„Warunkiem koniecznym odniesienia sukcesu w branży e-commerce staje się korzystanie z narzędzi analitycznych oraz bieżące weryfikowanie rentowności sprzedaży poszczególnych produktów” – mówi Krzysztof Jaworski, product owner team manager w Ceneo.pl.

Ceneo istnieje już 16 lat. Jak w tym czasie zmieniła się oferta firmy?
Od początku naszym celem było tworzenie zintegrowanego systemu zarządzania działalnością e-commerce. Dlatego funkcja, z której jesteśmy najbardziej znani wśród konsumentów, czyli wyszukiwarka najtańszych ofert, była konsekwentnie rozbudowywana o kolejne narzędzia pozwalające sprzedawcom na pozyskiwanie ruchu o wysokiej konwersji bez konieczności walki cenowej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Oprócz pozyskiwania ruchu bardzo ważny jest dla sprzedawców dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych. Właśnie wdrożyliśmy ich nową odsłonę, dzięki której łatwiejsze stały się monitorowanie bieżącego zainteresowania klientów poszczególnymi ofertami, porównywanie z ofertami konkurencyjnymi czy analiza wyników sprzedaży. Nasze nowe rozwiązania koncentrują się na umożliwieniu sprzedawcom łatwego uzyskiwania informacji o rentowności sprzedaży poszczególnych produktów i cechach oferty na tle konkurencji.
Dlaczego uważa Pan, że sprzedawcy potrzebują tak precyzyjnych danych? Czy będą mieli czas i ochotę je analizować?
Korzystanie z rozbudowanej analityki to kluczowy element prowadzenia biznesu w e-commerce. Sprzedawcy, którzy nie będą tego robić wystarczająco sprawnie, wypadną z coraz bardziej konkurencyjnego rynku, tym bardziej że motywacje zakupowe klientów nieustannie się zmieniają. Obecnie podejmują oni decyzje na podstawie kilku czynników, a cena jest tylko jednym z nich, dlatego sprzedawcy muszą dokładnie wiedzieć, jak ich oferta wygląda na tle konkurencji.
Dane o cenach oferowanych przez konkurencję to wskaźnik obrazujący potencjalną rentowność sprzedaży. Gdy połączymy je z informacją o kosztach pozyskania ruchu, będziemy mogli przy mniejszym nakładzie pracy podejmować optymalne decyzje dotyczące doboru asortymentu, poziomu cen czy kosztów działań promocyjnych związanych z poszczególnymi produktami. Dzięki naszym nowym narzędziom sprzedawcy mogą również szukać przewag konkurencyjnych w jakości oferty, głębiej poznawać preferencje użytkowników i weryfikować, które formy pozyskiwania ruchu są najskuteczniejsze.
A więc jakie konkretne działania powinien podjąć sprzedawca?
Zacznijmy od tego, że sprzedawcy powinni badać konkurencyjność poszczególnych rynków przed podjęciem decyzji o wyborze asortymentu. Należy wziąć pod uwagę potencjalną rentowność sprzedaży i stopień nasycenia rynku ofertami sprzedażowymi. Kolejnym zadaniem jest bieżące monitorowanie konkurencyjności cenowej wszystkich ofert. Ważne są też decyzje dotyczące poziomu zapasów oraz kontrola działań promocyjnych konkurentów.
Zarówno preferencje klientów odnośnie do asortymentu, jak i konkurencyjność cenowa każdej oferty mogą się zmieniać bardzo szybko. Dodatkowo, nawet w przypadku niewielkiego sklepu oferującego kilkadziesiąt produktów, bieżąca optymalizacja oferty może być zadaniem pracochłonnym. Natomiast w sytuacji, gdy sprzedawca oferuje kilka tysięcy produktów, jest ona zupełnie niemożliwa bez zastosowania narzędzi, które w krótkim czasie przetworzą ogromną ilość danych i dostarczą informacje niezbędne do szybkiego podjęcia decyzji.
Narzędzia analityczne muszą być stosowane również w działaniach promocyjnych, w których pomagają zdecydować o optymalnym poziomie kosztów pozyskania ruchu. Problem polega jednak na tym, że te decyzje powinny być podejmowane oddzielnie dla każdej oferty produktowej. To znaczy, że bez właściwych narzędzi statystycznych bieżąca optymalizacja działań promocyjnych byłaby działaniem zbyt pracochłonnym.
W powszechnej opinii rynek e-commerce, mimo pandemii, rozwija się bardzo dynamicznie. Jak to wygląda z punktu widzenia Ceneo?
Pandemia spowodowała, że wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych do przestawienia się na elektroniczne kanały dystrybucji, często bez właściwej wiedzy i doświadczenia. Wszystko to dzieje się w czasie, gdy na rynku pracy dość mocno brakuje specjalistów z e-commerce. Dlatego wiele firm musi tworzyć nowe kanały sprzedaży z wykorzystaniem własnych zasobów. Tacy przedsiębiorcy potrzebują wsparcia i ambicją Ceneo jest dostarczenie im prostych, intuicyjnych narzędzi pozwalających na unowocześnienie oferty sprzedażowej.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba sklepów zarejestrowanych w Ceneo wzrosła. Paradoksalnie pandemia zmusiła przedsiębiorców do optymalizacji kosztów i unowocześnienia oferty handlowej. Skutkiem jest nieoczekiwany impuls do rozwoju rynku e-commerce. Wielu konsumentów dopiero teraz zdało sobie sprawę z korzyści, jakie dają im zakupy w sieci. Dlatego spodziewam się dalszego dynamicznego rozwoju, jednak należy pamiętać, że jest to rynek bardzo wymagający i odniesienie na nim sukcesu będzie wymagać coraz lepszego dostosowania oferty do potrzeb klientów.
Ceneo to jeden z największych serwisów zakupowych w Polsce i najpopularniejsza porównywarka cen w Europie. Serwis łączy tysiące sklepów i producentów oraz miliony kupujących w jednym miejscu. Jest największym katalogiem produktów oraz największą bazą opinii pozakupowych o produktach, sklepach i dostawcach. Ceneo to najlepsze źródło transakcji w sklepach w porównaniu z innymi źródłami ruchu i co miesiąc realizuje 15% wszystkich zakupów w polskim internecie. W tym roku zostanie odwiedzone przez użytkowników 1 mld razy i dostarczy blisko 400 mln wizyt w sklepach. Ceneo daje sprzedawcom nieograniczone możliwości, niezależnie od branży i rozmiaru biznesu.
Materiał partnera