przełożyły się na większe zainteresowanie zakupami w sieci. Pandemiczna rzeczywistość skłoniła wielu przedsiębiorców do przeniesienia działań do internetu. Do elektronicznej formy robienia zakupów przekonała się także część klientów, dla których był to pierwszy kontakt z e-commerce.
Ciekawostka
Choć kryzys na rynku pracy osłabił niektóre kategorie sklepów, to jednocześnie w siłę zaczęły rosnąć te serwisy, które oferowały artykuły pierwszej potrzeby. Dane z raportu „E-commerce w Polsce w czasie epidemii koronawirusa” wskazują, że w pierwszych miesiącach pandemii największy wzrost sprzedaży odnotowały kategorie takie jak leki bez recepty (108%) czy produkty spożywcze (103%). Według badań OECD w ostatnim czasie rynek globalnego handlu elektronicznego rósł 20% w skali roku.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
„New normal”, czyli nowa rzeczywistość na rynku e-commerce
Okres postpandemiczny, nazywany przez wielu new normal, to koniec dynamicznego wzrostu w tym segmencie rynku, co może budzić obawy właścicieli e-commerce, którzy postanowili przenieść dużą część zasobów właśnie do sieci.
Zapamiętaj
Jak podaje Salesforce Shopping, spadek na rynku e-commerce na całym świecie wynosi ok. 3%. Jednak w samej Europie wskaźnik ten jest znacznie wyższy – aż 13%. To pierwsza taka sytuacja w dziewięcioletniej historii Salesforce Shopping Index. W dużej mierze wynika ona z wysoko postawionej poprzeczki, jaką były wyniki e-commerce w okresie lockdownu. Utrzymanie ciągłego wzrostu na tak wysokim poziomie wydaje się nierealne.
Czy to jednak jedyny powód? Istotna jest także inflacja, która przekłada się na zasoby i możliwości zakupowe konsumentów. Mniejsza siła nabywcza, wyższe koszty utrzymania i stale rosnące ceny sprawiają, że rynek e-handlu notuje znaczące straty. Nie bez znaczenia są również długotrwałe problemy z łańcuchami dostaw, które wynikają m.in z sytuacji geopolitycznej (np. wojny w Ukrainie).
Podnieś konwersję dzięki marketing automation
Działania marketingowe są bardzo często pierwszym obszarem, w którym przedsiębiorcy szukają oszczędności. To błąd.
Zapamiętaj
Bez dobrego SEO czy automatyzacji procesów Twój e-commerce w dobie ogromnej konkurencji może zostać niezauważony przez potencjalnych klientów.
Marketing automation to efektywny sposób na redukcję kosztów w firmie. Specjalne oprogramowanie automatycznie zbiera dane, które następnie możesz odpowiednio przeanalizować i wykorzystać w praktyce. Dzięki temu jesteś w stanie wyodrębnić te działania, które przynoszą Twojej firmie najlepsze wyniki i jednocześnie pozwalają szybciej oraz skuteczniej odpowiedzieć na oczekiwania potencjalnych klientów.
Wskazówka
Najlepszą strategią automatyzacji marketingu jest wybranie dwóch–trzech kanałów dopasowanych do Twoich odbiorców. Najpopularniejsze to obecnie pushe SMS, web pushe, e-mailingi, pop-upy czy powiadomienia push w aplikacji sklepu. To, na jaki kanał się zdecydujesz, zależy od Twojego targetu. Masz e-commerce w branży fashion? Pushe SMS w połączeniu z notyfikacjami w aplikacji sklepu lub z kreatywnym e-mailingiem to bardzo skuteczne rozwiązanie.
Płatności odroczone kluczem do sukcesu
Inflacja wpłynęła na zasobność portfela Polaków. Nie zawsze wyjściem z tej sytuacji jest rozłożenie płatności na raty. Niekiedy klient potrzebuje po prostu przełożenia zapłaty na kolejny miesiąc, bez zbędnych formalności – szybko i wygodnie. Właśnie tak działa odroczenie płatności.
Według prognoz Insider Intelligence wzrost popularności płatności odroczonych może spowodować zwiększenie obrotów w e-commerce – aż do poziomu 680 mld dol. do 2025 r. Z danych zgromadzonych w raporcie „Koszyk Roku 2022” wynika, że aż 73% sklepów ma w swojej ofercie możliwość odroczenia płatności.
Wskazówka
Jeśli chcesz wdrożyć BNPL (buy now, pay later), zapytaj swojego operatora płatności, czy udostępnia to w swoim panelu. Dobrze wdrożone płatności odroczone będą łatwe do znalezienia w bramce płatniczej. Uplasowanie ich obok innych popularnych metod, takich jak portfele elektroniczne czy BLIK, spowoduje, że klient bez problemu dostrzeże tę możliwość.
Wyeksponuj metody płatności
Pozyskanie klienta, w czym w dużej mierze pomogą Ci marketing automation i pozycjonowanie, to dopiero połowa sukcesu. Przeprowadzenie klienta przez cały proces zakupowy, aż do finalizacji transakcji, to kolejne, jeszcze większe wyzwanie.
Wskazówka
Czy wiesz, że aż 70% użytkowników porzuca koszyk zakupowy w momencie dokonywania płatności? Ten z pozoru niezauważalny element, jakim jest system płatności, to bardzo istotny aspekt zakupów w sieci. W czasach, w których e-sklepy pojawiają się jak grzyby po deszczu, klienci zwracają jeszcze większą uwagę na obecność zaufanego operatora.
W dobie przyśpieszenia technologicznego era tradycyjnych przelewów dawno minęła. Klienci mają swoje przyzwyczajenia zakupowe i bardzo często z powodu braku ulubionej metody płatności są w stanie porzucić koszyk i skorzystać z oferty konkurencji.
Według raportu „Koszyk Roku 2022” tylko 36% badanych sklepów prezentuje dostępne metody płatności poza bramką płatniczą. Tymczasem ponad połowa internautów sprawdza dostępność swojej ulubionej formy przed zakupem (badanie Tpay i SW Research z 2020 r.).
Wskazówka
Baner prezentujący dostępne metody płatności na dole strony to coś, co pozwoli Twoim klientom sprawdzić przed zakupem oferowane możliwości, a także uwiarygodni Twoją pozycję zaufanego sklepu. Nie musisz projektować tego elementu – dobry operator płatności udostępni Ci gotowe banery w różnych rozmiarach. To ważne także ze względu na gwarantowanie bezpieczeństwa, które od czasu pandemii jest najważniejszym czynnikiem zakupowym.
Jedynie 33% badanych sklepów wyjaśnia, na czym polega dana metoda płatności. Coraz więcej nowinek technologicznych, nowo powstałe fintechy, jak również rosnąca liczba scamów mogą być mylące dla użytkownika i wzbudzać poczucie zagubienia.
Wskazówka
Warto posiadać szeroki wachlarz metod płatności, ale też umiejętnie go prezentować. Opracuj podstronę, która wyjaśnia, jak można u Ciebie zapłacić. Zadbaj również o klarowny opis metod płatności na etapie wybierania ich w sklepie. Wreszcie zwróć uwagę, aby panel transakcyjny był zawsze intuicyjny (bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta Twój klient).
BLIK i portfele elektroniczne rosną w siłę
Według najnowszych danych („Koszyk Roku 2022”) 59% badanych sklepów pozwala na wybranie płatności BLIK-iem, a 64% – kartą (przed przejściem do bramki płatniczej). Te statystyki doskonale pokazują rosnącą świadomość sprzedawców odnośnie do konieczności przyśpieszania i ułatwiania e-zakupów.
Wskazówki
- BLIK i karta płatnicza to dwie najpopularniejsze metody płatności online, o które warto dodatkowo zadbać. Proponuj płatność BLIK-iem bez opuszczania strony sklepu i pamiętaj, że możesz również z jego użyciem (za pomocą Widget One Click) zachęcać do powiększania koszyków.
- Portfele kartowe (takie jak Apple Pay czy Google Pay) to również coraz chętniej wybierane metody, w szczególności podczas zakupów na urządzeniach mobilnych. Z danych serwisu Cashless wynika, że obecnie z portfeli cyfrowych korzysta już ponad
7,5 mln polskich klientów. To pokaźna grupa! Warto to wykorzystać i wyeksponować te metody w swoim e-commerce. Portfele cyfrowe są często dla użytkowników najszybszą metodą płatności.
Rok 2022 oznacza także coraz większy rozkwit live commerce i social commerce. W Tpay wiemy, że pójście za trendami to dla sklepów często być albo nie być, dlatego w ostatnim czasie wraz z KODA Bots wprowadziliśmy możliwość płacenia BLIK-iem w mediach społecznościowych. Wdrożenie funkcjonuje z powodzeniem.
Przykład
Jeśli chcesz zobaczyć, jak szybko zrobić zakupy za pośrednictwem czatbota, wejdź na Facebooka marki Kubota i odezwij się w wiadomości prywatnej – zostaniesz sprawnie przeprowadzony przez dalszy proces.
Co jeszcze możesz zrobić, żeby usprawnić swój e-commerce?
Zadbaj o user experience. Audyt sklepu z pewnością pokaże Ci błędy, o których prawdopodobnie nie masz pojęcia. Inną możliwością jest dokładne przeanalizowanie procesu, np. za pomocą Hotjara. Zwróć uwagę, w których momentach klient najdłużej zatrzymuje się w sklepie, i wyciągnij wnioski. Być może któryś z buttonów jest nieintuicyjny lub wprowadza w błąd? A może proces jest za długi?
Zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, żeby uprościć swój proces zakupowy? Może nowe metody płatności pozwolą Ci zatrzymać klientów? Skontaktuj się ze mną i porozmawiajmy o Twoim e-commerce!
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce. Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w 2022 roku”.